آفتاب
در گفتگو با مهر مطرح شد؛

عدم اعمال نظر بخش خصوصی دلیل شکایت از مصوبه تشکل‌های گردشگری

عدم اعمال نظر بخش خصوصی دلیل شکایت از مصوبه تشکل‌های گردشگری

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفت: سازمان میراث فرهنگی نظر تشکل‌های خصوصی گردشگری را در ابلاغ نامه دستورالعمل ایجاد تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری در نظر نگرفته است.

محمدحسن کرمانی رییس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درباره شکایت این انجمن از نامه ایجاد تشکل‌های گردشگری که رییس سابق سازمان میراث فرهنگی در روزهای اخر کاری خود آن را امضا کرد، به خبرنگار مهر گفت: مدت‌ها پیش پیرو این موضوع با اقای سلطانی‌فر و معاون گردشگری و مدیرکل نظارت و ارزیابی تاسیسات گردشگری جلسات مختلفی برگزار شد. حتی قبل از عید باز هم جلسه داشتیم و از سازمان خواستیم که دست نگه دارند تا دستورالعمل ایجاد و اصلاح و نظارت تاسیسات گردشگری و موضوع تشکل‌های حرفه‌ای برای گردشگری با تغییراتی امضا شود، به رییس سازمان هم گفتم که دولتی‌ها نباید برای ما تشکل درست کنند.

وی گفت: می‌توان شورای عالی تشکیل داد تا مسایلی که سازمان در نظر دارد در شورا مطرح شود و نمایندگان آن را به تشکل‌ها اعلام کنند. من تمام پیشنهادها را نوشته و به رییس سابق سازمان دادم و او هم بعد از صحبت‌های بسیار گفت که قصد جمع‌بندی دارد. در نهایت متوجه شدیم که در آخرین روزهای کاری خود نامه‌های زیادی را امضا کرده است که یکی از آنها هم همین دستورالعملی بود که فعالان گردشگری با آن مخالف بودند.

کرمانی ادامه داد: یکی از مخالفت‌ها این بود که ماده ٢٥ به ماده‌های دیگر ارتباطی ندارد اما این مخالفت‌ها و حتی پیشنهادها را مدنظر قرار ندادند تا اینکه چند وقت پیش پیرو امضای این نامه شکایتی را به دیوان عدالت اداری نوشتیم و اعلام کردیم که این اعتراض تنها به ماده ٢٥ این دستورالعمل نیست بلکه به ماده‌های دیگر از جمله تبصره ماده ١٠ نیز هست و مهمتر اینکه اصلا دخالت دولت در تشکل‌های صنفی خلاف سیاست‌هاست بدتر اینکه در پیش‌نویس‌های اولیه دستورالعمل آمده بود که یکی از اعضا از مدیران کل گردشگری باشد که ما هم اعتراض کردیم.

کرمانی بیان کرد: در نامه شکایت، از دیوان عدالت اداری درخواست ابطال مصوبه را کردیم. چون مبنای مصوبه مشکل دارد و طبق قانون کسب و کار سازمان میراث فرهنگی موظف بود که نظر تشکل‌های گردشگری بخش خصوصی را در این زمینه گرفته و اعمال کند. تشکیل یک تشکل کار راحتی نیست. نمی‌توان در داخل یک تشکل ملی، تشکل دیگری ایجاد کرد.

پیش از این، در نامه ابلاغ این دستورالعمل که مسعود سلطانی‌فر رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی یک روز قبل از رای اعتماد مجلس به او به تاریخ ۱۰ آبان ماه امضا کرده، آمده بود: در اجرای ماده ۲۵آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آن مصوب ۹۴.۶.۴ هیات محترم وزیران و با عنایت به لزوم فعالیت حرفه‌ای منسجم و مرتبط فعالان تاسیسات گردشگری به پیوست دستورالعمل نحوه ایجاد و فعالیت تشکل‌های حرفه‌ای صنعت گردشگری برای اجرا ابلاغ می‌شود.

کد N1562901

وبگردی