آفتاب
معاون اول قوه قضائیه:

جرم اختلاس با وجود مجازات های سنگین، باز هم تکرار می شود

جرم اختلاس با وجود مجازات های سنگین، باز هم تکرار می شود

معاون اول قوه قضاییه گفت: در سالهای گذشته شاهد تکرار برخی فسادهای مالی و اختلاس ها در دستگاه های مختلف بودیم که حتی افرادی مجازات شده و محکوم به اعدام شدند.

به گزارش خبرنگار مهر غلامحسین محسنی اژه ای در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی گفت: امیدواریم مجلس و دولت در راستای اجرای برنامه ششم توسعه، همکاریهای لازم را برای جذب قاضی با قوه قضائیه داشته باشند.

وی با بیان اینکه قضات مسئولیت خطیری بر عهده دارند، گفت: با سوگندی که کارآموزان قضایی یاد می کنند، مسئولیت سنگینی دارند.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به شرایط قاضی شدن گفت: یکی از مهم ترین شرایط، عدالت است که در اسلام نیز به طور ویژه به موضوع عادل بودن قاضی تاکید شده است. اگر فرد غیرعادل حکمی را صادر کند، آیا این حکم نافذ است؟ این مسئله نیاز به تفکر جدی و در نظر گرفتن اهمیت و تاثیر عنصر عدالت دارد.

اژه ای افزود: اگر فرد عادل باشد، اندیشیدن و نوع رفتارش متفاوت است.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه و با اشاره به ضرورت تناسب مجازات و جرم، گفت: عدالت در این تناسب نقش ویژه‌ای را بر عهده دارد و عدالت قاضی در اجرای این تناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اژه ای افزود: به عنوان مثال وقتی یک قاضی حکم ۱۰ سال حبس را می دهد اما پس از طرح پرونده در دادگاه تجدیدنظر، این حکم به دو سال حبس کاهش می یابد، در اینجا موضوع عدالت مطرح است و بالاخره یکی از این احکام مشکل دارد.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به فتنه سال ۸۸گفت: آیا بدون در نظر گرفتن شرایط، حکم دادن صحیح است؟ و آیا باید همه افراد را با یک نگاه محکوم کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه عده ای از کارآموزان جوان قضایی به احکام قوه قضاییه ایراداتی دارند، گفت: به عنوان یک آسیب این ایرادات را مطرح کرده و سعی کنید آنها را تکرار نکنید.

اژه ای خطاب به قضات جوان گفت: نکته مهم دیگر در کنار عدالت، به روز شدن از لحاظ علمی است و نباید به دانسته های خود تا امروز اکتفا کنید.

وی افزود: در سالهای گذشته شاهد تکرار برخی فسادهای مالی و اختلاس ها در دستگاه های مختلف بودیم که حتی افرادی مجازات شده و حتی محکوم به اعدام شدند. که تکرار فسادها در مورد دستگاه قضا نیز می تواند صادق باشد که همین مسئله و پیشگیری از جرم باید در نظر قضات تازه کار قرار گیرد.

وی افزود: روزی حکمی داده بودم که بسیاری از افراد گفتند چه حکمی داده ای؟ ۷۰ درصد افراد آنرا قبول ندارند و من در پاسخ گفتم: خودم که قبول دارم. بنابراین به قضات جوان می گویم که تحت تاثیر شرایط قرار نگیرید با این حال اگر افراد دلسوز و منصف و خبره اعتراض به مطلبی کردند، جا دارد که انسان تاملی در کار خود کند.

کد N1561711

وبگردی