آفتاب
گزارش مهر؛

دوچرخه سواری بین صخره های عون ابن علی

دوچرخه سواری بین صخره های عون ابن علی

تبریز – تریال از جذاب ترین رشته های دوچرخه سواری مورد توجه نوجوانان و جوانان آذربایجان شرقی است که با وجود استعدادهای قابل توجه، آن چنان که باید مورد توجه و حمایت قرار نگرفته است.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها – آیتک اسماعیل زاده: صبح یک روز پاییزی که مهمان جاذبه های عون بن علی تبریز و تمام توجهم به زیبایی های طبیعت و تله کابین، پارک حیات وحش و آرامگاه شهدای گمنام واقع در این مکان بود، ناگهان حرکات جالب یک دوچرخه سوار در میان شکاف ها و صخره های محوطه ای سنگلاخی توجه مرا به خود جلب کرد.

با هر پرش این دوچرخه سوار و سایر دوستانش از روی سنگ ها و سایر موانع طبیعی، حیرت رهگذران و افراد ایستاده به تماشای آن ها دو چندان می شد و همین جذابیت ترغیبم کرد تا با کمی پرس و جو از افرادی که این حرکات را انجام می دادند، متوجه شوم که نام این رشته دوچرخه سواری تریال است.

تریال؛ هیجان دوچرخه سواری با دوچرخه های بدون صندلی

دوچرخه سواری تریال مخصوص اجرای حرکات نمایشی جهت پرش از پله ها و موانع است و در این رشته دوچرخه سوار بیشتر با انجام حرکات تعادلی، جفت کشیدن، رکاب زدن در سربالایی، حرکات آکروباتیک و خاص توجه تماشگران را جلب می کند به گونه ای که هرکس دوچرخه را می بیند، اولین سئوالی که در ذهنش ایجاد می شود این است که چرا این دوچرخه صندلی ندارد.

دوچرخه سواری تریال چند سالی است که در ایران رواج یافته و مسابقات بین المللی در کشور برگزار می شود و این رشته به طور چشمگیری در حال پیشرفت بوده و تیم ملی دوچرخه سواری تریال جمهوری اسلامی ایران نیز تشکیل شده است.

دوچرخه سواری تریال نیازمند یک پیست با موانع طبیعی و مصنوعی است تا دوچرخه سواران این رشته بتوانند درآن تمرینات خود را انجام دهند و نوع دوچرخه مورد استفاده ورزشکاران این رشته و جذابیت ها و هیجان آن موجب شد تا گفت و گویی با جوان دوچرخه سواری داشته باشم که آن حرکات هیجان انگیز را با دوچرخه بدون صندلی اش در گوشه ای از تفرجگاه عون ابن علی انجام می داد.

یک زمین تمرین تنها دستاورد ۱۰ ساله رشته تریال در آذربایجان شرقی

صادق عبدی دوچرخه سوار تریال تبریزی که حدود ۱۰ سال پیش تمرینات خود را بدون هیچ امکاناتی آغاز کرده است، در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این رشته هنوز در آذربایجان شرقی جایگاه خاصی ندارد و تا چندی پیش تمرینات خود را در پارک های سطح شهر انجام می دادیم که خوشبختانه  بعد از ۱۰ سال با پیگیری های پی در پی اعضای  تیم تبریز و همکاری شهردار منطقه دو این شهر موفق شدیم تا مکانی را برای انجام تمرینات در اختیار داشته باشیم.

این ورزشکار جوان در ادامه افزود: در آذربایجان شرقی  حدود ۳۵ نفر در این رشته فعالیت دارند که می توان گفت این تعداد در مقایسه با شهر های دیگر کشور آمار بالایی محسوب می شود و همین افراد با وجود این که هیچ امکاناتی در اختیار نداشته اند اما به مقام های قابل توجهی دست یافته اند.

استعدادهای تریال کاران استان مورد توجه قرار نمی گیرد

عبدی با بیان اینکه رشته تریال نتوانسته جایگاه خوبی در آذربایجان شرقی به دست آورد، خاطر نشان کرد: با وجود رکابزنان برتر و علاقمندی قابل توجه به این رشته، فرهنگ سازی متناسبی با ظرفیت های آن در استان صورت نگرفته و این در حالی است که در سایرشهرها تریال یکی از محبوب ترین رشته ها برای جامعه دوچرخه سواری به شمار می رود و مورد حمایت مردم قرار گرفته است و همین امر باعث شده که استانی مانند اصفهان در رشته دوچرخه سواری تریال به مسابقات بین المللی راه یابد.

وی کمبود حمایت از سوی هیئت وچرخه سواری و نبود امکانات ورزشی در پیست این رشته را یکی از مهمترین مشکلات دوچرخه سواران تریال در تبریز و استان عنوان و تصریح کرد: شهر هایی که در این رشته به مسابقات بین المللی راه یافته اند مورد حمایت هئیت و اسپانسر ها قرار گرفته و سابقه چندین ساله دارند و همین امر منجر شده که تریال کاران آذربایجان شرقی با وجود استعداد و توانایی های بالا، از رقابت های بین الملی دور بمانند.

دو چرخه سواران تریال آذربایجان شرقی نیازمند حمایت هستند

دوچرخه سوار تریال  تبریزی دغدغه اساسی ورزشکاران فعال در این رشته را تامین هزینه های سفر برای شرکت در مسابقات استانی و کشوری برشمرد و افزود: صدور مجوز از سوی هئیت و گاهی اوقت تامین هزینه های مسابقات و جوایز برای شرکت در این مسابقات از اقدامات هیئت دوچرخه سواری است که تاکنون انجام داده است در حالی که برای این که برای رسیدن ورزشکاران استان بر روی سکوهای قهرمانی مهم این  رشته بایستی حمایت مالی از سوی هئیت صورت گیرد.

عبدی در پایان اظهار داشت: از مسئولین و اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی انتظار داریم که درصورت امکان یک پیست مجهز در اختیار این رشته قرار دهند و از این رشته حمایت کنند تا  دوچرخه سواران آذربایجانی بتوانند فرصت حضور در مسابقات بین المللی را داشته و به افتخاراتی که شایستگی آن را دارند، دست یابند.

برنامه های ویژه ای برای دوچرخه سواری تریال و کوهستان آذربایجان شرقی داریم

موضوعات مطرح شده از سوی این ورزشکار خبرنگار مهر را بر آن داشت تا موضوع را از دبیر هئیت دوچرخه سواری آذربایجان شرقی پیگیری کند و وی نیز در ارتباط با جایگاه هیئت دوچرخه سواری تریال به خبرنگار مهر گفت: باوجود فعالیت های هئیت دوچرخه سواری رشته دوچرخه تریال تاکنون جایگاه خاصی را به دست نیاورده است.

ناصر هوشیار به عدم شناخت مردم از رشته ای با عنوان دوچرخه سواری تریال اشاره و تصریح کرد: هئیت دوچرخه سواری آذربایجان شرقی تمام اقدامات لازم را برای آشنا کردن مردم با این رشته انجام می دهد تا با جذب علاقه مندان زمینه توسعه و ارتقای جایگاه این رشته فراهم شود.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای دستیابی به این هدف از سوی هئیت دوچرخه سواری نیز اظهار داشت: با همکاری اداره کل آموزش و پرورش مرحله استعدادیابی این رشته آغاز و با مشارکت شهرداری تبریز نیز مکانی برای انجام تمرین دوچرخه سواری تریال اختصاص داده شده است.

دبیر هئیت دوچرخه سواری آذربایجان شرقی در پایان خاطر نشان کرد: با وجود اینکه دوچرخه سواری کورسی در آذربایجان شرقی حرف اول را می زند اما هئیت دوچرخه سواری استان برای ارتقاء سطح رشته های تریال و کوهستان نیز برنامه های ویژه ای را برای سال ۹۶ در نظر گرفته تا آذربایجان شرقی در این رشته ها نیز جایگاه واقعی خود را به دست آورد.

کد N1561775

وبگردی