آفتاب

روحانی:هیچ دولتی کار خود را با تورم بالای 23 درصد آغاز نکرده است

روحانی:هیچ دولتی کار خود را با تورم بالای 23 درصد آغاز نکرده است

حسن روحانی با حضور در صحن علنی مجلس به منظور تقدیم لایحه بودجه 96 به نگاه ویژه دولت به موضوع اشتغال و تورم در بودجه اشاره کرد.

به گزارش خبرآنلاين، حسن روحاني رئيس جمهور كه براي تقديم لايحه بودجه 96 در جلسه علني مجلس حاضر شده بود، گفت: دولت تقدیم به موقع لایحه بودجه را رعایت انضباط مالی می داند. نظر به اینکه بودجه سال آتی آخرین بودجه دولت یازدهم خواهد بود برخود لازم می دانم در ابتدا گزارش مختصری از وضعیت اقتصادی کشور به اطلاع مردم عزیز برسانم.

وي افزود: دولت یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که علیرغم وفور درآمدهای نفتی به دلیل سوء مدیریت های گذشته و تحریم های ظالمانه از نظر روابط اقتصادی و روابط خارجی به سر می برد. در حوزه هایی شرایط بحرانی داشت. در این شرایط دولت با رویکرد واقع بینانه تلاش کرد نسبت به رفع یا تخفیف مشکلات اقدام کند.

رئيس جمهور با اشاره به موضوع تورم تصريح كرد: در موضوع شرایط اقتصادی کشور به موضوع تورم اشاره می کنم که هیچ دولتی در ایران کار خود را با تورم بالای 23 درصد آغاز نکرده در حالی که در آغاز این دولت نرخ تورم بالای 40 درصد بود. مهم تر اینکه دولت توانست عهد خود را وفا کند و تورم را تک رقمی کند. دستاورد تورم تک رقمی افتخاری است که در تاریخ کشورمان برای دولت یازدهم باقی خواهد ماند.

روحاني اظهار كرد: براي تمام ماه هاي پس از ان تك رقمي باقي مانده است،‌دستاورد تورم تك رقمي افتخاري است كه در تاريخ كشورمان براي دولت يازدهم باقي خواهد ماند خوشبختانه دولت توانسته است با تحقق تورم تك رقمي ثبات و پيش بيني پذيري اقتصادي را افزايش دهد كه اين خود موجب افزايش سرمايه گذاري داخلي و خارجي خواهد ميشود.

رئيس دولت يازدهم معتقد است:«البته با توجه به عمق مشكلات كنوني اقتصادي ايران،‌تحقق رشد اقتصادي 8 درصدي علاوه بر ثبات اقتصاد كلان نيازمند اصلاحات گسترده است كه بخشي از اين صلاحات در قالب برنامه ششم به مجلس تقديم شده است با اين حال حفظ دستاورد تورم تك رقمي از طريق رعايت توازن بودجه و عدم تامين منابع مالي از طريق منابع بانك مركزي به عنوان پيشرط اين اصلاحات، سياست بلندمدت خدشه ناپذير دولت است.

روحاني ادامه داد: نكته بعدي مسئله بيكاري است. دولت يازدهم در شرايط كشور را به دست گرفت كه اقتصاد كشور از سال 84 تا 91 از بيماري رشد بدون اشتغال رنج ميبرد اين امر باعث شد كه خالص اشتغال در كشور تغيير نكرده و برابر صفر باشد اين در حالي بود كه در همين سال ها متولدين دهه 60 در مقياس بزرگ آماده ورود به بازار كار بودند.امري كه در 60 سال گذشته در كشور بي سابقه  بود.

رئيس دولت با تأكيد بر توجه دولت يازدم به موضوع اشتغال،‌افزود: عدم ايجاد اشتغال مناسب براي اين گوره موجب شد تا بخشي از اين افراد  وورد به بازار كار را به تعويق انداخته و به صورت گسترده وارد دانشگاه شوند و از اين رو نرخ ورود به بارار كار را در نيمه دهه 80 كاهش داد اما اين انباشت نيروي جوان كه در سال هاي گذشته به شغل دست نيافتند، بازار كار ايران را در يك سال گذشته با اتفاق جديدي مواجه كرده است،‌فعال شدن جمعيت تحصيل كرده و ورود به بارار كار به همراه افزاريش نرخ مشاركت زنان سبب افزايش قابل توجه نرخ مشاركت اقتصادي شده است.

روحاني اظهار كرد: در يك سال منتهي به تابستان 95 حدود يك ميليون و دويست هزار نفر وارد بازار كار شدند. كه بالغ بر نيمي از آن ها تحصيلات عالي دانشگاهي داشتند و حدود 65  درصد از آنها را زنان تشكيل ميدهند،‌با بوجود اينكه طي دو سال منتهي به تابستان 95 سالانه به طور متوسط 704 هزار نفر به جمعيت شاغل اضافه شده است و اين رقم در مقايسه با بهترين عملكرد اشتغال زايي طي سالهاي 80 تا 84 يك ركود است. اما همچنان ميزان اشتغال زايي متناسب با ميزان ورود جمعيت فعال به بازار كار نيست،

رئيس قوه مجريه گفت: افزايش نرخ مشاركت در عين حال كه ميتواند براي رشد اقتصاد كشور باشد، زنگ هشداري براي ايجاد اشتغال خصوصا براي زنان و افراد تحصيل كرده است تا در سال هاي آتي كشور با سيل بيكاران مواجه نشود.

ادامه دارد....
29217

 

کد N1566737

وبگردی