آفتاب

در "رم" چه خبر بود؟

در "رم" چه خبر بود؟

وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در رم با سرگئی لاوروف همتای روس خود و استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه به‌طور جداگانه دیدار کرد.

به گزارش خبرآنلاین، وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد جان کری در حاشیه کنفرانس گفتگوهای مدیترانه سال 2016 که توسط موسسه مطالعه سیاست های بین المللی «ISPI» ایتالیا در رم برگزار می شود، با سرگئی لاوروف همتای روس خود و استفن دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه به طور جداگانه دیدار کرده است.

جان کری در دیدار با لاوروف نگرانی‌های جدی کشورش در مورد وضعیت موجود در سوریه را ابراز کرده است.

به گزارش آناتولی، این دو همچنین در مورد ارسال کمک‌های بشردوستانه، تلاش‌ها برای توقف خصومت‌ها و انتقال قدرت سیاسی در سوریه بحث و تبادل نظر کردند.

کری پس از دیدار با دی‌میستورا خطاب به خبرنگاران گفت: "در باره دیداری که قرار است هفته آینده در ژنو انجام شود، تبادل نظر کردیم. هر دو طرف در اضطراری بودن این انتقال سیاسی در سوریه اشتراک نظر داریم".

وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا سپس به سوی واتیکان رفت و در آنجا با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان دیدار کرد.


کری: در حال بررسی راهکارهای جدید برای سوریه هستیم

در همین زمینه ایسنا به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، گزارش داد:  سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با جان کری همتای آمریکایی خود بار دیگر تاکید کرد، مبارزه با گروه‌های تروریستی برای حل و فصل بحران سوریه ضروری است و مسکو به اصولی که در قطعنامه 2254 شورای امنیت درباره برگزاری مذاکرات سوری آمده است پایبند است.

کری و لاوروف درباره مسائل بین‌المللی دیگر از جمله اوضاع عراق، لیبی، یمن و همچنین روابط روسیه و آمریکا نیز بحث و گفت‌وگو کردند.

کری در این دیدار که در حاشیه همایش گفت‌وگوهای مدیترانه برگزار شد، از اوضاع سوریه به ویژه حملات علیه غیرنظامیان در حلب ابراز نگرانی کرد.

وی همچنین اعلام کرد که روسیه و آمریکا در حال بررسی راه‌های جدید برای پایان دادن به بحران چند ساله سوریه هستند تا بتوانند جمود ایجاد شده در روند دیپلماتیک در پرونده سوریه را از بین ببرند.

کری در ادامه اعلام کرد ایده‌ها و طرح‌های جدید در نشست‌های آتی دیپلمات‌های روس و آمریکا بررسی خواهد شد.

وی اعلام کرد تلاش‌ها برای نزدیک تر کردن دیدگاه‌ها به عنوان گامی در برگزاری مذاکرات مستقیم صلح سوریه هدفی است که از از آغاز 2014 محقق نشده است و وزرای خارجه روسیه و آمریکا منتظر آغاز فعالیت دولت جدید آمریکا نخواهند ماند اما با توجه به یک سلسله شکست‌های پیشین برای طرفین جنگ هنوز معلوم نیست این تلاش‌ها چقدر کارساز باشد.

کری و لاوروف درباره تلاش‌های برای اجرای آتش بس، رساندن کمک‌های بشردوستانه به سوریه و انتقال قدرت در این کشور گفت‌وگو کردند.

وزارت خارجه روسیه: ایجاد ارتش واحد حلب تنها تلاشی برای تغییر نام جبهه النصره است

به گزارش خبرآنلاین به نقل از اسپوتنیک، وزیر امور خارجه روسیه "سرگی لاوروف" اعلام کرد که روسیه احتمال می دهد که ایجاد ارتش واحد حلب تنها تلاشی برای تغییر نام و چهره گروهک "جبهه النصره" است.

لاوروف طی کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد: "درباره خبر مربوط به تشکیل ارتش حلب متشکل از تمامی گروهک های مسلح شرق این شهر و همچنین امکان حضور تروریست ها در این ارتش باید بگویم، همانطور که در دیگر کنفرانس های خبری نیز تاکید کرده بودم، بر اساس داده های دقیق و معتبر ما تقریبا تمامی گروهک های شورشی مسلح در شرق حلب، مطیع گروهک جبهه النصره هستند."

وی در ادامه فزود: "خبرها درباره تشکیل ارتش حلب و تلاش برای تغییر نام گروهک جبهه النصره به منظور خلاصی از مجازاتی که این گروهک سزاوار آن است را نمی توان انکار نمود."

وزرای خارجه روسیه و آمریکا چهارشنبه نیز در شهر هامبورگ آلمان دیدار خواهند کرد.

52310

کد N1565820

وبگردی