آفتاب

حمایت قاطع عضو شورای نگهبان از اصل نظارت بر نمایندگان

حمایت قاطع عضو شورای نگهبان از اصل نظارت بر نمایندگان

باشگاه خبرنگاران نوشت؛معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در رابطه با جایگاه اصل نظارت بر نمایندگان مجلس در سیاست های کلی انتخابات ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب توضیحاتی ارائه داد.

"سیامک ره‌پیک" معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان، در پاسخ به این سوال که جایگاه اصل نظارت بر نمایندگان مجلس در سیاست های کلی انتخابات ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب چیست گفت: خوشبختانه پس از مدت ها نسبت به این اصل مهم تعیین تکلیف و در این سیاست ها اصل نظارت بر نمایندگان به رسمیت شناخته شد.

وی افزود: البته صرف این شناسایی کافی نیست بلکه قانون مربوط به این اصل و دیگر مواردی که نسبت به آن ها تا به حال قانونی نداشته ایم باید در مجلس به تصویب برسد.

ره پیک تصریح کرد: سیاست های کلی انتخابات مانند دیگر سیاست های کلی خط مشی ساز هستند و راه اصلی برای تدوین قوانین مربوط را تعیین می کنند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی ازجمله خود نمایندگان مجلس نسبت به این نظارت بر خود از سوی شورای نگهبان انتقاد دارند و معتقدند این نظارت برخلاف مصونیت پارلمانی آن هاست نیز گفت: متأسفانه در کشور ما گاه میان اقتضای مصونیت پارلمانی و دیگر الزامات و تضمینات نظام پارلمانی نظیر اصل نظارت بر نمایندگان مردم خلط می شود حال آنکه این نظارت برخلاف تصور رایج نه تنها محدودکننده نمایندگان نیست بلکه برای آن ها مصونیت ساز هم هست.

وی افزود: یکی از نتایج اعمال اصل نظارت بر نمایندگان حمایت قضایی از آن ها در زمانی است که هم صنف آن ها احیانا مرتکب تخلف یا جرمی نسبت به آن ها می شود. آیا آن ها از این امر ناراضی هستند؟

عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: بدین ترتیب نمی توان گفت نظارت بر نمایندگان پدیده ای منفی است.

ره پیک در پایان ابراز امیدواری کرد: قانون مربوط به سیاست های کلی انتخابات به ویژه در مواردی که با خلا قانونی روبرو هستیم هرچه سریع تر به تصویب برسد.

2929

کد N1559863

وبگردی