آفتاب

بارندگی در 28 استان کشور کاهش یافت

بارندگی در 28 استان کشور کاهش یافت

اردبیل - ایرنا- مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: میزان بارندگی در استان های اردبیل، گیلان و مازندارن به حد عادی نزدیک شده اما در 28 استان دیگر میزان بارندگی بالای 50 درصد نسبت به میانگین پایین آمده است.

به گزارش ایرنا ، محمد حاج رسولی ها روز شنبه در مراسم معارفه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل افزود: کشور ما با بحران خشکسالی مواجه بوده و متوسط بارندگی از 248 میلی متر به 220 میلی متر ودر هفت سال گذشته هم به 207 میلی متر رسیده است.
وی بیان کرد: بحران آب در کشور جدی است و باید برای جلوگیری از این بحران برنامه ریزی کلان صورت گیرد و همه دستگاههای اجرایی و مردم هم در این مورد مشارکت داشته باشند.
حاج رسولی ها کاهش منابع آب تجدیدپذیر را یادآور شد و گفت: منابع تجدیدپذیر آب در کشور از 132 میلیارد مترمکعب به 80 میلیارد مترمکعب رسیده که زنگ خطری برای منابع آبی کشور بوده و باید تدابیری ویژه برای رفع این معضل اندیشیده شود.
وی با اشاره به تدوین سند منابع آبی در هفت محور اساسی در کشور اضافه کرد: در مهر ماه سال 91 این سند به دستور مقام معظم رهبری در هفت محور تدوین شد که اگر در طول این مدت پیشرفتی در امور آب کشور اتفاق افتاده حاصل این برنامه بوده است.
مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ، بخش ساختاری آب، طرح تعادل بخشی آب، اولویت بندی طرح ها، تامین آب شرب روستا و شهرها ، اقتصاد آب، تکنولوژی های نوین وبخش دیپلماسی آب را از جمله برنامه های اولویت دار در بخش آب عنوان کرد وگفت: در بخش اقتصاد آب قدم خوبی برداشته نشده وهمچنان این مهم مغفول مانده و اگر ساماندهی لازم در این مورد صورت نگیرد سرمایه گذاری بخش خصوصی در کشور در حوزه آب صورت نخواهد گرفت .
وی از اجرای 15 طرح تعادل بخشی در کشور خبرداد وافزود: 15 طرح تعادل بخشی که سه طرح آن مربوط به مهار آبهای سطحی، یک طرح مربوط به سازمان زمین شناسی و12 طرح دیگر هم مربوط به وزارت نیرو است در نقاط مختلف کشور در دست اجرا بوده و برای اجرای آن یک هزار و 800 میلیاردر یال هزینه خواهد شد.
وی طرح های مرزی در حوزه آب را از طرح های اولویت دار عنوان کرد وگفت: طرح های مرزی کشور در این حوزه در اولویت قرار گرفته اما برای اجرای طرح های دیگر درکشور نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی است چرا که با اندک اعتبارت دولتی 20 سال طول می کشد تا این طرح ها به بهره برداری برسند.
مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از هزینه کرد پنج هزار میلیارد ریال در حوزه آب کشور خبر داد وتشریح کرد : در2 سال اخیر پنج هزار میلیارد ریال در حوزه آب هزینه شده که چهار هزار و 400 میلیارد ریال در حوزه آب استانها و 18 هزار میلیارد ریال هم در حوزه آب استان اردبیل هزینه شده و امسال هم در پنج ماه باقی مانده 2 هزار میلیارد ریال برای تکمیل طرح های آبی اختصاص خواهد یافت.
در این آیین از خدمات پنج ساله داوود نجفیان تقدیر و اصغر سلیمان زاده به عنوان مدیرعامل جدید شرکت آب منطقه ای اردبیل معرفی شد .
خبرنگار:یعقوب شاددل** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
7110/6016
کد N1560953

وبگردی