آفتاب
مدیر امور اراضی استان قزوین:

روزانه یک هکتار از اراضی کشاورزی قزوین تغییر کاربری داده می شود

روزانه یک هکتار از اراضی کشاورزی قزوین تغییر کاربری داده می شود

قزوین- مدیرامور اراضی استان قزوین گفت: تغییر کاربری روزانه یک هکتار از اراضی کشاورزی در استان زنگ خطری برای تخریب مرغوب ترین زمینهای کشاورزی است که آینده غذایی کشور را تهدید می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا افلاطونی روز پنجشنبه در هنگام بازدید استاندارقزوین از طرح های آبیاری تحت فشار در روستای جمال آباد شهرستان قزوین گفت: از مجموع زمینهای موجود در کشور فقط ۱۲ درصد قابل کشت و زرع است که این میزان در مناطق مستعد و حاصلخیز شرایط بهتری دارد.

مدیر امور اراضی استان قزوین تصریح کرد: در میان ۲۰ دشت کشاورزی در کشور می توان گفت دشت قزوین از قطب های مهم تولید است که ۳۰ درصد اراضی آن قابل کشت است.

تغییر کاربری ۳۶۰۰ هکتار زمین کشاورزی در دو دهه گذشته

وی اضافه کرد: از سال ۷۴ تا ۹۴ زمان اجرای قانون حفظ اراضی کشاورزی در حدود ۱۸۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی مجوز تبصره یک دریافت کرده و این اراضی به غیر زراعی تبدیل شده است.

افلاطونی اظهارداشت: در این مدت متاسفانه حدود ۱۸۰۰ هکتار هم به صورت غیر مجاز تغییر کاربری داشته که تداوم این روند نگران کننده است.

وی اضافه کرد: به طور متوسط روزانه یک هکتار از اراضی کشاورزی در استان تغییر کاربری پیدا می کند که این تهدید را باید جدی بگیریم و برای پیشگیری از آن برنامه ریزی کنیم.

دور زدن قوانین مشکل ساز است

مدیر امور اراضی استان قزوین یادآورشد: متاسفانه شاهد دور زدن قانون از سوی برخی دستگاههای اجرایی هستیم که در این مسیر برخی از پرداخت هزینه ها معاف می شوند و برخی نه و با تغییر کاربری به جای آن که حق دولت داده شود برخی اشخاص به سود کلان می رسند.

وی گفت: گاهی اوقات هم شاهدیم کسانی به نام سرمایه گذار و یا کشاورز وارد عرصه می شوند که فقط دنبال زمین هستند تا با سود اقتصادی ناشی از تغییر کاربری به جایی برسند که با این افراد مخالفیم.

افلاطونی اضافه کرد: با کشاورز، دامدار و تولیدکننده واقعی در بخش کشاورزی نه تنها مخالفتی نداریم که حامی آنها نیز هستیم.

کد N1564653

وبگردی