آفتاب

ثبت افزون بر چهار هزار موقوفه در سیستان و بلوچستان

ثبت افزون بر چهار هزار موقوفه در سیستان و بلوچستان

زاهدان - ایرنا - مدیر کل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان گفت: شمار موقوفات استان از 2 هزار و 300 موقوفه سال 92 هم اینک به چهار هزار و 608 موقوفه افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام اسماعیل تدینی روز شنبه در جمع خبرنگاران با قدردانی از فعالیت مطلوب رسانه های سیستان و بلوچستان در زمینه گسترش فرهنگ وقف در جامعه اظهار داشت: خوشبختانه با اقدامات مطلوب صورت گرفته توسط این نهاد در رابطه با اعتماد سازی علاوه بر افزایش شمار موقوفات در استان، انجام وقف همگام با امور مذهبی و دینی در امور مورد نیاز دیگر جامعه نیز گسترش یافته است.
وی گفت: از مجموع موقوفات ثبت شده در سیستان و بلوچستان، 96 وقف جدید به ارزش 120 میلیارد ریال با گستره 140 هزار و 254 متر مربع مربوط به امسال است.
وی با بیان اینکه وقف از افتخارات دین اسلام است و به طور غیرمستقیم در قرآن و مستقیم در سیره‏ پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) مورد تاکید قرار گرفته است، از مشارکت بسیار مطلوب مردم سیستان و بلوچستان در این امر پسندیده قدردانی کرد.
وی با بیان اینکه با اقدامات صورت گرفته تجاوز به حریم موقوفات در سیستان و بلوچستان به صفر رسیده است گفت: همکاری مردم و دستگاههای مختلف استان در زمینه وقف بسیار خوب است.
وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان در زمینه وصول مطالبات از موقوفات بهترین استان است گفت: با توجه به باورهای دینی و مذهبی مردم این نقطه از ایران اسلامی، وقف از جایگاه والایی برخوردار است.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان افزود: این نهاد با وجود کمبود اعتبارات و مشکلات توانسته اقدامات ارزشمندی را در زمینه بهبود و بهسازی فضای فیزیکی موقوفات از جمله بقعه غلام رسول، بقعه سید مهدی، بی بی دوست، کوه خواجه و زائر سرای امام رضا(ع) زاهدان انجام دهد.
تدینی با اشاره به حضور زائران پاکستانی در سیستان و بلوچستان گفت: کشور پاکستان حدود 200 میلیون نفر جمعیت دارد که شمار زیادی از آنان آرزوی زیارت اماکن متبرکه کشور ایران و قصد سفر به عتبات عالیات عراق را در سینه دارند به طوری که از ابتدای ماه محرم امسال تاکنون 50 هزار زائر پاکستانی وارد این استان شدند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین 150 اتوبوس حامل زائران پاکستانی جامانده از اربعین نیز در تلاش برای ورود به سیستان و بلوچستان به منظور زیارت اماکن مقدس ایران اسلامی هستند که به احتمال زیاد در طول هفته جاری وارد کشور می شوند.
وی افزود: برای خدمات دهی مطلوب به زائران پاکستانی علاوه بر حدود 18 نهاد در سیستان و بلوچستان، قشرهای مختلف مردم مومن و خداجوی این استان نیز در این 2 ماه با راه اندازی موکب و ایستگاههای صلواتی به ارائه خدمات پرداختند.
وی تصریح کرد: برای خدمات دهی مطلوب تر به زائران پاکستانی ساخت زائر سرا در میرجاوه نیز در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اشاره به پیش بینی استقبال از حدود پنج میلیون زائر پاکستانی در سال های آینده گفت: ظرفیت بالای گردشگری مذهبی در استان تاکنون مغفول مانده است در حالی که با توجه به علاقه وافر مردم پاکستان به گردشگری مذهبی در ایران می توان ضمن نشان دادن فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی از فرصت های فرهنگی و اشتغال زایی در این زمینه نیز استفاده کرد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان گفت: برپایی رقابت های قرآنی، اعزام و آموزش فعالان قرآنی استان به رقابت های کشوری، اعزام 500 روحانی در طول سال از دیگر مناطق کشور به سراسر استان، اجرای طرح حفظ قرآن برای 13 هزار نفر و انتشار نشریه احسان ماندگار از جمله اقدامات این نهاد در زمینه فرهنگی است.
وی با تبریک هفته وقف (از هفتم تا 16 آذر) گفت: به مناسب این هفته ویژه برنامه های مختلف از جمله اعزام سه هزار نفر از این استان به مشهد مقدس اجرا می شود.
وی از راه اندازی نمایندگی آستان قدس رضوی در سیستان و بلوچستان در آینده نزدیک خبر داد و افزود: با راه اندازی این نمایندگی برکات و خدمات آن نصیب مردم مومن و ولایت مدار این استان خواهد شد.
7316**3042**6081 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی
کد N1560921

وبگردی