آفتاب

وقوع حریق در 40 هکتار از اراضی جنگلی و کشاورزی گیلان

وقوع حریق در 40 هکتار از اراضی جنگلی و کشاورزی گیلان

رشت - ایرنا - مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان گفت: بر اثر وزش باد گرم شدید در شبانه روز گذشته، 40 هکتار از اراضی جنگلی و کشاورزی استان دچار حریق شده است.

افشین عزیزی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این مطلب افزود: در شبانه روز گذشته، 14 مورد آتش سوزی در شهرستان های لنگرود، لاهیجان، املش، سیاهکل و آستارا گزارش شد که در حال حاضر، تمامی این آتش سوزی ها مهار و اطفاء شده است.
وی عمده آتش سوزی ها را بیشتر در اراضی جنگلی و باغ های چای شهرستان سیاهکل عنوان و تصریح کرد: بعد از سیاهکل، بیشترین آتش سوزی مربوط به لاهیجان بوده است.
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان اظهار کرد: این آتش سوزی ها عموماً سطحی و در حد تنه ای و سرشاخه ای بوده است.
شهرستان های لاهیجان و سیاهکل در شرق استان گیلان واقع هستند.
روشن کردن آتش در جنگل های تنک و پراکنده حاشیه روستاها بیشتر بخاطر سوزاندن خار و خاشاک باغ ها و مزارع شالیزاری توسط روستاییان و کشاورزان با تصور غیرعلمی از بین رفتن آفات انجام می شود.
آتش سوزی ها از این نوع سطحی بوده و آسیبی به ریشه و شیره درختان وارد نمی کند و در سال آینده تمامی این درختان رویش دوباره خواهند داشت.
به دلیل وجود سرما و برف دو هفته گذشته در جنگل های بالادست و میان بند استان گیلان، وزش بادهای گرم نمی تواند چندان در شعله ور کردن و برافروختن آتش سوزی های جنگل در حد وسیع نقش داشته باشند.
گیلان 564 هزار هکتار جنگل و حدود 224 هزار هکتار مرتع دارد و هرساله در فصل وزش بادهای موسمی در پاییز، بخش هایی از جنگل های استان دچار حریق می شود.
بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی گیلان، جریانات جنوبی تضعیف شده و با شمالی شدن جریانات سطح زمین، ضمن کاهش دما، افزایش ابر مورد انتظار بوده و آسمان استان طی امروز (یکشنبه) کمی ابری تا نیمه ابری، گاهی افزایش ابر و وزش باد، اواخر وقت احتمال بارش پراکنده پیش بینی شده است.
خبرنگار: مریم سلیمانی ** انتشاردهنده: امیرحسین کبیری
7296 / 2007
کد N1566856

وبگردی