آفتاب
در گفتگو با مهر عنوان شد؛

۸۵ درصد شیر خام تولیدی آذربایجان غربی به شیوه سنتی تولید می شود

۸۵ درصد شیر خام تولیدی آذربایجان غربی به شیوه سنتی تولید می شود

ارومیه- مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر ۸۵ درصد از شیرخام تولیدی استان به شیوه سنتی و در دامداری های روستایی تولید و به بازار عرضه می شود.

کامیار داهیم در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه روزانه هزار و ۱۰۰ تن شیر در استان تولید می شود افزود: متاسفانه تنها ۱۵ درصد از این میزان شیر در مراکز صنعتی  استان تولید می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سهم بخش دامداری صنعتی استان در زمینه تولید شیر خام کمتر از ۱۵ درصد است افزود: هم اکنون ۷۸ مرکز عرضه و جمع آوری شیرخام تولیدی در استان وجود دارد.

داهیم بارمیکروبی شیر تولیدی در تابستان را ۱۰ میلیون و هم اکنون نیز زیریک میلیون عنوان کرد و اظهارداشت: بالا بودن بار میکروبی به این دلیل است که شیرهای تولیدی خام در استان طی یک نوبت جمع آوری می شود.

شیرهای خام تولیدی استان در دو نوبت خریداری می شود

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی با اعلام اینکه جمع آوری شیربه صورت یک نوبته موجب ماندگاری ۸ ساعته شیر و افزایش بار میکروبی می شود گفت: این موضوع در دست ساماندهی است چرا که میزان ماندگاری شیر باید زیر سه ساعت باشد.

وی ادامه داد: در خصوص بالا بودن بار میکروبی شیر در استان مقرر شده یه راهکار خرید شیر در دو نوبت و نیز خرید مستقیم از دامداریهای روستایی در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی در خصوص قیمت خرید شیرتولیدی در استان نیز گفت: متاسفانه کارخانه های به قیمت مصوب شیر تولیدی که ۱۳۴۰ تومان است توجهی ندارند.

کارخانه های استان رغبتی به خرید شیرهای تولیدی استان ندارند

داهیم با اشاره به اینکه هم اکنون کارخانه های استان شیر تولیدی استان را به قیمت نازل ۸۵۰ تومان و به صورت مدت دار خریداری می کنند افزود: این موضوع باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی اضافه کرد: این تفاوت قیمت ها موجب شده کارخانه های استان رغبتی به جمع آوری شیرهای تولیدی نداشته باشند و فروش شیر به صورت فله ای در استان گسترش یابد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی نبود سیستم های سردکننده، گسترش فروش فله ای شیرهای تولیدی را از مشکلات پیش روی این بخش در استان برشمردو خواستار چاره اندیشی اساسی از سوی مسئولان شد.

آذربایجان غربی یکی از مناطق مستعد کشاورزی و دامپروری کشور است که از دیرباز تاکنون در بیشتر روستاها دامپروری در آن رایج بوده و می‌توان گفت یکی از محورهای اشتغال و تامین معاش مردم استان دامداری است که دوشا دوش فعالیت‌های بخش کشاورزی از مهمترین منابع تولیدی استان به شمار می‌رود.

کد N1563131

وبگردی