آفتاب

تقویت صنعت توریسم در کرمانشاه با جذب سرمایه گذاری در مناطق نمونه گردشگری

تقویت صنعت توریسم در کرمانشاه با جذب سرمایه گذاری در مناطق نمونه گردشگری

کرمانشاه- ایرنا- برای استان کرمانشاه 50 منطقه نمونه گردشگری تصویب شده که به گفته مسوولان برخی از این مناطق شرایط تبدیل به منطقه نمونه را ندارند و از این رو بازنگری در معرفی مکان هایی که پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به منطقه نمونه گردشگری را دارند در دستگاه های ذیربط آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ فلسفه ایجاد مناطق نمونه گردشگری به سال 1382 بر می گردد و دولت وقت در آن سال با ایجاد این مناطق در استان های مختلف کشور موافقت کرد.
در ماده هشتم قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این‌ گونه آمده است: به ‌منظور فراهم کردن زمینه توسعه پایدار میراث فرهنگی و گردشگری، جلب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی با رعایت قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری ‌خارجی مصوب 19 اسفند سال 1380 در ایجاد تاسیسات زیربنایی برای معرفی بهتر بناها و‌ محوطه‌های تاریخی، تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی و ارایه خدمات مناسب به‌ جهانگردان، دولت می‌تواند در مناطق مستعد کشور و قطب‌های گردشگری با تاکید بر‌ مناطق کمتر توسعه یافته، به متقاضیان بخش‌های غیردولتی اجازه تاسیس مناطق نمونه‌ گردشگری را بدهد.
به گفته مدیرکل مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، پس از بررسی مجدد بر روی طرح ایجاد مناطق نمونه گردشگری، با حذف تعدادی از این مناطق به دلیل دارا بودن مشکلات مختلف، تعداد مناطق ویژه گردشگری کشور به ۴۳۷ منطقه کاهش یافته است.
جلال تاجیک اعلام کرد: آن تعداد از مناطق نمونه گردشگری که سرمایه‌گذار بنا به‌ دلیلی به هیچ عنوان اجازه ورود به آن منطقه را پیدا نکرده یا به دلیل موانعی پروژه به مرحله عملیاتی نرسیده بود، از کل مناطق نمونه گردشگری دارای مصوبه هیات دولت، کسر شده است.
همچنین مناطق حذف شده مناطقی بودند که دولت قبلی بدون نظر کارشناسی آنها را انتخاب کرده بود که برخی از آنها یا جزو مستثنیات اراضی، ذخیره‌گاه انرژی و زیست محیطی و منابع خاص بودند یا در اطراف سدهای مهم و حتی در زمین ‌های مردم قرار داشتند و به دلیل چنین موانعی، سرمایه‌گذار اصلا نمی‌توانست در این مناطق کاری انجام دهد.

** 50 منطقه نمونه در کرمانشاه
براساس اطلاعاتی که در پایگاه اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه درج شده، 50 منطقه به عنوان مناطق نمونه گردشگری در استان معرفی و اسامی آنها در این پایگاه درج شده که براساس این اطلاعات بیشترین منطقه با هفت مورد مربوط به شهرستان پاوه و کمترین هم هر کدام با دو مورد مربوط به اسلام آبادغرب، دالاهو و جوانرود است.
این مناطق در تمام 14 شهرستان استان کرمانشاه وجود دارد به طوریکه در شهرستان های سنقر، کنگاور، ثلاث و باباجانی، روانسر، صحنه و قصرشیرین هر کدام سه منطقه، کرمانشاه 6، اسلام آباد غرب، دالاهو و جوانرود هر کدام 2 منطقه، پاوه هفت، گیلانغرب و سرپل ذهاب هر کدام چهار و شهرستان هرسین پنج منطقه گردشگری وجود دارد.
سراب گزنهله، سراب فش، معبد آناهیتا، شیان، سراب شرف آباد، تالاب هشیلان، طاق بستان، سراب نیلوفر، سراب کرند، ریجاب، شمشیر، نودشه، هجیج، ازگله، قوری قلعه، سراب روانسر، سراب گلین، تنگ حمام، دره اژدها، آبشار گروس، دربند صحنه، چشمه ریز، شروینه، دالانی، چرمله علیا، بیستون، پارک هرسین، سراب نجیوران، چارقاپی، چم امام حسن، رودخانه قره سو، پارک جنگلی مرصاد، بیدمیری، نوسود، بوزین و مرخیل، سراب گرم، بازی دراز، بدر و پریشان، نخلستان، سراب ماران، سراب مورت، دیره، سد گیلانغرب، سراب قنبر، سفیدبرگ، سراب سیری جان، چشمه سهراب، رودخانه گاماسیاب، سراب مامیشان و ویس القرن 50 منطقه نمونه گردشگری استان کرمانشاه محسوب می شوند.

** کرمانشاه، استانی با جاذبه های ناب و بکر
ناب ترین جلوه های زیبای طبیعت را در مناطقی بکر و دست نخورده در خطه زاگرس یعنی در استان چند اقلیم 'کرمانشاه' می توان یافت، مناظری که چشم ها را نوازش می دهد و بکرترین منظره ها را در برابر چشمان هر بیننده ای ترسیم می کند.
در استان کرمانشاه که بیش از 24 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد؛ حدود 2 میلیون نفر جمعیت در 14 شهرستان و بیش از 2 هزار و 600 روستا سکونت دارند که هر نقطه از این استان دارای چشم اندازها و مناظر طبیعی و تاریخی است که بخش زیادی از این مناطق هنوز ناشناخته باقی مانده اند و غیر از بومیان منطقه پای دیگر افراد به آنجا باز نشده است.
در استان کرمانشاه علاوه بر جاذبه های طبیعی بسیار زیاد و دلنواز بیش از دو هزار و 200 اثر تاریخی ثبت ملی شده نیز وجود دارد که مجموعه تاریخی طاق بستان، محوطه باستانی بیستون، معبد آناهیتا و سنگ نوشته و نقش برجسته آنوبانی با چهار هزار و 800 سال قدمت در سرپل ذهاب از مهمترین این آثار هستند.
براساس آثار موجود تاریخی، کرمانشاه 100 هزار سال قدمت دارد و بخش کوچکی از شاهکارهای خلفت پروردگار را می توان در این استان زیبا به چشم دید.
بسیاری از مناطق نمونه گردشگری استان کرمانشاه نیز از جمله بکرترین نقاط این استان محسوب می شود که مردم کمتر آن را از نزدیک دیده و جاذبه های زیبای آن را به نظاره نشسته اند و اکنون در قالب طرح مناطق نمونه گردشگری قرار است به مقصد گردشگران تبدیل شود.

** مناطق نمونه گردشگری در دست بازنگری
از آنجایی که در مناطق نمونه گردشگری باید سرمایه گذار جذب و ساخت و ساز هدفمند به منظور تقویت زیرساخت های گردشگری انجام شود، این موضوع در حیطه اختیارات معاونت سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه است که این معاونت نیز تاکنون اقدام هایی در این ارتباط انجام داده است.
معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در این باره گفت: 50 منطقه در استان کرمانشاه از سوی هیات وزیران به عنوان منطقه نمونه گردشگری به تصویب رسیده است.
سمیه حیدری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، هدف از ایجاد مناطق نمونه گردشگری را تبدیل این مناطق به محلی خوب و مناسب برای بازدید گردشگران ذکر کرد و افزود: باید در این مناطق در چارچوب قوانین و مقررات بتوان ساخت و ساز انجام داد و اگر این امکان وجود نداشته باشد دیگر منطقه نمونه گردشگری معنایی پیدا نمی کند.
او یادآور شد که در ایجاد مناطق نمونه گردشگری باید به دو مورد توجه کرد یکی اینکه براساس قانون این مناطق امکان تبدیل به منطقه گردشگری را داشته باشند و دیگری اینکه به باروری پتانسیل های استان کمک نمایند.
وی با اشاره به اینکه برخی از مناطق تصویب شده گردشگری در استان با یکسری مسایل و مشکلات روبرو هستند به بازنگری در تبدیل این مناطق اشاره کرد و گفت: باید به دقت وضعیت این مناطق از نظر اینکه معارض نداشته باشد و یا با دیگر قوانین کشور مغایر نباشد، بررسی شود.
معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه بازنگری در وضعیت این مناطق با دو رویکرد صورت می گیرد گفت: رویکرد اول اینکه این مناطق در محدوده بافت تاریخی و میراث فرهنگی نباشد و جزو عرصه و اعیان این محدوده محسوب نگردد چرا که براساس قانون در این محدوده ها نمی توان ساخت و ساز انجام داد.
وی مورد دیگر در این بازنگری را توجه به وضعیت مناطق گردشگری از لحاظ قرار گرفتن در لیست مناطق حفاظت شده محیط زیست دانست و افزود: نباید مناطق نمونه گردشگری جزو مناطق چهارگانه محیط زیست باشد.
او با تاکید بر اینکه در مناطق نمونه گردشگری باید این محدودیت ها را لحاظ کنیم، گفت: باید توان خود را بر روی مناطقی بگذاریم که هیچ یک از این محدودیت ها را نداشته باشند.
حیدری به بازنگری در مناطق نمونه گردشگری توسط سازمان میراث فرهنگی و با همکاری اداره محیط زیست اشاره کرد و گفت: تعدادی از این مناطق را که می شود در آن ساخت و ساز انجام داد، شناسایی می کنیم.

** جذب چند سرمایه گذار در مناطق نمونه
او تمام تلاش مجموعه استان را ایجاد مناطق نمونه گردشگری در عمل و نه صرفا براساس چند اسم دانست و اظهار کرد: باید به تعداد مشخصی برسیم که بتوانیم برای تبدیل آن به منطقه نمونه گردشگری برنامه ریزی کنیم.
او با بیان اینکه تعدادی از مناطق نمونه گردشگری استان را به سرمایه گذاران بخش خصوصی واگذار کرده ایم تاکید کرد که سرمایه گذاران باید در این مناطق اقدام های خاصی را انجام دهند.
او یادآور شد که براساس قانون و مقررات شرکت های دولتی نمی توانند به عنوان سرمایه گذار در مناطق نمونه گردشگری سرمایه گذاری کنند و قانون تنها به شرکت های خصوصی امکان سرمایه گذاری داده است.
او تاکید کرد براساس قانون مناطق نمونه گردشگری باید به شخصیت های حقیقی و حقوقی که ماهیت بخش خصوصی داشته باشند واگذار شود و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه اکنون در مرحله ساماندهی و نظارت بر نحوه واگذاری این مناطق به این شرکت ها است.
وی در مورد فرآیند واگذاری مناطق به سرمایه گذاران نیز گفت: سرمایه گذاران طرح های خود را برای اجرا در منطقه نمونه گردشگری به این اداره کل ارایه می دهند و ما هم براساس قوانین و مقررات و پس از بررسی طرح در صورت تصویب به سرمایه گذار مجوز فعالیت در مناطق نمونه را می دهیم.

**استاندار: آماده هرگونه حمایت از سرمایه گذاری در بخش گردشگری هستیم
مجموعه مدیریتی استان کرمانشاه گردشگری را به عنوان یکی از محورهای توسعه استان معرفی کرده اند و از این رو انتظار می رود مسوولان در عمل از این حوزه حمایت کنند.
استاندار کرمانشاه یکی از حامیان توسعه گردشگری در استان می باشد و معتقد است، کرمانشاه در بخش گردشگری دارای ظرفیت های ویژه ای است و در این راستا آماده هرگونه حمایت از سرمایه گذای در این بخش هستیم.
اسدالله رازانی بر این باور است، جذب گردشگر منجر به افزایش درآمد و رونق اقتصادی استان می شود لذا در این جهت باید همواره برای جذب سرمایه گذاری تلاش کنیم.
وی با اشاره به اعتبارات محدود دولت برای تخصیص به اجرای پروژه های گردشگری گفت: با توجه به مشکلات کشور در چند سال گذشته، دولت اعتبارات چندانی برای تخصیص به اجرای پروژه های گردشگری ندارد لذا تلاش برای جذب سرمایه گذاران و بخش خصوصی به منظور اجرای این طرح ها ضروری است.
استاندار کرمانشاه تلاش برای جذب سرمایه گذاری و بخش خصوصی را راهکاری مناسب برای اجرای پروژه های گردشگری عنوان کرد و گفت: کرمانشاه در بخش گردشگری دارای ظرفیت های ویژه ای است و این ظرفیت ها باید به سرمایه گذاران معرفی و نسبت به جذب آنها برای این بخش اقدام شود.

**معاون استاندار: ساخت و ساز در برخی مناطق نمونه ممنوع است
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه نیز با اعلام اینکه ساخت و ساز در حاشیه سراب‌های استان کرمانشاه به عنوان مناطق نمونه گردشگری ممنوع است، تاکید کرد: از 50 منطقه نمونه گردشگری تعدادی که هنوز شروع نشده‌اند باید حذف شوند و مواردی که شروع شده‌اند بازنگری و کار کارشناسی روی آنان انجام شود.
مجتبی نیک کردار افزود: به طور قطع یک منطقه گردشگری نمونه آماده بهتر از 50 منطقه گردشگری است که هیچ کدام شروع به کار نکرده‌اند.
او به دستورالعمل شورای عالی در باره حفاظت از سراب‌ها اشاره کرد و گفت: از آنجایی که تعدادی از مناطق نمونه گردشگری را سراب‌های استان تشکیل می‌دهد هرگونه تصرف در آنها و ساخت و ساز در حاشیه آن‌ها ممنوع است به همین دلیل سراب‌ها باید حذف شوند.
وی تصویب مناطق نمونه گردشگری را مربوط به هشت سال پیش دانست و گفت: پس از گذشت چندین سال هنوز چندان اتفاقی در این زمینه نیز نیفتاده است و دولت نیز نتوانست کاری انجام دهد.
نیک‌ کردار بیان کرد: طبق دستوالعمل شورای عالی هر جا که تشخیص داده شود ایجاد منطقه نمونه گردشگری می‌تواند به آن منطقه آسیب بزند باید حذف شود و در بخش‌هایی که اجازه داده می‌شود که بخش خصوصی واگذار شود و این بخش قصد ورود دارد باید در کارگروه گردشگری مطرح و آنالیز شود.
وی افزود: این اختیار به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان داده می شود که خود این مساله را پیگیری کند و گزارش آن را در آینده ارایه دهد.
جذب سرمایه گذار بخش خصوصی در مناطق نمونه گردشگری می تواند به شناخته شدن این مناطق، ایجاد اشتغال و درآمدزایی و در نهایت تقویت و ترویج فرهنگ توریسم در استان کمک فراوانی کند و از این رو بر مسوولان تکلیف است که با جدیت تمام به دنبال جذب سرمایه گذار و حمایت از آنان باشند.
استان کرمانشاه ظرفیت بسیار بالایی در حوزه گردشگری دارد و با حمایت از بخش خصوصی در جهت فرام کردن زیرساخت های لازم می توان از این محل برای استان درآمدزایی داشت و همچنین به جذب و جلب هرچه بیشتر گردشگران خارجی در استان کمک نمود.
مناطق نمونه گردشگری فرصت بسیار مناسبی برای ایجاد و تقویت زیرساخت های بخش گردشگری استان هستند که در صورت تلاش مسوولان می توان این مناطق را به مناطق نمونه گردشگری کشور تبدیل کرد.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی.
کد N1565619

وبگردی