آفتاب

کردستان سردترین روز سال خود را سپری کرد/دمای منهای 19 درجه در سراب شهرک دهگلان ثبت شد

کردستان سردترین روز سال خود را سپری کرد/دمای منهای 19 درجه در سراب شهرک دهگلان ثبت شد

سنندج- ایرنا- کارشناس اداره کل هواشناسی کردستان گفت: این استان در شبانه روز گذشته سردترین روز سال خود را سپری کرد و برای نخستین بار در سال جاری دمای هوا در ایستگاه سراب شهرک دهگلان به 19 درجه سانتی گراد زیر صفر رسید.

بهرام چاره خواه روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بروز پدیده سرمای هوا بر اثر ریزش هوای سرد از عرض های شمالی به این منطقه ایجاد شده و تا پایان هفته تداوم خواهد داشت.
وی اضافه کرد: با ورود این سامانه به منطقه موجی از سرما این استان را فراگرفته و روز گذشته برای نخستین بار در سال جاری در هشت نقطه استان در طول شبانه روز دمای هوا کمتر از صفر درجه بوده است.
به گفته وی در شبانه روز گذشته سراب شهرک دهگلان با حداقل دمای 19 درجه سانتیگراد زیر صفر سردترین و روستای سلین با حداکثر دمای هوای 10 درجه سانتیگراد بالای صفر گرمترین نقطه استان بودند.
چاره خواه گفت: در این مدت حداقل و حداکثر دمای هوای سنندج به ترتیب 9 درجه زیر صفر و 3 درجه سانتی گراد بالای صفر بوده است.
وی اضافه کرد: در این مدت حداقل دمای هوا در زرینه 18، دهگلان و دیواندره 17، هزارکانیان 16، بیجار 15 و سقز 14 درجه سانتی گراد زیر صفر بوده است.
بروز سرمای ناگهانی در کردستان که در حدود یک هفته تداوم داشته باعث غالفگیری مردم شده و شهروندان مجبور شدند با پوشیدن لباس های گرم زمستانی از منازل خود خارج شوند.
بروز سرما در این استان باعث یخ بستن قسمت هایی از رودخانه ها و آبهای جاری شده است.
استان کردستان در یک منطقه سرد کوهستانی و در شمال غرب کشور واقع شده و هر ساله بارش برف و بروز سرما در این منطقه از آبان شروع و تا اسفند تداوم خواهد داشت.
میانگین سالانه بارش در استان کردستان 540 میلیمتر است که این مقدار 2 برابر میانگین کشوری است.
3020/1904
**خبرنگار: عبدالله رحمانی/**انتشاردهنده: مسعود احمدی
کد N1559531

وبگردی