آفتاب
مشکل ۱۳ ساله اهالی یک روستا

«کمندان»در کمند وعده‌های وزارت نیرو؛سدی که۱۲۰۰روستایی راگرفتارکرد

«کمندان»در کمند وعده‌های وزارت نیرو؛سدی که۱۲۰۰روستایی راگرفتارکرد

خرم‌آباد- ۱۳ سال محرومیت روستای «کمندان» به‌واسطه اجرای طرح سدسازی حکایت دلِ خون هزار و ۲۰۰ روستایی است که بعد از بارهای استمداد از مسئولان وزارت نیرو حالا چشم به تحقق وعده استاندار دارند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها- زهرا حسینی: سروصدای مردم از بیرون به گوش می‌رسد، از سالن جلسه خارج می‌شوم و به میان مردم می‌روم، یکی از ریش‌سفیدان روستا مردم را به آرامش دعوت می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد اجازه بدهند یک نفر مشکلات روستائیان را با مسئولان در میان بگذارد.

به سمت مردمی که در جمع خبرنگاران حاضرشده‌اند می‌روم و صدای یکی از افراد حاضر به گوشم می‌رسد که می‌گوید ۱۳ سال است مسئولان به ما اهمیتی نداده و هیچ مسئولی در رابطه با مشکلاتمان به ما پاسخی نمی‌دهد.

سدی که مردم روستا را از کار وزندگی انداخت !

وی ادامه می‌دهد: تاکنون سه بار به همراه بزرگان روستا به تهران رفته‌ایم و اعتراض خود را به گوش نمایندگان مجلس رسانده‌ایم و امروز منتظریم استاندار بیاید و به ما پاسخ دهد.

دلمان خون است، تابه‌حال چه کسی آمده در مورد مشکلاتمان با ما صحبت کند؟به سالن که برمی‌گردم یکی از اهالی روستا در مقابل مسئولان سرپا ایستاده و می‌گوید: دلمان خون است، تابه‌حال چه کسی آمده در مورد مشکلاتمان با ما صحبت کند؟

وی ادامه می‌دهد: توقع داریم از مسئولان که هر نوع امکانات و طرحی را که به مردم تعلق می‌گیرد برای ما نیز اجرا کنند.

وی با اشاره به اینکه قرار بود با اجرای سد «کمندان» وضع زندگی ما بهتر شود و شغل پیدا کنیم، ادامه می‌دهد: زمانی که کلنگ اجرای سد را زدند به ما قول دادند روستا را به بالادست سد منتقل کنند و به ما شغل بدهند اما امروز بیکاریم و منبع درآمدی نداریم.

خانه‌های ترک‌خورده روستائیان حاصل یک پروژه سدسازی

این مرد روستایی از واگذاری بیش از ۱۵۰ هکتار زمین روستائیان برای احداث سد می‌گوید و یادآور می‌شود: در سال ۸۵ زمین‌های ما را که قرار بود هکتاری ۵۰ میلیون تومان بخرند به قیمت ۸ میلیون خریدند و این پول را نیز به تدریج به مالکان پرداخت کردند.

وی بابیان اینکه انفجارهایی که برای کارهای سدسازی در این منطقه صورت گرفته باعث شده تا خانه‌های مردم تخریب‌شده و دیوارها ترک بردارد، گفت: توقع ما این است برای رضای خدا به درد و مشکل مردم برسید.

این ساکن روستای کمندان با اشاره به اینکه امروز مسئولان می‌گویند که باید خانه‌های ما در پایین دست سد ساخته شود، افزود: قرار نیست طرحی اجرا شود و به خاطر آن مردم بیکار شوند.

مسئولان به وعده‌های خود عمل نکردند

وی یادآور می‌شود: قرار بود نیروی موردنیاز سد «کمندان» را از مردم روستا بگیرند اما امروز تنها برای خالی کردن بار ماشین‌ها از مردم روستا استفاده می‌شود.

این ساکن روستای «کمندان» با اشاره به اینکه کارگران سد از آذربایجان، زابل، آستارا و اردبیل آمده اند، اظهار داشت: هر مهندسی که آمده کارگران موردنیاز را نیز با خود آورده است.

وی می‌گوید: به هر تعهدی که از ما گرفته‌شده عمل کرده ایم اما مسئولان به تعهدات خود عمل نمی‌کنند.

این ساکن روستای کمندان از جمعیت ۲۰۰ خانواری و ۱۲۰۰ نفره روستا خبر داده و ادامه می‌دهد: وزیر وقت نیرو به ما گفت در هر نقطه‌ای از ایران که خواستید شما را اسکان می‌دهیم.

سدی که زمین‌های کشاورزی مردم را گرفت

یکی دیگر از اهالی روستا سررشته سخن را به دست می گیرد و از خاکی شدن جاده آسفالته روستا به واسطه طرح سدسازی «کمندان» گلایه می کند و ادامه می‌دهد: روستاهای پایین دست و بالا دست روستای کمندان از امکاناتی مثل گاز، جدول‌بندی و خیابان‌کشی برخوردارند اما روستای کمندان فاقد این امکانات است.

وی بابیان اینکه قبل از اجرای طرح سدسازی در روستا همه نوع کشت و کشاورزی در منطقه بود و اکثرا هم آبی بودند اما امروز روستائیان بیکار شده اند، تصریح می‌کند: امروز اغلب درآمد مردم از طریق کوه های اطراف، چیدن موسیر و دامداری کسب می‌شود و در این رابطه نیز منابع طبیعی اجازه بردن دام ها به مراتع اطراف را نمی‌دهد.

این ساکن روستای «کمندان» ادامه می‌دهد: در بالا دست سد چند روستای دیگر وجود دارد و اگر اجازه نقل مکان ما به بالادست سد را ندهند برای روستاهای دیگر چه تصمیمی می‌خواهند بگیرند.

یکی از اهالی روستا ما را به سمت روستا هدایت می‌کند تا از نزدیک نتیجه انفجارهایی که در جریان سدسازی رخ‌داده را ببینیم.

استمداد مردم روستا از استاندار

مرد روستایی همچنان که ترک دیوارهای خانه‌اش را نشان می دهد می‌گوید: چهار پسردارم که میخواهم برای آنها زن بگیرم اما مجریان سدسازی اجازه نمی‌دهند برای آنها خانه جدید بسازم و همچنان گرفتار مسائل مانده ایم.

اینجا حیاط خانه بوده و به خاطر انفجارها دیوارهای اطراف آن تخریب‌شده استیکی از زنان روستا ما را به سمت دیوارهای تخریب‌شده می‌برد و می‌گوید اینجا حیاط خانه بوده و به خاطر انفجارها دیوارهای اطراف آن تخریب‌شده است.

استاندار لرستان که وارد جمع مردم روستای کمندان می شود از مردم می خواهد به مسجد روستا بروند تا مسئولان نیز به آنجا بیایند و حرف مردم را بشنوند.

مردم در مسجد روستا جمع می‌شوند و استاندار از طریق صحبت‌های نماینده آن‌ها متوجه مشکلات روستا و اهالی آن می‌شود.

وعده ۴۵ روزه استاندار به اهالی روستا

هوشنگ بازوند در پاسخ به مردم می گوید: امروز من در جمع شما که حضور پیدا کردم حرف حساب از شما شنیدیم.

وی بابیان اینکه یک طرف این قضیه و مشکل وزارت نیرو بوده که به طور حتم ما مذاکرات لازم را برای رفع این مشکل با این وزارتخانه خواهیم داشت گفت: من استاندار شما هستم و از حقوق شما به طور حتم دفاع می‌کنم.

من به شما قول می‌دهم که ظرف ۴۵ روز آینده این مشکل بیش از ۱۰ ساله شما را حل کنم استاندار لرستان گفت: من به شما قول می‌دهم که ظرف ۴۵ روز آینده این مشکل بیش از ۱۰ ساله شما را حل کنم.

بازوند یادآور شد: مشکل مردم روستای کمندان به نحوی حل خواهد شد که از نقطه نظرات مردم استفاده خواهد شد.

مهاجرت در انتظار مردم روستای «کمندان »

پس‌ازآن استاندار مسجد روستا را به محل سالن جلسات ترک می کند و در جلسه‌ای با حضور نمایندگان وزارت نیرو با اشاره به اینکه حرف‌های مردم روستا منطقی و کارشناسی بود، گفت: وزیر نیرو متولی بحث آب است اما اگر اینجا مشکلات اجتماعی پیش بیاید اولین کسی که باید پاسخگو باشد استاندار است.

وی بابیان اینکه ظرف ۱۰ روز آینده باید یک گزارش کامل تهیه‌شده و مسائل روستا از جمله انتقال روستا به بالا دست سد در آن لحاظ شود، تصریح کرد: اگر به مردم فشار بیاوریم کسانی که سالها در این منطقه زندگی کرده اند روستای خود را ترک می کنند و در شهرها حاشیه‌نشین می‌شوند.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه حاشیه‌نشینی ماحصل تصمیم نگرفتن ما دور میزهای تصمیم‌گیری است، افزود: امروز هم اگر خوب تصمیم نگیریم به جمعیت حاشیه نشینان شهرها افزوده می‌شود.

بازوند خطاب به نمایندگان وزارت نیرو گفت: واقعیت‌ها را به وزارت نیرو منتقل کنید.

وی یادآور شد: دو هفته دیگر جلسه‌ای خواهیم گرفت و گزارش تهیه‌شده در آن جلسه بررسی و تصمیمی گرفته می شود که نه سیخ بسوزد و نه کباب.

نماینده وزارت نیرو خطاب به مسئولان استانی: ملی فکر کنید !

نماینده وزارت نیرو نیز با اشاره به اینکه تمام سدهایی که در کشور ساخته می‌شود با چنین مشکلاتی در رابطه با جابه جایی روستاها مواجه هستند، اظهار داشت: یکدلی مسئولان و عوامل تاثیر گذار باعث موفقیت طرح‌ها می‌شود.

وی بابیان اینکه مردم روستا حق‌دارند، تصریح کرد: خواهش من این است مقداری ملی تر فکر کنیم و یکسری استانداردهای سدسازی را رعایت کنیم.

نماینده وزارت نیرو با تاکید بر اینکه پیش از این بحث آب شرب در سد کمندان مطرح نبود، افزود: اولویت اول وزارت نیرو آب شرب و سپس آب کشاورزی است و با توجه به مشکلات کمبود آب در لرستان بحث تامین آب شرب نیز برای این سد در نظر گرفته شد.

وسیعی با اشاره به اینکه آب شرب نیازمند یکسری استانداردها از نظر فیزیکی، شکل ظاهری، مشخصات شیمیایی، مشخصات رادیواکتیویته و ... است، گفت: آنچه که در سد کمندان مدنظر است مشکل ایجاد آلودگی میکروبی است و برای همین نباید اهالی به بالادست سد منتقل شوند.

مردم منتظر تحقق وعده استاندار می‌مانند

وی بابیان اینکه برخی از این مشکلات آلودگی میکروبی حتی با ضدعفونی به وسیله کلر نیز حل نمی‌شود، تصریح کرد: باید این مسائل به طور کامل بررسی شود.

آنچه که مشخص است مردم روستای کمندان که سالیان سال در منطقه اجدادی خود گذران زندگی و امرار معاش کرده اند حق‌دارند که از امکانات لازم برخوردار باشند و روستای خود را در مکانی مناسب از نظر نزدیکی به زمین‌های کشاورزی و محله اجدادی خود مستقر کنند و پایان این مشکلات ۱۳ ساله را ببینند.

به‌هرروی باید صبر کرد و دید نتیجه وعده ۴۵ روزه استاندار لرستان به کجا می‌رسد و آیا در راستای حل مشکلات مردم روستای کمندان اقدامی می شود و محرومیتی که به واسطه اجرای پروژه‌ای عمرانی ایجادشده ادامه می‌یابد یا خیر!

کد N1560704

وبگردی