آفتاب

محققان در شمال شیلی در پی علائمی از حیات در مریخ

محققان در شمال شیلی در پی علائمی از حیات در مریخ

تهران-ایرنا- محققان امیدوارند که با مطالعه مجموعه ای از چشمه های آب گرم در شمال شیلی به شواهدی از حیات گذشته در مریخ دست یابند.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از روزنامه ایندیپندنت، استیو رافت و جک فارمر از دانشگاه ایالتی آریزونا، متوجه تشابهات قابل توجهی میان چشمه های قدیمی آب گرم در دهانه 'گوسو' (Gusev crater) در مریخ و چشمه های آب گرم 'ال تاتیو' (El Tatio) در نزدیکی لبه کویر آتاکاما شیلی شدند.
کویر آتاکاما یکی از مرتفع ترین مکان ها روی زمین است و به عنوان شبیه ترین منطقه زمین به مریخ محسوب می شود. چشمه های این کویر در ارتفاع چهار هزار و 300 متری بالای سطح دریا قرار دارند.
چشمه های ال تاتیو شب ها دمای زیر نقطه انجماد را تجربه می کنند و در طول روز نیز مقادیر زیادی نور ماورای بنفش را از میان هوای خشک و رقیق -شرایطی که بسیار شبیه شرایط مریخ است- تحمل می کنند.
پروفسور رافت گفت: نتایج بررسی ما نشان می دهد که شرایط چشمه های ال تاتیو موجب تولید رسوبات سیلیس با خصیصه هایی می شود که شباهت زیادی با ویژگی های رسوبات سیلیس در مریخ دارند.
محققان همچنین سرگرم مطالعه نشانه های زیستی در چشمه های آب گرم شیلی هستند که می تواند در مریخ نیز وجود داشته باشد؛ این نشانه های زیستی می توانند به روشن کردن سابقه طبیعی مریخ کمک کنند.
نشانه ها و امضاهای زیستی، علائمی هستند که وجود حیات را در حال حاضر و یا در گذشته نشان می دهند.
سنگواره ها بارزترین شکل امضاهای زیستی هستند، اما سایر امضاهای زیستی هم وجود دارند که شامل مولکول های ارگانیک به دام افتاده در سنگ ها یا ساختارهای ساخته شده از میکروارگانیسم های فشرده شده هستند.
از آنجا که هنوز هیچ سنگواره ای در مریخ یافت نشده است، انتظار می رود که هر مدرکی دال بر حیات در گذشته یا حال در مریخ، میکروسکوپی باشد.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان*انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/
کد N1560916

وبگردی