آفتاب
میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛

ثبت نان لواش در فهرست میراث ناملموس/گرانی سفر در تعطیلات

ثبت نان لواش در فهرست میراث ناملموس/گرانی سفر در تعطیلات

ثبت نان لواش در فهرست میراث ناملموس و ۱۲ ملیتی شدن پرونده نوروز، گرانی تورهای گردشگری در تعطیلات و مهجور ماندن مزار باغچه بان از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته اگرچه تعطیلات یک روز در میان بود اما بیشتر افرادی که قصد سفر در فصل پاییز را داشتند بار خود را بسته و از این فرصت برای مسافرت استفاده کردند.

در این میان دفاتر مسافرتی، ایرلاین ها و هتلداران نیز بهره برده و تورهای  داخلی و خارجی را به قیمت های گزافی فروختند تا جایی که برای تنها چهار روز سفر به چابهار هزینه سفر یک فرد تا دو میلیون تومان نیز  می رسید اما برخی از کشورهای نزدیک به ایران که از این فرصت استفاده می کنند تا گردشگران ایرانی را به سمت خود جذب کنند قیمت تورها را پایین آوردند به عنوان مثال گرجستان توانست تورهای گردشگری خود را به ایرانیان ۶۵۰ هزار تومان بفروشد و استانبول نیز این قیمت را برای یک هفته در نظر گرفته بود.

با این وجود بارش برف و سرمای زیاد در برخی از شهرها مانع سفر به شمال کشور و برخی از شهرهای سردسیری شد. اما در عوض شهرهایی مانند بندرعباس و اهواز پر از گردشگر شدند هر چند که در این ایام گردشگران بندرعباس نیز با آلودگی هوا و گرد و خاک رو به رو بودند.

ثبت جهانی پرونده ۱۲ ملیتی نوروز و نان لواش

در این ایام تعطیل خبر دیگری از حوزه میراث فرهنگی آمد مبنی بر اینکه کارشناسان سازمان میراث فرهنگی به اتیوپی رفتند تا فرهنگ پخت نان لواش را در فهرست میراث ناملموس به ثبت برسانند.

 یازدهمین اجلاس بین‌الدول میراث ناملموس  در اتیوپی با حضور کارشناسان سازمان میراث فرهنگی ایران برگزار شد و در آن، پرونده فرهنگ پخت نان لواش به ثبت رسید به این ترتیب ایران در فهرست میراث ناملموس جهانی یازده پرونده دارد که این پرونده نیز به طور مشترک بین کشورهای ایران، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، و ترکیه به ثبت رسید.

در کنار آن با توجه به اینکه نوروز قبلاً در سال ٢٠٠٩ با همکاری هفت کشور ثبت شده بود اما در این اجلاس پنج کشور افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، عراق، و قزاقستان به پرونده نوروز افزوده شدند و این پرونده دوباره به شماره و تاریخ جدید و با عضویت دوازده کشور و با مدیریت ایران به ثبت رسید.

ناشنوایان تنها فاتحه‌خوان جبار باغچه‌بان

در خانه اشتری همیشه بسته است اصلا چه کسی می‌داند نزدیک گورستان ابن بابویه که مشاهیر، هنرمندان و صاحب‌نامان زیادی در آن دفن شده اند درست آن طرف خیابان مزار مبتکر الفبای گویا برای ناشنوایان است.

میرزا جبار عسگرزاده معروف به جبار باغچه‌بان در سال ۱۲۶۴ در شهر ایروان به دنیا آمد او از مردم تبریز بود و نخستین کودکستان ایران را در سال ۱۳۰۲ در تبریز باعنوان باغچه اطفال دایر کرد به همین دلیل خود را باغچه بان نامید. او اولین دبستان کرولال‌ها را نیز در سال ۱۳۱۳ در تهران پایه‌گذاری کرد و در همین سال بود که گوشی استخوانی را برای دانش آموزان اختراع کرد و به آنها روش آموزش الفبای دستی را یاد داد. او در سال ۱۳۴۵ در سن ۸۱ سالگی بدرود حیات گفت و در محله چشمه علی در زمینی که متعلق به دوست نزدیکش به نام اشتری است دفن شد.

در کنار مزار او که سالی یک بار ناشنوایان به مناسبت درگذشتش در روز چهارم آذر ماه آبی روی سنگ می‌ریزند و گلی پرپر می‌کنند، ۱۷ تن از خانواده‌های اشتری دفن شده‌اند و کسی از این سنگ قبرها نگهداری می کند که خودش را چندین سال است باغبان شهرداری و نگهبان قبر جبار و اشتری ها می داند.

برای رفتن به مزار باغچه‌بان باید او در را باز کند همانطور که امسال هم در را روی ناشنوایان باز کرد تا برای معلمشان مراسم سالگرد بگیرند. آنها وفاداران به باغچه بان هستند که هر سال بر سر مزارش فاتحه می خوانند.

ویزای تایلند تا اسفند سال ۹۵ رایگان شد

سفارت پادشاهی تایلند به گردشگران و آژانس‌های مسافرتی اعلام کرد: از تاریخ اول دسامبر ۲۰۱۶ برابر با ۱۱ آذر ماه ۱۳۹۵ تا تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۱۷ برابر با ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ تمامی ویزاهای توریستی یک بار ورود، رایگان و بدون پرداخت هزینه صادر می‌شود.

پیش از این سفارت تایلند برای صدور هر ویزای توریستی مبلغ ۳۵ یورو دریافت می‌کرد اکنون این هزینه برداشته شده اما همچنان ویزا صادر می شود.

تنها ۳ درصد گردشگران بریتانیایی حاضرند کنار ترامپ بنشینند

 گروه مدیریت ایده‌های گردشگری نظرسنجی عوامل نمایشگاه گردشگری لندن را ترجمه کرده اند در این نظرسنجی از یک هزار و ۱۴۵ گردشگر تفریحی انگلیسی و دو هزار و ۴۴ فعال صنعت گردشگری در طول نمایشگاه بازار جهانی سفر لندن(WTM) که از هفتم تا نهم نوامبر برگزار شد، درحوزه گردشگری سوال شده است.

در این نظر سنجی آمده که ۲.۳ بریتانیایی‌ها در سال ۲۰۱۶ به تعطیلات رفته‌اند و ۶۷ درصد از شرکت کنندگان در نمایشگاه گردشگری لندن اعلام کرده‌اند که صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۷ رشد خواهد کرد و از نظر ۱۵ درصد شرکت کنندگان، این رشد چشم گیر خواهد بود. اما بیش از دو سوم شرکت کنندگان این نمایشگاه انتظار دارند که کسب و کارشان رشد یابد و ۲۱ درصد انتظار رشد چشم گیری را دارند.

۴۷ درصد فعالان صنعت گردشگری معتقدند که برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) تاثیر منقی بر شرکت آنها خواهد گذاشت و از نظر ۳۰ درصد آنان برگزیت منجر به افزایش قیمت ها می شود.

اما ۴۷ درصد از گردشگران تفریحی درباره نرخ مبادله ارز (پوند و یورور) دغدغه دارند و ۴۳ درصد آنها نگران افزایش هزینه های کلی رفتن به تعطیلات هستند. ۴۲درصد از شرکت‌ها چنین اظهار کرده اند که برگزیت منجر به دشوارتر شدن استخدام کارکنان خواهد شد ۶۵ درصد بریتانیایی‌ها هم نگران اثرات برگزیت بر روی سفرهای تعطیلات خود هستند.

کد N1564853

وبگردی