آفتاب

جمعیت معلولان گلستان یک درصد بیشتر از میانگین کشور

جمعیت معلولان گلستان یک درصد بیشتر از میانگین کشور

گرگان - ایرنا - مدیرکل بهزیستی گلستان گفت که 2.5 درصد از جمعیت یک میلیون و 900 هزار نفری ساکن در استان دارای معلولیت بوده و زیر پوشش بهزیستی هستند، که از میانگین کشوری یک درصد بیشتر است و این سازمان در تلاش برای پیگیری علمی و آسیب شناسی این مساله می باشد

به گزارش خبرنگار ایرنا ابراهیم غفاری روز شنبه به مناسبت روزجهانی معلولان در نشستی خبری، اظهار داشت: در گلستان 48 هزار معلول زیر پوشش خدمات این سازمان هستند که با احتساب جمعیت خانوار آنان به حدود 105 هزار نفر می رسند.
به گفته وی؛ بیشترین جمعیت معلولان استان در حوزه جسمی و حرکتی با 20 هزار نفر و ذهنی با 10 هزار نفر هستند.
وی افزود: با توجه به جمعیت بالای معلولان در گلستان، این سازمان در پی انجام کار علمی و دقیق برای علت یابی و آسیب شناسی این مشکل است.

*پرداخت ماهانه 4.5 میلیارد ریال مستمری به معلولان
غفاری گفت: به طور میانگین ماهانه چهار میلیارد و 500 میلیون ریال مستمری به جمعیت معلول زیر پوشش بهزیستی استان پرداخت می شود.
وی اضافه کرد که مستمری معلولان زیر پوشش بهزیستی گلستان بین 520 هزار تا یک میلیون ریال بوده و معلولان ضایعه نخاعی علاوه بر مستمری ماهانه، حق پرستاری بین 1.5 تا دو میلیون ریال دریافت می کنند.

*1700 معلول در نوبت دریافت مستمری
مدیرکل بهزیستی گلستان گفت: اکنون یکهزار و 700 معلول دارای پرونده و در نوبت پوشش دریافت مستمری و سایر خدمات سازمان بهزیستی هستند.
به گفته وی؛ برای پوشش این تعداد معلول در گلستان نیاز به لحاظ ردیف اعتباری خاص است.

* 129 خانواده گلستانی با دو معلول و بیشتر
غفاری گفت: اکنون 129 خانواده گلستانی دو معلول و بیشتر از آن دارند.
وی اضافه کرد: برای ساخت مسکن این معلولان در مناطق روستای به ازای هر خانوار تا 180 میلیون ریال و در مناطق شهری تا 300 میلیون ریال اعتبار بلاعوض در نظر گرفته و پرداخت می شود.
غفاری رقم بلاعوض پرداختی برای مسکن خانوارهای دارای یک معلول را 60 میلیون ریال بیان کرد و افزود: اکنون ساخت 56 واحد مسکن برای خانوارهای دارای دو معلول و بیشتر به ویژه در مناطق روستایی گلستان در دست انجام است و تا پایان سال جاری ساخت بقیه واحدها نیز اجرایی می شود.
وی؛ تهیه وسایل توانبخشی برای معلولان به مبلغ هشت میلیارد ریال، پوشش 100 درصد روستاهای گلستان از طریق 26 مجتمع خدمات بهزیستی، ویزیت در منزل 562 معلول ضایعه نخاعی با فعال کردن سه گروه، ایجاد فرصت شغلی برای 250 معلول را از دیگر فعالیت های بهزیستی گلستان در سال جاری برشمرد.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1992 روز سوم دسامبر برابر با 12 آذرماه را به عنوان روز جهانی معلولان انتخاب کرد.
6204/1648
خبرنگار : علی اصغر تیموریان ** انتشار : پری سالارنیا
کد N1566170

وبگردی