آفتاب
معاون پژوهشی وزارت علوم خبرداد:

ارائه گزارش دانشگاه ها از تقلب های علمی در اجلاس معاونان پژوهشی

ارائه گزارش دانشگاه ها از تقلب های علمی در اجلاس معاونان پژوهشی

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: اجلاس معاونان پژوهشی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در هفته جاری با محوریت بررسی تقلب های علمی و ارائه گزارش در این زمینه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، وحید احمدی گفت: برخی از دانشگاه ها گزارش های ارزیابی درخصوص تقلب های علمی و موضوع مقالات مشکل دار که اخیرا توسط یکی از پایگاه های بین المللی مطرح شده بود را تهیه کردند.

وی افزود: موضوع تقلب علمی نوعی اتهام است بنابراین نمی توان تا قبل از اثبات اسامی افراد مشخص شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: پس از مشخص شدن تقلب علمی در دانشگاه ها تصمیم گیری می شود که فرد با چه مجازاتی مواجه خواهد شد به طور مثال براساس جرم فرد مشخص می شود که مدرک فرد متخلف تعلیق و یا فرد اخراج شود.

احمدی تاکید کرد: در هفته جاری اجلاس معاونان پژوهشی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی برگزار می شود که در این اجلاس موضوع تخلف ها و تقلب های اخیر علمی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی عنوان کرد: برای جلوگیری از بروز تخلفات علمی مجلات را ملزم به استفاده از نرم افزارهای همانندجو کرده ایم.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: همچنین آیین نامه الزام ثبت پایان نامه ها در ایراندک نیز تدوین شده است که براساس این آیین نامه دانشگاه ها باید تمامی پایان نامه ها و پروپزال های دانشجویان را در این پایگاه ثبت کنند.

به گزارش مهر، چندی پیش تعدادی از نشریات وابسته به نیچر ۵۸ مقاله دانشمندان ایرانی را بخاطر دستکاری توسط نویسندگان رد کردند.

بر اساس مقاله ای که در سایت هفته نامه علمی nature، به چاپ رسیده، در ۵۸ مقاله که توسط ۲۸۲ پژوهشگر ایرانی نوشته شده، نشانه‌هایی دال بر وجود دستکاری در روندهای ارزیابی علمی و انتشار آنها یافت شده است.

کد N1566715

وبگردی