آفتاب

تحت‌فشار سرمایه‌گذار آمریکایی، سامسونگ دو شقه می‌شود

تحت‌فشار سرمایه‌گذار آمریکایی، سامسونگ دو شقه می‌شود

به‌زودی شاهد دوشقه شدن کمپانی کره‌ای پس از فشارهای سرمایه‌گذار آمریکایی خواهیم بود.

به گزارش خبرآنلاین، نقشه راه جدید کشیده شده نشان می‌دهد  برای بهینه‌سازی زیرساخت‌ها سامسونگ خود را به دو بخش بزرگ تقسیم می‌کند: یک شرکت هولدینگ و دیگر شرکت سامسونگ الکترونیکس با محوریت توسعه گوشی هوشمند!

این در حالی است که شرکت سرمایه‌گذاری الیوت / Elliott Management Corporation با مدیریت پائول الیوت سینگر در نیویورک به‌عنوان سرمایه‌گذار و سهامدار، خانواده لی و به‌خصوص آقای Jay Y. Lee را (مالکان عمده سامسونگ) پیش‌تر تحت‌فشار گذاشته بود تا 70 درصد از پول نقد حاصله را به سهامداران بازگردانده و تغییرات عمده در ساختار اداری-مدیریتی کمپانی کره‌ای به وجود بیاورد تا بتواند در بازار سرمایه آمریکا زنده بماند.

درواقع اعلام نقشه راه توسط خانواده لی در سئول، به معنای کودتا علیه نقشه‌های الیوت محسوب می‌شود و سامسونگ قول داده تا در سال 2017  50 درصد از پول نقد انباشته‌شده FCF را به سهامداران بازگرداند و سامسونگ را به دو کمپانی هولدینگ و کمپانی عملیاتی تقسیم کند.

سال گذشته سرمایه‌گذاران و به‌خصوص الیوت مانع از خریده شدن بخشی از سامسونگ توسط Cheil Industries به مبلغ 9.3 میلیارد دلار شد، چراکه این کمپانی متعلق به خانواده «لی» است و اگر این معامله انجام می‌شد، نقش خانواده لی در سامسونگ پررنگ‌تر شده و قدرت سهامدارانی مانند الیوت کم می‌شد.

به هر حال، بحران ناشی از نوت 7 با 6 میلیارد دلار ضرر آنی و از دست دادن 14 میلیارد دلار درآمد، حمله به دفتر مرکز سامسونگ در سئول به دنبال افشا شدن رابطه فساد مالی رئیس‌جمهور، فشار الیوت برای اضافه کردن 3 نفر عضو مستقل از حکومت کره جنوبی به هیئت‌مدیره سامسونگ، درخواست برای توسعه سهام کمپانی کره‌ای در بازار اوراق بهادار آمریکا و تلاش الیوت برای تغییر ساختار و پرداخت 30 تریلیون پول نقد انباشته‌شده به سهامداران؛ همگی دست‌به‌دست هم داده تا مالکان عمده به تغییر ساختار رضایت دهند.

سامسونگ سال آینده باید بخشی از 70 میلیارد پول نقدی که دارد بین سهامداران تقسیم کند (حدود 26 میلیارد دلار معادل 30 تریلیون وون) و خود را نیز به دو شقه تقسیم کند! و بدین ترتیب جنگ و نبرد خانواده لی با سهامداران آمریکایی همچنان ادامه خواهد داشت.

جی وای لی: نائب رئیس و وارث بخش عمده سامسونگ / عکس زیر


5656

کد N1563880

وبگردی