آفتاب

30 درصد جمعیت شهری کشور در مناطق ناکارآمد زندگی می کنند

30 درصد جمعیت شهری کشور در مناطق ناکارآمد زندگی می کنند

زنجان - ایرنا - کارشناس راهبر شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: 30 درصد جمعیت شهری کشور در مناطق ناکارآمد شهری زندگی می کنند که این آمار ضرورت توانمند سازی و ساماندهی را نشان می دهد.

سجاد صالحی روز شنبه در ستاد بازآفرینی شهری پایدار شهرستان زنجان افزود: جمعیت جهان به سرعت شهری شده و بیش از 90 درصد رشد شهری معاصر مربوط به کشورهای در حال توسعه است.
وی به ویژگی های مناطق نابسامان و ناکارآمد شهری اشاره کرد و یادآورشد: ازدحام و توزیع نامتوازن جمعیت، فقر خدمات پایه (آب، برق، دفع فاضلاب، جمع آوری زباله، آسفالت خیابان، روشنایی معابر)، استقرار در مناطق نامناسب شهری، غیرایمن، فقدان خدمات اجتماعی، پایین بودن سطح بهداشت عمومی و شرایط محیطی غیر بهداشتی و خطرناک از جمله این ویژگی ها هستند.
صالحی اظهار کرد: شیوع بالای بیماری های عفونی و انگلی، وجود زمینه مساعد گسترش آسیب­های اجتماعی و شیوع آنها (اعتیاد، طلاق، خشونت و بزهکاری) و بی بهره ماندن از خدمات شهری و نبود دسترسی یا بی رغبتی نسبت به آموزش و پرورش از دیگر ویژگی های این مناطق به شمار می آید.
کارشناس راهبر شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: اقتصاد غیررسمی، مشاغل ناپایدار و فقر و محرومیت اجتماعی، پایین بودن شاخص توسعه انسانی، نبود انسجام میان برنامه ها و برخوردهای مقطعی، افزایش ناپایداری در نواحی شهری و بروز پدیده نابسامانی در نظام سکونت یا ناپایداری شهری از دیگر ویژگی های این مناطق محسوب می شوند.
وی خاطرنشان کرد: 41 درصد جمعیت کشورهای در حال توسعه شهر نشین هستند که از آن 43 درصد حاشیه نشین محسوب می شوند.
صالحی ادامه داد: طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 میزان شهرنشینی ایران 71.4 درصد است.
کارشناس راهبر شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: محدوده های وسیعی از شهرهای کشور با معضلات پیچیده ای همچون فقرشهری، نا امنی و بحران هویت، مسکن نامناسب، کمبود خدمات و زیر ساخت های شهری، فقدان محیط اجتماعی سالم، فقر نسبی و بیکاری گسترده مواجه هستند.
وی اضافه کرد: دولت و شهرداری های کشور تاکنون تلاش های زیادی برای حل معضلات این مناطق برداشته اند ولی متاسفانه روند افت منزلت مکانی- اجتماعی این مناطق رو به افزایش بوده است.
صالحی با بیان اینکه خدماتی همچون آب آشامیدنی و برق در اکثر سکونتگاه های ناکارآمد وجود دارد، ابراز کرد: همه سکونتگاه های نا کارآمد در زمینه برخورداری از سایر خدمات زیر ساختی همچون شبکه فاضلاب، راه های دسترسی، آسفالت، خدمات آموزشی، بهداشتی، فرهنگی و روشنایی معابر با مشکل مواجه هستند.
کارشناس راهبر شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: 20 درصد معادل 130 هزار هکتار مساحت بافت شهری کشور نا کارآمد است که از این میان 56 هزار هکتار محدوده نابسامان میانی، 21 هزار هکتار عرصه تاریخی و 48 هزار هکتار سکونتگاه غیر رسمی به شمار می آید که معادل 30 درصد جمعیت شهری کشور در این مناطق زندگی می کنند.
وی به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ساماندهی و توانمندی سازی این سکونتگاه ها اشاره و اظهار کرد: رهبر فرزانه انقلاب در قالب برنامه ششم توسعه بر سامان بخشی مناطق حاشیه‌نشین و پیشگیری و کنترل ناهنجاری‌های عمومی ناشی از آن، توانمند‌سازی و خوداتکایی اقشار و گروه‌های محروم در برنامه‌های مربوط به رفاه و تأمین اجتماعی و هویت‌بخشی به سیمای شهر و روستا و بازآفرینی و روزآمدسازی معماری اسلامی – ایرانی تاکید کرده اند.
صالحی خاطر نشان کرد: معظم له همچنین در سیاست های ابلاغی در بخش معماری و شهرسازی بر جلوگیری از گسترش حاشیه‌نشینی در شهرها و ساماندهی بافت‌های حاشیه‌ای و نامناسب موجود، برنامه‌ریزی دولت در جهت تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد و نیازمند و حمایت از ایجاد و تقویت موسسه های خیریه و ابتکارهای مردمی برای تامین مسکن اقشار محروم و بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری و روستایی تاکید داشته اند.
کارشناس راهبر شرکت عمران و بهسازی شهری به محدوده ها و محله های هدف سند ملی برای توانمند سازی و ساماندهی اشاره کرد و گفت: محدوده‌های تاریخی شهرها، پهنه‌های نابسامان میانی که حاصل ساخت ‌و سازهای دهه‌های گذشته هستند، پهنه‌های شهری با پیشینه روستایی که در اثر گسترش بی‌رویه در عرصه کنونی شهری ادغام شده‌اند، سکونتگاه‌های غیررسمی و محدوده‌های با کاربری ناهمگون شهری مشمول این سند می شوند.
وی هدف تمام این برنامه ریزی برای ساماندهی بافت شهری را حفظ حقوق شهروندی، ارتقای کیفیت زندگی، بازیابی هویت شهری و اعمال محلی و در جهت راهبری، مدیریت یکپارچه و ایجاد وحدت رویه بین همه عوامل مرتبط در سطح ملی و محلی با رویکرد ضوابط شهرسازی و معماری ایرانی-اسلامی اعلام کرد.
صالحی به وضعیت شهر زنجان اشاره کرد و افزود: هم اکنون در این شهر مساحت بافت تاریخی به 420 هکتار، بافت فرسوده 247 هکتار و سکونتگاه های غیررسمی 220 هکتار می رسد که حدود 14 درصد از کل سطح شهر را شامل می شود.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشاردهنده: رویا رفیعی
کد N1565996

وبگردی