آفتاب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان: انتشار کتاب در کشور اقتصادی نیست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان: انتشار کتاب در کشور اقتصادی نیست

سمنان- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان این که بین عرضه و تقاضای کتاب تناسبی وجود ندارد، گفت: انتشار کتاب در کشور به صرفه و اقتصادی نیست.

به گزارش ایرنا، محمدرضا سوقندی روز پنجشنبه در نشست خبری در سالن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان افزود: کتاب های عامه پسند و کتاب های درسی و کمک درسی با هر قیمتی در کشور به فروش می رسد، اما کتاب های دیگر متقاضی ندارند و ناشران و مولفان برای به فروش رساندن کتاب خود با مشکلات زیادی روبه رو هستند.
وی گفت: بخش اقتصاد نشر و به طور کلی اقتصاد فرهنگ به صورت سنتی در کشور باقی مانده است و جنبه رقابتی در آن وجود ندارد و ناشران و نویسندگان نباید منتظر خرید کتاب های خود به وسیله ارشاد و دولت باشند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان یادآور شد: تا سال 85 یارانه کاغذ به ناشران تعلق می گرفت، اما بعد از سال 85 حرکت مثبتی در کشور به وجود آمد و یارانه از تولیدکننده به سمت مصرف کننده سوق داده شد.
سوقندی خاطرنشان کرد: در استان سمنان در سال 93 مبلغ 600 میلیون ریال اعتبار در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قرار گرفت تا کتاب های ناشران استانی در صورتی که تکراری و درسی نباشند یا درباره استان سمنان نوشته شده را خریداری کند.
وی اضافه کرد: این مبلغ در سال 94 به 800 میلیون ریال افزایش پیدا کرد و در سال 95 نیز 800 میلیون ریال برای خرید کتاب های ناشران در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان قرار داده شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: علاوه بر مشکلات ناشران و نویسندگان برای چاپ و فروش کتاب، متقاضیان کتاب نیز با مشکلات فراوانی برای خرید کتاب مواجه هستند.
وی افزود: خرید کتاب به وسیله مخاطبان به وضعیت ذهنی و مالی مردم برمی گردد، کتاب باید به عنوان یک کالای مورد نیاز در سبد خرید کالای خانواده ها قرار بگیرد و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی باید در خانواده‌ها نهادینه شود.
وی، یکی دیگر از مشکلات را بازاریاب نبودن نویسندگان و تولیدکنندگان کتاب عنوان کرد و ادامه داد: بسیاری از کتاب های منتشر شده با نیاز مخاطب متناسب نیست و همچنین عرضه کتاب نیز متناسب با آن محل انجام نمی شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان برگزاری نمایشگاه کتاب و تقویت کتاب فروشی ها را راهکار اصلی رفع مشکلات نشر و ناشران دانست و گفت: درآمدزا نبودن کتاب‌فروشی‌ها موجب تعطیل شدن آنها می شود و این امر یک آسیب فرهنگی است که به جامعه فرهنگی وارد می شود.
7341/6103
خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
کد N1564378

وبگردی