آفتاب

عضو مجلس خبرگان: قانون اساسی جمهوری اسلامی نماد آزادی فکری و سیاسی است

عضو مجلس خبرگان: قانون اساسی جمهوری اسلامی نماد آزادی فکری و سیاسی است

تبریز - ایرنا - عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان میراث مشترک مردم و کارگزاران حکومتی و دستاورد مهم انقلاب، نمادی از آزادی فکری و سیاسی است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، آیت الله هاشم هاشم زاده هریسی در پایگاه اطلاع رسانی خود با اشاره به 12 آذر سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی تاکید کرد: این دستاورد ارزشمند نیازمند بازخوانی و یادآوری مجدد است تا جایگاه رفیع آن در نظام جمهوری اسلامی فراموش نشود.
وی اظهار کرد: با بازخوانی این قانون، مسئولان نیز بیش از پیش خود را ملزم به توجه و اجرایی کردن همه اصول آن می دانند و از طرف دیگر در احیای برخی اصول فراموش ‌شده می کوشند.
وی با اشاره به جایگاه والای حقوق ملت در قانون اساسی گفت: تدوین ‌کنندگان قانون اساسی این اصول را از قرآن و آموزه‌ های اسلامی برگرفتند و براین اساس می ‌توان گفت قانون اساسی جمهوری اسلامی مبین جامعیت اسلام و توانایی و حقانیت آن برای اداره امور جامعه در همه ابعاد است.
وی اضافه کرد: در حقیقت می ‌توان گفت این قانون اساسی بود که پیوند میان جمهوریت و اسلامیت یا به تعبیر دیگر ارتباط میان دموکراسی و اسلام را برقرار کرد.
وی افزود: تدوین ‌کنندگان قانون اساسی با بهره‌ گیری از معارف قرآن و آموزه‌ های اسلام و اهل بیت ‌(ع) از یک سو و توجه به تجربیات بشری و تحولات روز جهانی، مدلی را پایه ‌ریزی کردند که توانست خط بطلانی بر برخی شبهات درباره تضاد میان اسلام با حکومت متکی بر رأی مردم بکشد و حکومت مردمی مبتنی بر آموزه ‌های دینی را تاسیس کردند که همین قانون اساسی بسترساز ایجاد آن بود.
قانون اساسی جمهوری اسلامی در 12 فصل و 175 اصل تدوین و با رأی 99.5 درصدی مردم در روز 12 آذر 1358 مورد تصویب و تأیید نهایی قرار گرفت که البته در بازنگری سال 1368 با اضافه شدن دو اصل، دارای 177 اصل شد.
آیت ‌الله هاشم هاشم ‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: روز قانون اساسی به عنوان یک مناسبت در تقویم رسمی کشور فرصت مغتنمی است تا با مطالعه مجدد این قانون ، آن را به یاد آوریم.
وی افزود: حتی ضروری است رسانه ‌ها و مطبوعات و به ویژه صدا وسیما میزگردهای علمی با حضور کارشناسان و نخبگان در این باره برگزار کنند و عظمت این میراث بزرگ انقلاب اسلامی بیان شود تا مسئولان و مردم قانون اساسی را به یاد بیاورند.
وی گفت این یکی از ارمغان‌ ها و نعمت ‌های پروردگار است که به وسیله انقلاب و امام خمینی(ره) به ملت هدیه شد و لازم است همگی شکرگزار این نعمت باشیم.
آیت الله هریسی افزود: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یکی از مترقی‌ ترین و متعالی ‌ترین قانون های اساسی‌ است که در میان کشورهای جهان حاکم است، توجه به حقوق ملت و حاکمیت ملت در فصول 3 و 5 این قانون در اوج خود قرار داد و امام خمینی(ره) هم در این باره فرموده اند که 'در این قانون اساسی یک خلاف شرع وجود ندارد' و اگر وجود داشت امام(ره) آن اصل را حذف می‌ کردند زیرا ایشان روی مسئله اسلام و شرع خیلی حساسیت داشت و همه چیز را برای خدا و اسلام می‌ خواست نه برای خودش و انقلاب.
آیت ‌الله هاشم‌ زاده هریسی عنوان کرد: قانون اساسی ما مبانی اسلامی و قرآنی فراوانی دارد که باید برای مردم بیان شود و مهم ‌ترین آنها نیز حق تعیین سرنوشت به دست خود مردم است که در قانون اساسی این حق، حقی الهی دانسته شده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: لازم است مبانی دینی و قرآنی قانون اساسی ضمن بیان در رسانه‌ ها، در دانشگاه‌ ها نیز به عنوان یک موضوع درسی در نظر گرفته شده و به صورت تحلیلی برای دانشجویان از ابعاد مختلف شرعی و حقوقی ارائه شود.
وی یادآور شد: متأسفانه در جامعه ما قانون اساسی مظلوم و مطرود واقع شده و کمتر کسی است که به آن استناد می کند.
آیت‌ الله هاشم ‌زاده هریسی اظهار کرد: اگر قانون اساسی به صورت کامل اجرا شود بسیاری از مشکلات، نارضایتی‌ ها، افراط و تفریط ‌ها، بی‌عدالتی ‌ها و ... رفع می‌ شود و لذا امروز باید از مظلومیت قانون اساسی سخن گفت.
وی اضافه کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی به لحاظ توجه به آزادی‌های مشروع، حقوق ملت، حاکمیت ملت و مطابقت آن با شرع از عظمت بالایی برخوردار است و تدوین‌ کنندگان آن کار بسیار بزرگی کردند که برخی امروز متوجه عظمت این کار نیستند.
آیت ‌الله هاشم‌زاده هریسی درباره نقش قانون اساسی در برقراری پیوند میان اسلام و دموکراسی و حکومت مردم گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی نماد آزادی سیاسی و فکری است، یعنی مردم حق دارند در کشوری که زندگی می‌کنند نظر بدهند، حق رأی داشته باشند و حاکمان را انتخاب و انتخابی آزاد انجام دهند.
وی تصریح کرد: نتیجه چنین فضایی یک حاکمیت مطلوب است که مردم در آن از شخصیت بالا و بلوغ فکری برخوردارند و این آزادی ‌های سیاسی در قانون اساسی به خوبی تدوین و ترسیم شده که منبع آن هم آموز‌ه‌های قرآن و اسلام بوده و این بیانگر آن است که اسلام قادر به تامین رفاه و سعادت، عزت و کرامت و رشد مادی و معنوی انسان‌ها در دنیا و آخرت است .
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اسلام چون برای مردم است می‌ تواند کرامت، آزادی و حقوق مردم را تأمین و از آنها دفاع کند، گفت: می ‌توان گفت اسلام دین حقوق بشر، حقوق شهروندی و عزت انسان‌ها هم در دنیا و هم در آخرت است.
وی یادآور شد: البته قانون اساسی توسط بشر تهیه شده و در قوانین بشری هم ضعف و اشکالی ممکن است باشد که در قانون اساسی امکان رفع این ابهامات و اشکالات در نظر گرفته شده و این یکی از محاسن بزرگ قانون اساسی است.
آیت‌ الله هاشم‌زاده هریسی عنوان کرد: از طرفی تحولات زمان، تفاوت شرایط و ایجاد شدن برخی از مشکلات در اجرای قانون اساسی از عوامل دیگری است که می ‌تواند به بازنگری در قانون اساسی بیانجامد که نمونه آن تغییر قانون اساسی سال 1358 در سال 1368 بود.
خبرنگار: عیسی عطاپور** انتشار دهنده: محمد رستگار
3077/6183
کد N1565948

وبگردی