آفتاب
یک مقام مسئول در معاونت علمی:

عامل پیشرفت کشور رونق تولید داخلی مبتنی بر علم و فناوری است

عامل پیشرفت کشور رونق تولید داخلی مبتنی بر علم و فناوری است

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی گفت: تولیدات داخلی باید مبتنی بر علم و فناوری باشند تا عامل پیشرفت و توسعه کشور شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علیرضا دلیری درباره اهمیت فرهنگسازی در عرصه تولیدات دانش بنیان داخلی و حمایت از آن ها اظهار کرد: هر کشوری برای پیشرفت باید متکی بر تولید داخلی باشد اما باید توجه داشت تنها تولیدی موفق خواهد بود که مبتنی بر علم و فناوری باشد چرا که علم و فناوری به روز شده و ارتقا پیدا می کنند که این ارتقا موجب پیشرفت یک کشور می شود.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره ایران ساخت گفت: تولید داخلی می تواند بر اساس خروجی تحقیقات و توسعه باشد و شرایط رقابت پذیری در بازار داخل و خارج را فراهم کند، در همین حال تولیدات داخلی در کشورها می تواند در افق آینده و پیشرفت های یک کشور تاثیر به سزایی داشته باشد.

وی ادامه داد: این در حالی است که اگرکشوری پایه سرمایه ای خوب و توانمندی بالایی داشته باشد اما پایه علمی برای تولیدات نداشته و یا تولیدات در کشور خود انجام نشود کشور پیشرفته ای نیست و باید به سایر کشورها وابسته شود.

تولید بدون پایه علم یعنی وابستگی به سایر کشورها

معاون توسعه مدیریت ومنابع معاونت علمی گفت: با نگاه به کشورهای عربی منطقه می بینیم که این کشورها بسیار پولدار هستند اما در اصل هیچی ندارند زیرا تولیدی از خود نداشته و دانشی نیز برای تولید در کشور خود ندارند.

دلیری درباره اهمیت اجرایی شدن موضوع تولید داخل و حمایت از آن در کشور گفت:کشور ما باید بر اساس برنامه ای که از پیش تعیین شده بود و در راستای افق برنامه سال ۱۴۰۴ طوری برنامه ریزی کند که تولید را در داخل کشور ارتقا داده و شرایط رقابت پذیری میان محصولات خارجی را فراهم کند.

وی بیان کرد: باید فرهنگ استفاده از محصولات تولید داخل را در کشور نهادینه کنیم یعنی باید هم ارتقای محصولات و ایجاد شرایط رقابت پذیر و هم فرهنگسازی در کنار هم اتفاق افتد.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره ایران ساخت با اشاره به این موضوع که در گذشته محصولات تولیدی کشور دارای یک سبقه ثابت تولیدی بوده گفت: این ثبات در تولید که هیچ وقت با پشتوانه تحقیق و توسعه نبود باعث شد که فاصله کالاهای ما با کالاهای خارجی زیاد شده و این نگرش مطرح شود که محصولات ما به روز نیست اما باید توجه داشت که چند سالی است در کشور ما تولید رشد بسیار خوبی داشته به طوری که برخی از کالاهای ما رتبه های برتر دنیا را به دست آورده اند.

تدوین نظام ملی اقتصاد دانش بنیان و رفع خلاء قانونی

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره «ایران ساخت» به تدوین نظام مالی اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و گفت: دولت تکلیفی را برای تدوین نظام مالی اقتصاد دانش بنیان به معاونت علمی محول کرده که در ماه جاری این موضوع انجام می‌شود تا خلاء قانونی درحمایت از این طرح ها نداشته باشیم، همه زمینه های مالی از جمله سرمایه‌گذاری خطر پذیر، ضمانت، بیمه، تامین مالی بانک و مواردی از این قبیل در این نظام درگیر هستند.

وی افزود: بانک ها تاکنون از طرح هایی با ریسک پایین حمایت می کردند زیراتولید ما مبتنی بر دانش نبود اما با اجرایی شدن نظام مالی اقتصاد دانش بنیان بانک ها باید به سمت حمایت از طرح های پر ریسک و سرمایه گذاری خطر پذیر گام بردارند.

دلیری ضمن اشاره به اهمیت تدوین این نظام مالی اظهار کرد: با تدوین این نظام مالی دولت را در بحث صدور ضمانت نامه این طرح ها از طریق موسسات دولتی که ایجاد می شود و یا وجود دارد درگیر می کنیم همچنین بیمه ها نیز باید برای صدور بیمه نامه برای این محصولات درگیر شوند همچنین از طرفی بازار سازی خواهیم کرد و دراین بازارسازی دستگاه های دولتی برای خرید از محصولات داخلی مشارکت خواهند کرد.

 عضو شورای سیاستگذاری جشنواره ایران ساخت ادامه داد: قصد داریم در خارج از کشور نیز بازار سازی کنیم تا بتوانیم این محصولات را صادر کنیم البته باید قطعا شرایط رقابت پذیری را در نظر بگیریم که این محصولات بتوانند با محصولات خارجی رقابت کنند.

به گفته دلیری، در کل همه اینها برای این است که ما بتوانیم تولید را بر پایه تولیدات داخلی داشته باشیم و این اتفاق به خوبی دارد می افتد.

وی از بحث فرهنگسازی به عنوان یک امر اساسی و مهم یاد کرد و گفت: در زمینه فرهنگسازی ما ضعف هایی داریم زیرا هنوز در بدنه سیاست گذاران و متولیان حوزه فناوری موضوع داخلی نهادینه نشده چه برسد به جامعه عادی لذا ما باید بسترهای مختلفی را برای افراد تاثیر گذار و قشرهای مختلف این فرهنگ را فراهم کنیم.

ایران ساخت گامی در جهت ترویج فرهنگ استفاده از تولید داخلی

دلیری ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره ایران ساخت بیان کرد: معرفی کیفیت محصولات تولید داخل ؛ بهره برداری از افراد خاص جامعه، دستگاه های اجرایی، مسئولان، هنرمندان و بازیگران برای پذیرفتن فرهنگ استفاده از کالای تولید داخل و ترویج آن در جامعه موضوع بسیار مهم و تاثیرگذاری است در همین راستا برگزاری جشنواره ایران ساخت می تواند کمک شایانی درترویج فرهنگ استفاده از کالای تولید داخل باشد.

کد N1561305

وبگردی