آفتاب
استقبال از سه شهید گمنام؛

عطر شهادت در خراسان جنوبی پیچید/گلباران مردم ‌برای لاله‌های پرپر

عطر شهادت در خراسان جنوبی پیچید/گلباران مردم ‌برای لاله‌های پرپر

بیرجند- با ورود پیکر پاک سه شهید گمنام دوران دفاع مقدس به شهر بیرجند، بار دیگر عطر شهادت در خراسان جنوبی پیچید.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: باز گویی بوی نخل های سوخته می آید. آسمان حال و هوای دیگری دارد. هوا سرد است اما سیل جمعیت در فرودگاه بیرجند نشان از عشق و دلدادگی مردمانی نیکو سرشت دارد.

این ها برای پیمانی دوباره آمده اند. آمده اند که باز هم بیعتی دوباره با پیکر مطهر سه شهید گمنام دفاع مقدس ببندند. عقربه ها در اولین ساعات صبح شنبه در پی هم می دوند و صدها چشم منتظر را نیز به دنبال می کشانند.

اگرچه سرما تا مغز استخوان ها نفوذ می کند اما صدای مداح و صلوات های پیاپی گرمایی بی سابقه را مهمان دلت می کند.

چه صفایی دارد که هفته ات را با عطر شهدا آغاز کنی و برگ ضمانتی برای تمام عمرت به امضا برسانی. کاش شهدایی باشیم و شهدایی لحظاتمان را به سر ببریم.

این ها را حسین رحیم آبادی، یکی از افراد حاضر در فرودگاه می گوید و می افزید: وجود شهدا در خراسان جنوبی نعمت و افتخاری برای استان است.

وی با بیان اینکه باید با پیروی از رهبری و ولایت راه امام (ره) را ادامه دهیم، افزود: بسیاری از شهدا در وصیت نامه های خود، به حمایت و پیروی از ولایت سفارش کرده اند.

سردی هوا صحبت هایش یکی در میان بریده می کند و هُرم داغی از حنجره اش بیرون می آید. ماسک صورتش را اندکی جا به جا می کند و می افزاید: بسیار خرسندم که سردی هوا اندکی از عشق مردم نسبت به استقبال شهدا کم نکرده است.

[span]توصیه های شهدا را بر زمین نگذاریم

رحیم آبادی با بیان اینکه نباید توصیه های شهدا را بر زمین بگذاریم، می افزاید: امر به معروف و نهی از منکر از دیگر سفارشات شهدا است.

وی ادامه داد: امید است بتوانیم با پیروی از ولایت ادامه دهنده خون شهدا باشیم و خون هزاران شهید هشت سال دفاع مقدس را پایمال نکنیم.

محمد ایمانی از دیگر مخاطبینی است که سرمای زمستانی را به شوق گرمای دیدار به انتظار ایستاده است. به سمتش می روم و از احساسش می پرسم.

پاسخ هایش کوتاه است اما دنیایی از مفهوم را در بر می گیرد. چفیه مشکی رنگی بر گردن پیچیده و مدام به انگشتانش می پیچاند. گویی نشانه های انتظار در تمامی رفتارهایش نمایان شده است.

این جوان ۳۰ ساله در گفت گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه زیارت شهدا هم لیاقت می خواهد، می افزاید: در طول سال های زندگی ام، دومین باری است که به استقبال شهدا می آیم.

وی ادامه می دهد: در هر بار که تابوت مطهر شهدا را زیارت می کنم بغضی دیرینه از دلم برداشته و گویی گره از برخی مشکلاتم گشوده می شود.

شوق زیارت شهدا پایانی ندارد

نفس عمیقی می کشد و با بیان اینکه باید کبوتر باشی تا لذت پرواز را به ذائقه بچشانی، می افزاید: تا قبل از اینکه به استقبال شهدا بیایم، معنی انتظار را نفهمیده بودم.

ایمانی ادامه می دهد: انتظار برای استقبال و زیارت شهدا یکی از شیرین ترین اتفاق های زندگی ام بوده و فهمیده ام که شوق زیارت مجاهدان راه خدا پایانی ندارد.

وی با بیان اینکه امنیت کنونی جامعه مرهون خون شهدا است، می گوید: شهدا دین خون را به اسلام ادا کرده و حال نوبت ماست که دین خود را به آن ها ادا کنیم.

این جوان بیرجندی با بیان اینکه مبارزه ه با جنگ نرم دشمن یکی از مهم ترین وظایف ما در دنیای کنونی است، می افزاید: همچنین ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و همدردی با خانواده های شهدا از جمله وظایف مسئولان است.

وی ادامه می دهد: همانگونه که جوانان در هشت سال دفاع مقدس در جبهه های جنگ مقابله کردند، باید هم اکنون در جبهه های فرهنگی علیه توطئه های دشمنان بایستیم.

[span]ورود گرم شهدا در سرمای سرد زمستان

نگاهی به ساعت مچی ام می اندازم. عقربه ها زمان را به ساعت هشت و ۱۴ دقیقه رسانده اند. به دنبال مخاطب سومی می گردم تا اندکی از حال و هوای فرودگاه را بیان کند.

تابوت های شهدا یکی پس از دیگری با نظم خاصی بر دستان افرادی از پیش تعیین شده روانه می شود. هرکس به گونه ای با خود خلوت کرده و تنها با نگاه هایش سخن می گوید و دنیایش را با عطر سلام و صلوات آراسته می کند

صدای صلوات مرا به خود متوجه می سازد. جمعیت به یکدیگر نزدیک می شوند. مسئولان نیز به سمت فرش قرمز پهن شده در میدان فرودگاه می روند. بالاخره هواپیمای حامل شهدا بر زمین  فرود می آید و در هزاران نگاه منتظر به قاب گرفته می شود.

تابوت های شهدا یکی پس از دیگری با نظم خاصی بر دستان افرادی از پیش تعیین شده روانه می شود. هرکس به گونه ای با خود خلوت کرده و تنها با نگاه هایش سخن می گوید و دنیایش را با عطر سلام و صلوات آراسته می کند.

صدای مداح سوزان تر از دقایقی پیش در میدان سرد فرودگاه پخش می شود. گویی او هم مانند تمامی افراد حاضر، می خواهد بغض دیرینه اش را باز کند.

باد سوزانی می آید و تابوت های شهدا را با نوازشی مادرانه به داخل آمبولانس ها می کشاند.

دفن ۱۱۸ شهید در ۴۳ نقطه استان

معاون هنری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در حاشیه مراسم استقبال شهدای گمنام در گفت و گو با خبرنگار مهر، بیان کرد: با دفن سه شهید گمنام، خراسان جنوبی دارای ۱۱۸ شهید گمنام می شود.

مهدی رحیم آبادی با بیان اینکه همچنین در ۴۳ نقطه خراسان جنوبی شهید گمنام خواهیم داشت، افزود: امید است بتوانیم میزبان خوبی برای این سبک بالان باشیم.

وی با اشاره به ویژگی های این سه شهید بزرگوار، ادامه داد: یک شهید ۴۲ سال داشته و در عملیات جزیره مجنون در اسفندماه ۱۳۶۲ به شهادت رسیده است.

رحیم آبادی ادامه داد: یکی دیگر از شهدای بزرگوار  در سن ۱۹ سالگی در عملیات والفجر یک در فرودین ۶۲ در فکه به شهادت رسیده است.

وی اظهار کرد: همچنین یکی دیگر از این شهدای وارسته در سن ۳۹ سالگی در عملیات خیبر جزیره مجنون در اسفند ۶۲ به مقام شهادت نائل آمده است.

کد N1560772

وبگردی