آفتاب
رئیس جهاد کشاورزی اردبیل به مهر خبر داد؛

ژن شتر دوکوهانه برای درمان دیابت در اردبیل تولید می‌شود

ژن شتر دوکوهانه برای درمان دیابت در اردبیل تولید می‌شود

اردبیل – رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل از تولید ژن ارزشمند شتر دوکوهانه در استان که شیر آن می‌تواند برای درمان و کاهش دیابت مؤثر باشد، خبر داد.

عدیل سروی در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: تحقیقات اولیه اجرای این طرح آغاز شده و در نظر داریم اصلاح نژادی در شترهای دوکوهانه استان اجرا کنیم.

وی با اذعان به اینکه استان اردبیل رتبه نخست پرورش شتر دوکوهانه را دارد، اضافه کرد: در حوزه دامپروری نمی‌توان به صرف پرورش دام اکتفا کرد و لازم است محصولات دامی با ارزش‌افزوده بالا تولید شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان تأکید کرد: مکاتبات متعدد با فائو انجام شده و بازرسان به اردبیل نیز مراجعه داشتند و در مجموع وضعیت پرورش و ضرورت‌های اصلاح نژاد شتر دوکوهانه بررسی شده است.

به گفته سروی در حال حاضر نوع زندگی عشایر موجب شده جمعیت شتر دوکوهانه کاهش یابد و جهاد کشاورزی استان برای اصلاح نژاد در نظر دارد از نژادهای مغولی استفاده کند.

وی با بیان اینکه در شیر شتر هورمون شبه انسولین شناسایی شده که می‌تواند برای کاهش دیابت به کار گرفته شود، ادامه داد: به دنبال اصلاح نژاد شتر پرورش یافته استان هستیم تا بتوان به این ژن ارزشمند با این قابلیت دست یافت.

رئیس جهاد کشاورزی استان متذکر شد: مقدمات اجرایی این طرح در دو شهرستان برنامه ریزی شده است و امیدواریم در فاز نخست برای ۱۵۱ نفر شتر آن را به اجرا درآوریم.

سروی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های جهاد کشاورزی استان را تولید محصولات کشاورزی و دامی با ارزش‌افزوده دانست و تأکید کرد: به ویژه در حوزه دام ضروری است از شیوه‌های سنتی خارج شده و به سمت تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا و فرآوری شده گام برداریم.

کد N1560774

وبگردی