آفتاب
اشتیاق بانوان مازندران به ورزش های سنتی

« آلیش» کشتی نوپا اما پرجاذبه بانوان مازندران

« آلیش» کشتی نوپا اما پرجاذبه بانوان مازندران

ساری - « آلیش»، کشتی سنتی و محلی باآنکه پیشینه دیرینه‌ای در مازندران دارد اما بین بانوان استان نوظهور است و روند گرایش به آن سیر صعودی دارد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: کشتی آلیش به‌عنوان یک کشتی محلی در کشورهای حاشیه دریای خزر و مازندران شناخته است اما به‌تازگی این رشته طرفدارانش را نیز بین بانوان استان پیداکرده است.

اگرچه آمارهای دقیق و منسجی درباره شمار بانوان فعال در رشته آلیش مازندران وجود ندارد اما روزبه‌روز گرایش دختران نوجوان و جوان، تحصیل‌کرده یا خانه‌دار به این ورزش محلی بیشتر می‌شود.

مریم قربانی ۲۴ ساله فارغ‌التحصیل رشته حسابداری که از کودکی علاقه زیادی به رشته تربیت‌بدنی داشته و اکنون نیز قصد دارد علاقه دوران کودکی‌اش را در مقطع کارشناسی ارشد ادامه دهد، یکسالی است که در رشته آلیش به‌صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کند.

اهل آمل است و به خاطر علاقه‌اش به رشته کشتی سنتی آلیش مسیر بیش از ۷۰ کیلومتری آمل تا قائم‌شهر و ساری را طی می‌کند و گاه مجبور است زحمت سفر تا شرقی‌ترین نقطه استان را برای رنگ بخشیدن به علاقه ورزشی‌اش بپیماید.

می‌گوید: چون در آمل آلیش کار و مربی نبود و به خاطر شرایط و تمرینات خوب خانم اسماعیلی مربی تیم ملی به قائم‌شهر و ساری و حتی بهشهر برای تمرین می‌روم.

این دختر جوان بابیان اینکه در کشتی آلیش دست از کمربند نباید جدا شود ادامه می‌دهد: در کشتی فرنگی بالاتنه همانند کشتی فرنگی عادی و در آزاد، بالاتنه به‌صورت فرنگی و در پایین‌تنه حرکات جودو به کار گرفته می‌شود.

قربانی کشتی آلیش را مهیج دانست و بابیان اینکه برای فعالیت در این رشته قدرت تفکر بالایی نیاز است اظهار امیدواری کرد که این رشته ورزشی بیشتر بین مردم جا باز کند. وی که در وزن ۷۵ کیلوگرم فعالیت دارد، علاقه قلبی، قدرت تفکر، توانایی جسمی، ضریب هوشی را از معیارهای فعالیت در رشته آلیش بیان می‌کند.

فعالیت در این رشته ورزشی برایم جذاب و خوب است و مشکلی ندارم

رشته آلیش یا گرفتن کمربند کم‌کم بین نوجوانان و دختران دانش‌آموز مازندران نیز رو به گسترش است تا جایی که زهرا یزدانی ۱۸ ساله که در مقطع پیش‌دانشگاهی مشغول تحصیل است و یکسالی به‌صورت حرفه‌ای این رشته را دنبال می‌کند، می‌گوید: فعالیت در این رشته ورزشی برایم جذاب و خوب است و مشکلی ندارم.

وی که سابقه فعالیت در رشته ورزشی تکواندو را نیز در کارنامه‌اش دارد، ادامه می‌دهد: خوشبختانه در رشته آلیش به ورزشکاران اهمیت داده می‌شود و این ورزش نوپا در حال رونق گرفتن است.

سحر غنی زاده، ۲۲ ساله که حدود یکسالی است در وزن ۶۵ کیلوگرم رشته آلیش فعالیت دارد از شرایط تمرین و فعالیت در این رشته اظهار رضایت می‌کند و می‌گوید: تمرینات کشتی را در سالن قائم‌شهر و تمرینات هوازی را نیز یا در جنگل یا در هرجایی که مناسب باشد انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه این رشته بین بانوان روبه گسترش است، بر لزوم حمایت بیشتر مسئولان و متولیان امر از این رشته تأکید می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر برای شرکت در مسابقات باید هزینه‌ها را خودمان پرداخت کنیم و مطمئناً با حمایت بیشتر، این رشته طرفداران بیشتری را جذب خواهد کرد.

 غنی زاده فنون رشته آلیش را بیشتر شبیه جودو می‌داند و می‌گوید: فن کمر، لنگ، سر زانو، لنگ کردی، پیش‌انداز و جفت‌پا ازجمله فنون این ورزش قدرتی به شمار می‌رود.

اشتیاق بانوان مازندران برای فعالیت در رشته آلیش روبه فزونی است و مربیان خوبی نیز در این رشته تربیت‌شده‌اند، ستاره اسماعیلی ازجمله مربیان رشته آلیش است که از ۲۰ سالگی هم به‌عنوان بازیکن و هم مربی در این رشته فعالیت داشته و تاکنون در مسابقات ملی زیادی شرکت کرده است.

می‌گوید: هفت سالی که در رشته کاراته مشغول بودم چندین دوره عنوان‌های اول و دوم کشور و چهار دوره عضویت ثابت تیم ملی و مقام سوم مسابقات بین‌المللی کاراته نوجوانان را در کارنامه‌ام دارم و در رشته جودو نیز چندین دوره عنوان کسب کرده‌ام.

حمایت مسئولان برای برگزاری مسابقات لیگ آلیش بانوان می‌تواند منجر به ایجاد انگیزه و کسب تجربه شود

مدرک درجه سه مربیگری رشته جودو دارد و مربی ملی کشتی آلیش است و تیم جودوی مازندران در سال ۹۲ با مربیگری وی به مقام سوم کشور رسید، می‌گوید: حمایت مسئولان برای برگزاری مسابقات لیگ آلیش بانوان می‌تواند منجر به ایجاد انگیزه و کسب تجربه شود.

وی تبلیغات مناسب و زمان مناسب برای ورزش بانوان را از دیگر راه‌های فراگیرشدن رشته آلیش مطرح می‌کند و ادامه می‌دهد: میزبانی مسابقات قهرمانی کشور در مازندران و اعزام تیم منتخب استان به مسابقات خارج از استان و حمایت مالی مربیان و بازیکنان می‌تواند به رونق بخشی رشته ورزشی آلیش کمک کند.

آرام‌آرام، آلیش به‌عنوان یک‌رشته ورزشی جذاب و پرطرفدار بین بانوان مازندران مخاطب جذب می‌کند و فعالان این رشته امید دارند تا با حمایت متولیان امر، شاهد مدال‌آوری و ترویج این رشته سنتی بین جامعه هدف باشند.

کد N1566700

وبگردی