آفتاب

افزایش 13 درصدی میزان بارندگی در آذربایجان شرقی نسبت به بلند مدت

افزایش 13 درصدی میزان بارندگی در آذربایجان شرقی نسبت به بلند مدت

تبریز - ایرنا - مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: میزان بارندگی در سال زراعی گذشته 324 میلی متر بود که این میزان نسبت به بلند مدت 13 درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، فرخ مطلبی فر روز چهارشنبه در کارگروه بلایای جوی آذربایجان شرقی افزود: این میزان بارندگی نسبت به سال 93 - 94 در سطح استان 9 درصد کاهش یافته است.
وی یادآوری کرد: در سال زراعی گذشته ( 94 - 95) کمترین بارندگی در شهرستان سراب روی داد که نسبت به بلند مدت 20 درصد کاهش یافته و بیشترین بارندگی مربوط به شبستر با 97 درصد افزایش نسبت به سال زراعی گذشته است.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی اظهار کرد: تبریز با 333 میلی متر بارندگی در سال زراعی گذشته از وضعیت مطلوبی برخوردار بود که این میزان نسبت به بلند مدت 35 درصد افزایش یافته است.
مطلبی فر ادامه داد: متوسط دمای استان در سال زراعی گذشته 12.8 درجه سانتی گراد بود که نسبت به بلند مدت 4 دهم درجه افزایش و نسبت به سال زراعی 93 - 94 نیز 3 درجه کاهش یافته است.
وی بیشترین افزایش دما در استان طی سال زراعی گذشته را 1.4 درجه سانتی گراد مربوط به اهر اعلام کرد و گفت: کمترین دما نیز در شهرهای شبستر، ورزقان و هریس بوده به طوری که تغییر دمایی در آن ها روی نداده است.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: در سال زراعی گذشته خشکسالی بیشتر در مناطق جنوب غربی و شهرستان های مراغه، عجب شیر و بناب روی داده و مناطق شمال شرق استان و شهرستان های کلیبر، خداآفرین و شمال اهر و شبستر در غرب با ترسالی مواجه بود.
مطلبی فر افزود: براساس پهنه بندی دمایی استان، بیشترین افزایش دمایی در سال زراعی گذشته مربوط به غرب و کمترین افزایش در شرق استان روی داده است.
به گزارش ایرنا، وی گفت: براساس آمار در حوزه دریاچه ارومیه از یک طرف میزان بارندگی کاهش یافته و از طرفی دما افزایش یافته که با وجود تمهیدهای لازم خشکسالی در این حوزه بیشتر نمود داشته است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز در این کارگروه گفت: برای پیشگیری از بروز تصادف جاده ای به ویژه در گردنه های برفگیر و حادثه خیز نیاز به پیش بینی وضعیت جوی وجود دارد.
توحید اخلاقی، افزود: این اداره کل در این زمینه نیاز به پیش بینی قبلی و اطلاعات لحظه ای وجود دارد تا هشدارهای لازم به مردم و کاربران جاده ای داده شود.
در این کارگروه از سوی کارکنان اداره کل هواشناسی اطلاعات لازم در خصوص عملکرد این داره کل ارایه و شرکت کنندگان نظرات خود را ارایه کردند.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: محمد عزیزی راد
8023/518
کد N1558722

وبگردی