آفتاب
رئیس سازمان غذا و دارو؛

فهرست دارویی کشور پاسخگوی درمان بیماران است

فهرست دارویی کشور پاسخگوی درمان بیماران است

رئیس سازمان غذا و دارو، گفت: فهرست دارویی سازمان غذا و دارو، به رغم محدودیت پاسخگوی درمان بیماران کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر رسول دیناروند در پاسخ به این سئوال که با عضویت در  فدراسیون اتحادیه بیماری های نادر اروپا چه راهکاری برای واردات اینگونه داروها در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: اضافه شدن هر دارو به این فهرست منوط به تصویب آن در شورای بررسی و تدوین داروهای ایران است.

وی ادامه داد: اعضای شورای بررسی و تدوین حقوقی همچون رئیس سازمان نظام پزشکی، نماینده سازمان های بیمه گر، رئیس سازمان غذا و دارو، معاون درمان و...، هستند.

دیناروند افزود: همچنین برخی نیز عضو حقیقی هستند که با حکم وزیر بهداشت منصوب می شوند و عمدتا در زمره پزشکان برجسته کشور هستند.

وی با بیان اینکه معیار اضافه شدن هر دارو به این فهرست ارزیابی از نظر تاثیر آن در سلامت و همچنین ارزیابی از نظر هزینه اثر بخشی دارد، بیان کرد: سقف هزینه دارویی که به فهرست اضافه می شود، برای هر یک سال عمر مفید نمی تواند از سه برابر سرانه درامد ناخالص کشور ما بیشتر  باشد.

دیناروند تصریح کرد: چنانچه برای نمونه برای درمان بیماری ۱۰۰ میلیون تومان در سال نیاز باشد، این میزان از سه برابر GDP کشور بیشتر است و این دارو نمی تواند به فهرست دارویی کشور اضافه شود.

وی در ادامه افزود: همچنین شرایط به طور مستثنی به بیماران خاص و نادر مربوط است که معمولا هزینه دارویی آنها از ۳ برابر GDP کشور بیشتر است اما به دلیل مسائل انسانی در بسیاری از مواقع داروهای آنها به فهرست اضافه شده است.

دیناروند خاطرنشان کرد: دارو باید در هزینه اثر بخش باشد و به تاثیر آن در درمان بیماری و افزایش بقای وی منجر شود اما برخی از داروهای بیماران نادر واقعا با اینکه با سیاست کلی هزینه اثربخشی ما فاصله دارند، اما کماکان تامین می شوند.

کد N1561796

وبگردی