آفتاب

آیت الله علم الهدی: سیره سیاسی امام رضا(ع) مبین خط حرکت در برابر فتنه دشمن است

آیت الله علم الهدی: سیره سیاسی امام رضا(ع) مبین خط حرکت در برابر فتنه دشمن است

مشهد- ایرنا- نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: دوران زندگانی امام هشتم (ع) نسبت به سایر ائمه معصومین(ع) به لحاظ آموزه های سیاسی پربارتر می باشد و سیره سیاسی حضرت مبین خط حرکتی ما در برابر فتنه دشمن است.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید احمد علم الهدی روز چهارشنبه در آیین سوگواری سالروز شهادت امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی در مشهد افزود: فلسفه ظلم ظالمان و مظلومیت اهل بیت(ع)، رویارویی با پیامبر اسلام و انگیزه سرکوبی آنان نسبت به ائمه اطهار(ع) از امام علی (ع) تا امام زمان(عج) در تحولات سیاسی دو جریان حاکم بر امت اسلامی شامل بنی امیه و بنی عباس سپری شده است.
وی ادامه داد: بنی امیه و بنی عباس به رغم اینکه در نوع ستمگری و ظلم یکی بدتر از دیگری بود؛ در حقیقت از دو تبارند که بین این دو تبار هیچ وجه مشترکی وجود ندارد.
امام جمعه مشهد گفت: بنی امیه از تباری بودند که سابقه عناد آنان با بنی هاشم به قبل از اسلام بازمی گردد و بعد از اسلام هم در صف مقابل عناد و دشمنی با پیغمبر اکرم(ص) قرار گرفتند.
وی افزود: بنی عباس از تباری بودند که وابستگی فامیلی به اهل بیت(ع) داشتند اما با این حال ظلم و ستمی که بنی عباس بر ائمه معصوم(ع) روا داشتند به مراتب جنایتبارتر از ظلم و ستم بنی امیه بود.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: بنی عباس تصور می کردند مقام ولایت اهل بیت(ع) یک ظرفیت مکتبی است که اگر در کنار حکومت قرار گیرد حاکمیت بنی عباس در هر ماهیتی برای امت اسلام توجیه پذیر و قابل قبول است.
وی گفت: آنچه متوکل و مامون عباسی می پنداشتند این بود که وجود شخصیت علمی و عظمت مقام معنوی امامت و ولایت در کنار حکومت بنی عباس توجیه گر همه لبه های تیز شمشیر بنی عباس و جنایات و هوسبازیهای آنها خواهد بود.
آیت الله علم الهدی افزود: از دیدگاه ائمه معصوم(ع) حکومت غاصب، غاصب بود حال وابسته به تبار رسول الله باشد یا نباشد. اهل بیت(ع) تسلیم طاغوت جنایتبار از هر تباری نمی‌ شوند که این مهم یک آموزه سیاسی برای جامعه کنونی است.
وی ادامه داد: گاهی برخی عناصر در یک خط موضعگیری برابر ولایت قرار می‌ گیرند و زمانی که قرار است مورد بازخواست قرار گیرند برخی به سابقه آنان رجوع می کنند و می ‌گویند که این افراد برای انقلاب فداکاری کرده و شکنجه شده اند و افرادی با این سابقه چطور می توانند از صفحه انقلاب حذف شوند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: در همه انقلابها مساله ریزش و رویش وجود داشته است. افرادی که یک روز در رکاب پیامبر اسلام جنگیدند روزی دیگر در مقابل امام علی(ع) شمشیر کشیدند.
وی افزود: حکمرانان بنی عباس به مراتب جنایتکارتر از حکمرانان بنی امیه بودند، بنی امیه بخاطر عنادی که با پیامبر اسلام داشتند فقط ائمه معصومین(ع) را سرکوب کردند اما حکمرانان بنی عباس می خواستند در ابتدا ائمه(ع) را به استخدام خود درآورند و وقتی ایشان مقاومت کرده و چهره واقعی آنان را به مردم معرفی می نمودند حکمرانان همان برخورد بنی امیه را با ائمه معصوم(ع) کرده و آنان را در نهایت سرکوب نمودند.
آیت الله علم الهدی ادامه داد: مامون عباسی می خواست که ائمه و خلافت را در هم ادغام کند و هر دو را تصاحب نماید تا از منظر اهل سنت به عنوان خلیفه و از منظر شیعیان به عنوان امام پذیرفته شود.
وی گفت: مامون، امام رضا(ع) را به بهانه واگذاری خلافت به ایشان از مدینه به توس آورد تا پس از قبولی خلافت از سوی امام، وی ولیعد آن حضرت شود و سپس با کشتن امام هم خلافت و هم امامت را یکجا تصاحب نماید و این بود شیعه گری مامون عباسی.
امام جمعه مشهد افزود: ولایتی که ایستادگی در مقابل آمریکا را قبول نداشته باشد شیعه گری از نوع مامون است لذا این افراد قبل از اینکه شیعه انگلیسی باشند شیعه مامونی هستند.
وی ادامه داد: مامون عباسی پس از ورود امام رضا(ع) به توس محفل بزرگی به عنوان تفویض خلافت راه انداخت و در این مجلس گفت که خلافت را به امام(ع) تفویض می کند.
آیت الله علم الهدی گفت: امام رضا(ع) که به توطئه مامون واقف بودند در مقابل سخن وی فرمودند که اگر این خلافت حق خدایی باشد قابل خلع نیست و اگر این خلافت را خدا به تو داده چگونه ممکن است به کس دیگری ببخشی.
وی افزود: مامون که در این توطئه شکست خورده بود از همان زمان تصمیم به قتل امام رضا(ع) گرفت و در نهایت ایشان را مسموم نمود و به شهادت رساند.
7489/1858**خبرنگار: میترا عبداللهی **منتشرکننده: حسین کریم زاده
کد N1563782

وبگردی