آفتاب

کاشفی:رای روحانی در سال ٩٦ بیشتر خواهد بود

کاشفی:رای روحانی در سال ٩٦ بیشتر خواهد بود

حسین کاشفی عضو شورای مرکزی حزب اصلاح طلب اتحاد ملت در روزنامه اعتماد نوشت:رای آقای روحانی در دوره دوم ریاست‌جمهوری نسبت به دوره اول رویش خواهد داشت.

[span id='lblNewsBody']

 راي آوري آقاي روحاني در سال ٩٦ به عوامل و مولفه‌هايي بستگي دارد كه از جهاتي مثبت و از جهاتي منفي است. در سال ٩٢ شناخت عمومي از آقاي روحاني كم بود و برنامه‌ها و شعارهاي انتخاباتي آقاي روحاني تنها مولفه شناساننده او به مردم محسوب مي‌شد.

البته نبايد فراموش كرد كه حمايت اجماعي اصلاح‌طلبان از او نيز مولفه موثري در راي آوري آقاي روحاني بود. با گذشت چهار سال از زماني كه آقاي روحاني شعار‌ها و برنامه‌هايش را به مردم اعلام كرده، مردم قوت و ضعف عملكرد آقاي روحاني را در راس قوه مجريه مشاهده كرده‌اند. يكي از مهم‌ترين شعارهاي آقاي روحاني در حوزه سياست خارجي بود و از جمله مهم‌ترين مطالبات مردم نيز بود. موفقيت دولت در اين حوزه و عقد موافقتنامه برجام يكي از عواملي است كه اعتماد مردم را نسبت به دولت برانگيخته است.

در حوزه سياست داخلي اگرچه انتظار مي‌رفت كه اقدامات اساسي‌تري از سوي دولت صورت گيرد اما پيشرفت‌هايي نيز در اين حوزه شاهد بوديم و با توجه به اختيارات دولت و موانعي كه بر سر راه بود، در اين حوزه، به نسبت، فضاي باز پيش روي فعالان سياسي برقرار شده است.

بيشترين مساله‌اي كه مي‌تواند در راي‌آوري آقاي روحاني موثر باشد، مساله ركود اقتصادي است. تغييراتي كه در اين حوزه رخ داده است نسبت به شرايطي که توسط دولت تحويل گرفته شد رو به بهبود بوده است اما همچنان لازم است كه اقدامات عملياتي‌تري در اين راستا صورت بگيرد. آقاي روحاني به درستي تلاش كرد تا با بهبود وضعيت سرمايه‌گذاري خارجي در كشور به چرخ توسعه اقتصادي تكاني بدهد. به هر حال استفاده از سرمايه‌هاي بيشتر خود سبب ايجاد اشتغال در كشور مي‌شود كه از جمله مشكلات اساسي مردم در اين روزها است.

دولت‌هاي نهم و دهم عملا بازار اقتصادي را دچار بحران كرده بودند و زمينه اعتماد براي سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي و خارجي در كشور از بين رفته بود. دولت يازدهم تصميم به اقدامي براي بهبود ساختار در اين راستا گرفت و با ايجاد امنيت داخلي و در ارتباط با روابط خارجي تحولي مثبت ايجاد كرد. همچنان اين عرصه نيازمند اقدامات اساسي‌تري از سوي دولت نيز هست. اين مساله را نبايد دور از ذهن داشت كه مخالفان دولت بسيار تلاش كرده‌اند كه امنيت براي سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي و خارجي فراهم شود.

به خصوص در حوزه اقتصادي مخالفان دولت تلاش مي‌كنند تا با ايجاد موانع و مشكلاتي از موفقيت دولت جلوگيري كنند. وظيفه دولت است كه زمينه را براي سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي و خارجي فراهم كند تا چرخ اقتصادي به حركت دربيايد. به هر حال برخورد منطقي از سوي دولت در حوزه سياست خارجي آشكارا ديده مي‌شود و همين برخورد منطقي نيز در سال‌هاي آتي بايد دنبال شود. مردم نيز به اين مهم امروز آگاه هستند.

اين مساله بسيار مهم است كه فرهنگ اسلامي، ايراني ما در جهان نمودي منطقي داشته باشد و بايد نشان دهيم كه اهل جنگ نيستيم و برخوردهاي خشن را به هيچ‌وجه برنمي‌تابيم. امروز با رياست‌جمهوري ترامپ هرچه بيشتر برخورد منطقي با جهان الزامي است. ادامه برخوردهاي منطقي از سوي كشور هرچه بيشتر اين مساله را در چشم مردم دنيا تثبيت مي‌كند كه ايران طرفدار گفت‌وگو، مذاكره و منطق در تعامل با جهان است.

تيم آقاي روحاني در حوزه سياست خارجي نشان داده كه به خوبي از عهده اين كار بر مي‌آيد و تيم قدرتمندي براي سياست خارجي كشور است. به‌خصوص كه امروز انتخاب ترامپ تحولاتي را در جهان ايجاد كرده، ادامه رياست‌جمهوري آقاي روحاني مطابق با منافع ملي است. امروز اين نگراني در مردم جهان درباره برخوردهاي ترامپ به وجود آمده است.

الزام حاكميت اعتدالي و منطقي در كشور امروز احساس مي‌شود. مردم كشور از اين مساله آگاه هستند و از اين جهت به نظر مي‌رسد كه راي آقاي روحاني در سال ٩٦ نسبت به سال ٩٢ نه‌تنها كم نخواهد شد بلكه رويش نيز خواهد داشت.

 

302

کد N1562869

وبگردی