آفتاب
رئیس سازمان دامپزشکی کشور خبر داد:

استفاده از واکسن جدید موسسه رازی در طرح ملی واکسیناسیون طیور

استفاده از واکسن جدید موسسه رازی در طرح ملی واکسیناسیون طیور

کرج - رئیس سازمان دامپزشکی کشور از استفاده موفق واکسن جدید موسسه رازی (نیوکاسل مقاوم به گرما) در طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مهدی خلج بعداز ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: هدف از اجرای طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل، کنترل و پیشگیری از این بیماری در طیور روستایی، جلوگیری از انتشار بیماری به واحدهای صنعتی و کاهش خسارت ناشی از بیماری نیوکاسل در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و در نتیجه مقاوم سازی اقتصاد خانوارهای روستایی است.

وی در ادامه گفت: با اتفاق خوبی که به لطف خدا در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی افتاد به جای استفاده از واکسن های تزریقی، امروز می توانیم از واکسن نیوکاسل مقاوم به گرما که در آب حل می شود، به راحتی به صورت آشامیدنی برای واکسینه شدن طیور استفاده کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به قدرت ایمنی زایی بالای واکسن نیوکاسل مقاوم به گرما تولید شده در موسسه  رازی، گفت: در گذشته این واکسن با حفظ زنجیره سرد در طیور بومی به مصرف می رسید اما اکنون واکسن جدید در برابر گرما مقاوم است و همچنین می توان آن را به صورت آشامیدنی مصرف کرد.

خلج از بیماری ویروسی نیوکاسل فوق حاد به عنوان یکی از  بیماری های مهلک صنعت طیور کشور نام برد و گفت: این بیماری هنگام بروز، به سرعت شیوع پیدا کرده و درصد قابل توجهی از طیور را مبتلا و درگیر می کند.

گفتنی است؛ موسسه رازی اخیرا نیز در حوزه فناوری واکسن های طیور، موفق به دستیابی به تکنولوژی ساخت و تولید انبوه واکسن های «گامبورو»، «کلون» و «نیوفلورازی» شده است.

طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل با استفاده از واکسن نیوکاسل مقاوم به گرمای ساخت موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در مناطق پرتراکم طیور صنعتی کشور با موفقیت در حال اجراست.

در این طرح ملی که با همکاری بسیج سازندگی و سازمان دامپزشکی کشور اجرا می شود، با استفاده از واکسن های نیوکاسل مقاوم به گرما که برای نخستین بار توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تولید شده است، ۱۱ هزار بسیجی بیش از ۱۵ میلیون قطعه طیور روستایی را همزمان در ۱۲ استان کشور به صورت رایگان واکسینه می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در استان البرز، شهرستان کرج مستقر است.

کد N1563365

وبگردی