آفتاب

منبع آب ساکنان آینده مریخ کشف شد

منبع آب ساکنان آینده مریخ کشف شد

همشهری آنلاین: مخزن بزرگی از یخ به بزرگی ایالت نیومکزیکو در سیاره مریخ می‌تواند آب مورد نیاز ساکنان آینده این سیاره را تامین کند.

براساس گزارش ديسكاوري، پس از زمين، مريخ قابل‌سكونت‌ترين سياره در سامانه خورشيدي است، اما اين به آن معني نيست كه انسان مي‌تواند به راحتي به اين سياره رفته و در آن زندگي كند.

اگرچه سطح مريخ خشك‌تر از خشك‌ترين بيابان‌هاي زمين است، ناسا اكنون مخزن زيرزميني عظيمي از آب منجمد در اين سياره يافته‌است كه روزي مي‌تواند ناجي مهاجران مريخي شود.

كليدي‌ترين عامل بقا براي ساكنان آينده مريخ، استفاده از منابعي است كه درحال حاضر روي اين سياره وجود دارند، از اين رو فرود آمدن در نزديكي منبع آبي شناخته شده در مريخ مي‌تواند از اهميت بالايي برخوردار باشد. آب تنها براي زنده نگه داشتن فضانوردان به كار نمي‌رود، از آن براي توليد سوخت و پشتيباني از كشاورزي در مريخ نيز استفاده خواهد شد.

به بياني ديگر درصورتي كه انسان نتواند منبع آبي روي مريخ بيابد و يا نتواند راهي براي دسترسي به اين منبع ايجاد كند، بايد روياي سفر به مريخ را به فراموشي بسپارد،‌اما اكنون كشف اين منبع زيرزميني بزرگ يخ توسط ماهواره ناسا مي‌تواند مسير روياي سكونت در مريخ را متحول سازد.

به گفته جك هولت محقق دانشگاه تگزاس اين منبع جديد نسبت به ديگر منابع آب در مريخ قابل دسترس‌تر است، زيرا در عمق كمي قرار گرفته و در منطقه‌اي نسبتا مسطح و صاف واقع شده‌است كه امكان فرود فضاپيما در آن بيشتر خواهد بود.

اين مخزن در زير فلات مشهور اتوپياي مريخ قرار دارد، جايي كه فرودگر وايكينگ 2 ناسا در سال 1976 در آن فرود آمد. با استفاده از داده‌هاي رادار SHARAD مدارگرد اكتشافي مريخ محققان توانستند تكه‌هاي بزرگ يخي به ضخامت 80 تا 170 متر را كشف كنند كه محوطه‌اي به وسعت ايالت نيومكزيكو را پوشش داده‌است. اين مخزن 50 تا 85 درصد آب منجمد است كه با خاك و سنگ تركيب شده‌است.

اتوپيا در نيمه راه قطب شمال و استواي مريخ واقع شده‌است، منطقه‌اي كه در آن آب امكان حضور در سطح سياره را ندارد. احتمال داده مي‌شود دليل تراكم يخ در اين منطقه به اين دليل باشد كه سياره در دوراني نسبت به امروزش شيب محوري بيشتر داشته‌است. مريخ طي دوره‌هاي 120 هزار ساله به شدت دچار تغيير شيب مي‌شود، شيب محوري اين سياره هم‌اكنون 25 درجه است اما ممكن است اين درجه به 60 نيز برسد. اين تفاوت درجه شديد منجر به ايجاد تغييرات اقليمي شديد‌تري شده و روند تشكيل يخ را از قطب شمال به مناطق پايين‌تري هدايت كرده‌است.

مخزن زيرزميني اتوپيا در زير لايه‌اي 10 متري از سنگ و خاك واقع شده‌است و اين به آن معني است كه اولين ساكنان زمين مي‌توانند به راحتي آغاز به حفاري كرده و به منبع آب دسترسي پيدا كنند.

کد N1563456

وبگردی