آفتاب

باستان شناسان 3 کشور تپه ارگ نادری شیروان را کاوش می کنند

باستان شناسان 3 کشور تپه ارگ نادری شیروان را کاوش می کنند

بجنورد - ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از سفر باستان شناسان کشورهای فرانسه، چین و آمریکا برای کاوش تپه تاریخی ارگ نادری در شیروان خبر داد و گفت: در این پیوند، باستان شناسان چین پنجشنبه گذشته وارد استان شده اند.

آدینه محمد سویدانلویی چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: قرار بود کاوشگران چینی متشکل از 12 نفر باشند که هم اکنون هفت نفر آنان در این مکان مستقر شده اند.
وی مدت زمان کاوش کاوشگران چینی در تپه باستانی ارگ نادری شیروان را 40 روز دانست و گفت: در آینده نزدیک یک گروه فرانسوی به این هیات ملحق خواهد شد.
وی با بیان اینکه گروهی از باستان شناسان آمریکایی هم به این منطقه سفر می کنند، اظهار امیدواری کرد که با ورود این هیات و تشکیل گروه کاوشگری چهارجانبه بتوان در مدت پنج سال به نتایج قابل قبولی از شکل گیری این تپه باستانی و سرگذشت آن دست پیدا کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با بیان اینکه چینی ها با تجهیزات پیشرفته خود خیلی در واکاوی تپه کمک خواهند کرد، گفت: همزمان با این کاوش، برج و باروی ارگ هم مرمت و ایجاد خواهد شد تا این منطقه به یک قطب گردشگری تبدیل شود.
سویدانلویی در پاسخ به اینکه چرا هیات چینی تپه ارگ نادری در شیروان را انتخاب کرده اند، افزود: آنان علاقه مند هستند ببینند در گذشته دور ایران چه اشتراکات فرهنگی با کشور چین داشته که در این خصوص مکان های متعددی را بازدید و اینجا را انتخاب کرده اند زیرا که براساس یافته ها یکی از مهم ترین ویژگی های این تپه این است که در 11 هزار سال گذشته حیات در این منطقه ادامه داشته است.
تپه باستانی ارگ نادری با ثبت تاریخی 703 در آثار ملی ایران در حال حاضر عظیم ترین و مهم ترین محوطه باستانی شمال شرق ایران و اولین مرکز فرهنگ و تمدن خراسان شمالی است.
این اثر باستانی مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد است و از اولین محوطه های مسکونی حاشیه رودخانه اترک محسوب می شود.
تپه باستانی ارگ نادری همانند کوهی در داخل شهر کهن و باستانی شیروان قرار گرفته است که بر دشت شیروان اشراف دارد و رودخانه اترک از کنار آن می گذرد.
تپه باستانی ارگ نادری شیروان بزرگترین تپه دست ریز خاکی ایران 25 متر ارتفاع و 90 متر قطر دارد که به علت فرسایش از ارتفاع تپه کاسته شده است.
این تپه سابقا مرکز حکومت و فرماندهی شمال خراسان بود که این بنای تاریخی دارای حصار و چهار برج مرتفع بود و عمارت حاکم بر بلندایش مستقر بود و دور تا دور آن دیوار شهر بند قرار داشت.
سفال های به دست آمده از تپه باستانی ارگ شیروان نظیر تپه باستانی است و نوع سفال ها قرمز با نقوش سیاه مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد می باشد که به عنوان کهن ترین زیستگاه خراسان شمالی مورد تحقیق و بررسی و پژوهش باستان شناسان ایرانی و خارجی قرار گرفته است.
تپه باستانی ارگ شیروان در روزگاران گذشته محل برگزاری مسابقات کشتی پهلوانی باچوخه خراسان بود که این بنای تاریخی برای چندمین بار اخیرا آذرماه 89 توسط باستان شناسان گمانه زنی گردید و این تپه باستانی مهم ترین بنای تاریخی و سند هویت قدیمی ترین پایتخت شمال خراسان است.
یک پژوهشگر و محقق شیروانی با بیان اینکه این کاوش ها می تواند منطقه را به یکی از مراکز مهم مطالعات تاریخی خراسان شمالی تبدیل کند گفت: همچنین مرمت و ساماندهی این اثر موجب جذب گردشگر، حفظ هویت شیروان و حفظ اثر تاریخی می شود چرا که این تپه تاریخی با این قدمت نشان دهنده آن است که شیروان با آمدن اقوام مختلف قدمت خود را حفظ کرده است.
محمد اسماعیل مقیمی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: تپه تاریخی ارگ نادری شیروان نه تنها در استان مهم است بلکه از مهم ترین آثار تاریخی کشور است که محل شکل گیری اولین جوامع روستایی بوده که هویت شهری شیروان با شکل گیری یک جامعه روستایی کوچک در هفت هزار سال قبل شکل گرفته است.
وی با اشاره به گمانه زنی های صورت گرفته بر روی این تپه در سال های 89 و 90 گفت: این گمانه زنی ها هویت شهری شیروان را سه هزار سال عقب تر برد.
مقیمی افزود: این اثر تاریخی ظرفیت خوبی برای شهرستان است چرا که تپه ارگ نادری یکی از مهم ترین استقرارگاه های هفت هزار ساله بشر در خطه شمال خراسان محسوب می شود.
تاکنون 55 اثر تاریخی در شهرستان 157 هزار نفری شیروان که به عنوان دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی در 60 کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
7186/ 6042 خبرنگار: فاطمه مقدسی باجگیران** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی
کد N1558560

وبگردی