آفتاب

حق ثبت اختراعات دانشگاه آزاد از طریق کانون پتنت ایران ارزیابی می شود

حق ثبت اختراعات دانشگاه آزاد از طریق کانون پتنت ایران ارزیابی می شود

تهران- ایرنا- مدیرکل گسترش علم و علم سنجی دانشگاه آزاد اسلامی از امضای تفاهم نامه با کانون پتنت ایران خبر داد و گفت: از این پس، پتنت های (حق ثبت اختراعات) دانشگاه آزاد از طریق این کانون، ارزیابی و بررسی خواهد شد.

دکتر میترا طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: طی سال های گذشته، ساز و کار خوبی در زمینه ثبت پتنت در دانشگاه آزاد نبوده است که به منظور رفع این نقیصه، به دستور ریاست دانشگاه، اداره ثبت پتنت و حمایت از اختراعات را راه اندازی کردیم.
وی افزود: همچنین اخیرا بخشنامه ای برای حمایت از ثبت پتنت ها و اختراعات بین المللی از طرف معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد ابلاغ شده است و حمایتها و پاداش های خوبی به صاحبان اختراعات و پتنت های بین المللی اعطا می شود.
طباطبایی خاطرنشان کرد: با کانون پتنت ایران که زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است تفاهم نامه امضا کردیم و پتنت هایمان را از طریق این کانون، ارزیابی و بررسی می کنیم و این هماهنگی باعث تسهیل و تسریع در کار شده است.
به گفته وی مرحله جمع آوری پتنت ها از واحدهای دانشگاه آزاد و هدایت آنها به سمت کانون پتنت ها آغاز شده است.
مدیرکل گسترش علم و علم سنجی دانشگاه آزاد اسلامی ابراز امیدواری کرد با اقدامات حمایتی صورت گرفته در زمینه چاپ کتاب و ثبت اختراع، به زودی پتنت های بین المللی قابل توجهی به اسم دانشگاه آزاد به چاپ برسد.
بر اساس تعریف ارائه شده از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری، پتنت حقی انحصاری است که در قبال اختراع انجام شده به مخترع یا نماینده قانونی او اعطا (grant) می شود.
به عبارت دیگر پتنت، سندی است که توصیف کننده یک اختراع بوده و براساس درخواست متقاضی به وسیله یک اداره دولتی یا توسط یک اداره منطقه ای به نیابت از چند کشور صادر می شود و حمایت قانونی و اختیار بهره برداری (تولید، استفاده، فروش و صادرات) یک اختراع را به صاحب آن در محدوده زمانی خاصی (معمولا تا 20 سال) اعطا می کند. باید توجه داشت که پتنت، مجوز تولید محصول اختراعی نیست بلکه تنها دیگران را از تولید آن باز می دارد.
«کانون پتنت ایران» که از سال ۱۳۸۴ به عنوان واحد مالکیت فکریِ «ستاد ویژه توسعه فناوری نانو»، فعالیت خود را آغاز کرده است از سال ۱۳۹۳با موافقت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در قالب «کانون پتنت ایران»، امور مرتبط با حوزه مالکیت فکری و به ویژه ثبت اختراع را در تمامی حوزه‌های علم و فناوری عهده‌دار شده است.
از جمله خدمات این کانون می توان به ثبت اختراعات در ادارات ثبت اختراع معتبر دنیا (USPTO، EPO) ، حمایت ۹۰ درصدی از کل هزینه‌های ثبت اختراع در ادارات ثبت اختراع معتبر دنیا (USPTO، EPO) ، ارائه مشاوره فنی و تخصصی در زمینه نگارش متن اختراع (Draft) استاندارد، ارزیابی درخواست‌های ثبت اختراع داخلی ارجاع شده از اداره کل مالکیت صنعتی ایران، اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ۵۰ میلیون تومانی به شرکت‌های دارای پتنت خارجی و حمایت تشویقی ۱۰ میلیون تومانی از دانشگاه‌های دارای پتنت در دفا‌تر ثبت اختراع معتبر دنیا اشاره کرد.
ثبت علائم تجاری (برند) در داخل و خارج از کشور، حمایت ۷۰ درصدی از هزینه‌های ثبت علائم تجاری برای شرکت‌های دانش‌بنیان، مشاوره در زمینه ثبت طرح‌های صنعتی، توانمندسازی کار‌شناسان دفا‌تر مالکیت فکری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، برگزاری سمینار‌ها و کارگاه‌های آموزشی مالکیت فکری برای دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، ارائه مشاوره فنی و تخصصی در زمینه ارزش‌گذاری و تجاری‌سازی اختراعات، تحلیل پتنت و رصد فناوری در حوزه‌های تخصصی و ایجاد بانک اطلاعات اختراعات ثبت‌شدهٔ معتبر از دیگر خدماتی است که از سوی کانون پتنت ایران ارائه می شود.
علمی**1055**1440
خبرنگار : زینب کارگر ** انتشار: گلشن
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
کد N1560914

وبگردی