آفتاب

خسرو معتضد: فیلم «یتیم خانه ایران» تاریخ واقعی کشور را روایت می کند

خسرو معتضد: فیلم «یتیم خانه ایران» تاریخ واقعی کشور را روایت می کند

تهران-ایرنا-مورخ و نویسنده کتاب «کمیته مجازات» با بیان اینکه فیلم «یتیم خانه ایران» تاریخ واقعی ایران را روایت می کند، گفت: مردم باید این فیلم را ببینند و از تاریخ کشور اطلاع پیدا کنند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، خسرو معتضد در نشست نقد و بررسی فیلم «یتیم خانه ایران» در فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی افزود: مردم باید واقعیت های تاریخ کشور را بشناسند و فریب روایت های دیگر را نخورند.
وی با تاکید برآشنایی با تاریخ و داشتن منبع برای ساخت فیلم های تاریخی اظهار کرد: کارگردان فیلم «یتیم خانه ایران» در مورد تاریخ کشور اطلاع داشته و تمام صحنه های این فیلم واقعی است و به عقیده من این فیلم مانند فیلم «لورنس عربستان» است.
معتضد با اشاره به موضوع قحطی، خشکسالی و بیماری در فیلم «یتیم خانه ایران» گفت: براساس اسناد تاریخی بهداری جامع ملل در تاریخ 1303(1935) بیماری طاعون در کشور بوده و همچنین کتاب «تاریخ 18سال آذربایجان» و گزارش داخله وزارت امور خارجه تمامی اطلاعات تاریخی را در مورد این حوادث مطرح کرده است.
نویسنده کتاب «یکصد سال فراز و فرود» با بیان اینکه ایران، کشوری کم آب است، افزود: کشور در گذشته با مشکلات خشکسالی و قحطی و بیماری هایی همچون وبا، تیفوس و طاعون مواجه بوده و زمانی توسط کشورهای آلمان، عثمانی، انگلیس، روسیه اشغال شده بود که فیلم «یتیم خانه ایران» این بخش از تاریخ را روایت می کند.
این کارشناس مسائل تاریخ با بیان اینکه در سال 1296 کشورهای اشغالگر گندم کشور ایران را احتکار می کردند، افزود: در روسیه هم قحطی وجود داشت که نقطه ضعف متفقین محسوب می شد، در عین حال انگلیسی ها حقوق روس ها را برای ایجاد جنگ پرداخت می کردند.
وی گفت: فیلم یتیم خانه ایران از نظر تاریخی مورد تاکید من است و در طول تاریخ سیاست انگلیسی ها نیز ایجاد مشکلات، بدبختی و بیچارگی برای مردم ایران بود و عقیده داشتند برای سلطه بر ایران باید مردم این کشور را گرسنه نگه داشت.
معتضد با اشاره به اینکه اطلاعات و اسناد کتاب سبز وزارت امور خارجه در تمامی صحنه های فیلم «یتیم خانه ایران» منعکس شده، اظهار کرد: در این فیلم تمام مشکلات ایران و بدرفتارهای کشورهای اشغالگر با مردم ایران به نمایش گذاشته شده، در عین حال امروز این کشورهای اشغالگر در مورد حقوق بشر سخن می گویند.
وی این سوال را مطرح کرد که آیا شبکه های بیگانه که در پی بیان و نمایش گذاشتن بدبختی های ایران هستند، حاضر هستند فیلم «یتیم خانه ایران» را به نمایش بگذارند؟
این نویسنده و مورخ، آمار 9 میلیونی کشته شدگان ایرانی به دلیل بیماری و قحطی در فیلم «یتیم خانه ایران» را نادرست عنوان کرد و گفت: جمعیت ایران در سال های 1295 تا 1297 ، 18میلیون نفر نبود و این ایرادی به فیلم است که ما در تاریخ اعلام شده فیلم 'یتیم خانه ایران' 3میلیون نفر کشته دادیم.
معتضد با اشاره به دشواری های ساخت فیلم های تاریخی اظهار کرد: امروزه بهترین کارگردانان به سراغ فیلم آپارتمانی می روند که ماجرای آن ازدواج و طلاق است و شاید در بسیاری از جشنواره ها نیز جوایزی دریافت کنند اما کسی به سراغ فیلم های تاریخی دشوار و پرزحمت نمی رود.
این مورخ با بیان اینکه مردم ایران از تاریخ و حوادث تاریخی اطلاعی ندارند، افزود: در تلویزیون و رادیوی ایران در مورد تاریخ صحبت نمی کنند هر چند مردم علاقه مندند که در این مورد آگاهی پیدا کنند.
معتضد با بیان اینکه رادیو و تلویزیون باید مسایل تاریخی را به درستی بیان کند، اظهار کرد: انجمن تاریخ و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید هنرمندان و کارگردانان را برای ساخت فیلم های تاریخی تشویق کنند و به این کارگردانان مهر دولتی نخورد.
وی به دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توصیه کرد: ضمن انجام تبلیغات لازم برای فیلم 'یتیم خانه ایران'، زمینه ای فراهم کنند تا تمام مردم ایران این فیلم را ببینند.
معتضد اظهار کرد: به دلیل اینکه ایران باقی بماند، تجزیه نشود و به دست دشمن نیفتد، باید کارگردانانی فیلم های تاریخی همچون ابوالقاسم طالبی مورد حمایت قرار گرفته و مردم نسبت به تاریخ کشور خود آگاهی پیدا کنند.
نشست نقد و بررسی فیلم «یتیم خانه ایران» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی و تهیه کنندگی محمدرضا تخت کشیان با حضور خسرو معتضد کارشناس مسائل تاریخی و پژوهشگر شامگاه چهارشنبه در فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.
فیلم 'یتیم خانه ایران' قطعه‌ای حذف شده از تاریخ معاصر ایران و داستان قحطی و خشکسالی عظیم ایران را در سال‌های 1295 تا 1297 در کوران جنگ اول جهانی و در زمان اشغال ایران به دست قوای بیگانه روس و انگلیس روایت می‌کند.
این قحطی که همراه با فقر، بدبختی و در نهایت کاهش جمعیت بود، در تعیین سرنوشت جامعه ایران به ویژه ظهور رضاخان نقش بسزایی داشت.
علیرام نورایی، فرخ نعمتی، جعفر دهقان، داریوش اسدزاده، بهار محمدپور، علی شادمان، محسن حسینی، اصغر حیدری، ایمان صفا، شهرام تیموریان، مهری آل آقا، والا شهیدی، ملیکا شعبان، مصطفی بهشتی، مجید معافی، حمید تاج دولتی، برایان طرفه، برت جان کورن و درشن آناند در این فیلم نقش آفرینی می کنند.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی - انتشاردهنده:فاطمه نوری جهانگرد
تهرام/7245//1042
کد N1559463

وبگردی