آفتاب

هنر ایران در تخت‌جمشید خلاصه نمی‌شود/ تصویر مردم فرهنگ‌های مختلف از ایران تصویر نادرستی است

هنر ایران در تخت‌جمشید خلاصه نمی‌شود/ تصویر مردم فرهنگ‌های مختلف از ایران تصویر نادرستی است

اولین نشست رسانه‌ای اقامتگاه‌های هنری در خاورمیانه با میزبانی گالری محسن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احسان رسول‌اف ‌مدیر گالری «محسن» در اولین نشست رسانه‌ای اقامتگاه‌های هنری در خاورمیانه که امروز سه‌شنبه دوم آذرماه در گالری محسن برگزار شد با اشاره به اینکه ایران از دیر باز محل تردد اقوام و فعالیت‌های مختلف فرهنگی بوده، اظهارکرد: کشور ما می‌تواند به عنوان یکی از مهمترین کشورهای منطقه در مراودات بین‌المللی تبدیل شود. از همین‌رو تصمیم‌ داریم از طریق برخی مکاتبات و مراوداتی که با کشورهای مختلف داشتیم فضایی را به‌وجود آوریم تا با حضور نسل جوان فعالیت‌های فرهنگی- هنری هنرمندان ایرانی به مخاطبان بین‌المللی ارائه شود.

او با اشاره به اولین نشست منطقه‌ای اقامتگاه‌های هنری گفت: نشست منطقه‌ای اقامتگاه‌های هنری«رِس‌آرتیس» با تمرکز روی اقامتگاه‌های هنری خاورمیانه و آسیا در گالری «محسن» فرصتی برای هنرمندان، کیورریتورها و گردانندگان اقامتگاه‌های هنری برای تبادل‌نظر درباره نقش اقامتگاه‌های هنری در هنر معاصر است.

مدیر گالری محسن با بیان اینکه اقامتگاه‌های فرهنگی هنری می‌تواند یکی از مهمترین موضوعات فرهنگ و هنر در کشور ما باشد، ادامه داد: این موضوع از جنگ‌جهانی دوم به بعد در اروپا رواج پیدا کرد و در چند سال گذشته اقامتگاه‌های هنری به یکی از موضوعات بسیار جدی و مهمی جامعه هنری دنیا تبدیل شد که می‌توان از آن به عنوان بهترین راه برای معرفی فرهنگ و هنر سرزمین ها فارغ از قومیت‌ها و مذهب‌ها استفاده کرد.

رسول‌اف با اشاره به اینکه اقامتگاه‌های هنری بیش از ۷۰ سال قدمت دارد، گفت: در دوره‌های گذشته این مسئله تبدیل به محلی برای گفت‌وگو و تعامل میان هنرمندان کشورهای مختلف دنیا شده است. اگرچه این موضوع در ایران قدمت چندانی ندارد و در حقیقت از آخرین موضوعاتی است که در کشور ما مورد توجه قرار گرفته اما پس از تحریم اقتصادی ایران از سوی آمریکا فضای اقتصادی و فرهنگی نیز دچار تحولات زیادی شده است.

او افزود: با افزایش دلار و مشکلاتی که در ادامه آن ایجاد شد تصمیم گرفتیم با در نظر گرفتن چنین رویکردی فضایی را ایجاد کنیم که هم بتوانیم میزبان هنرمندان، فعالان فرهنگی و هنری کشورهای مختلف بوده و هم فضایی را ایجاد کنیم تا آنها از هنرمندان ایرانی میزبانی کنند.

مدیر برگزاری اولین نشست اقامتگاه‌های هنری در خاورمیانه مدعی است این روش قطعا یک روش کاملا معاصر است و می‌تواند آنچه درون فرهنگ ناب ایرانی اتفاق می‌افتد را به گوش جهانیان برساند.

رسول‌اف با اظهار تاسف از اینکه در سال‌های اخیر تصویر مردم فرهنگ‌های مختلف از ایران تصویر نادرستی است، خاطرنشان کرد: تلاش داریم با برگزاری این نشست فرصت جدیدی را به دست‌اندرکاران اقامتگاه‌های هنری سایر کشورها ارائه دهیم تا آن‌ها  پیام‌بر تصویر واقعی ایران و آنچه شایسته هنرمندان و جوان‌های ایرانی است باشند. شرکت‌کنندگان در این گردهمایی علاوه بر فرصتی برای گفت‌وگوهای تخصصی، فرهنگ پربار گذشته و حال ایران را از نزدیک لمس کرده و با هنر معاصر ایران آشنا می‌شوند.

او تاکید کرد: یقین داریم این نشست موقعیتی جدید برای حمایت از درک فرهنگی و تلاش متقابل هر چه بیشتر میان هنرمندان و گرداندگان اقامتگاه‌های هنری سراسر جهان برای اولین بار در خاورمیانه خواهد بود و خوشحالی ما بیشتر می‌شود وقتی اعلام کنیم ایران میزبان این نشست در خاورمیانه است.

مدیر برگزاری اولین نشست اقامتگاه‌های هنری در خاورمیانه  با اشاره به کشورهای شرکت‌کننده در این نشست اظهارکرد: بیشترین تعامل ما در حوزه تعاملات دولتی با مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به‌طور حتم بعد از برگزاری این نشست‌ها، نتایج آن را به مسئولان وزارت‌ارشاد ارائه خواهد کرد. امیدواریم این برنامه‌ها در حوزه دولتی نیز  مورد توجه قرار گیرد و مسائل حقوقی این پروژه رفع شده و همکاری بیشتری با ما شود، البته تا امروز قول‌های مساعدی را در این زمینه دریافت کردیم.

رسول‌اف با تشریح برنامه‌های این نشست در این 5 روز اضافه کرد: در مدت این سمینار کارگاه‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف هنری به ویژه هنرهای تجسمی برگزار می‌شود و بی‌شک می‌تواند نقش بسیار اساسی را در تبادلات فرهنگی ایران و سایر کشورها ایفا کند. ما سعی داریم هنر معاصر ایران را به نمایش گذاشته و توانمندی هنرمندان ایرانی را معرفی کنیم.

او با بیان اینکه ترجیح می‌دهیم تا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این بخش ورود نداشته باشد، خاطرنشان کرد: تا امروز موضوع اقامتگاه‌های هنری در حقیقت فعالیت‌های خودجوش و رفاقتی بوده که جنبه رسمی و استانداردی نداشته و ما تلاش می‌کنیم با برگزاری این سمینار فضایی را ایجاد کنیم که موضوع اقامتگاه‌های هنری تبدیل به یک نهادی شود که از شکل دوستانه آن خارج و وارد فضای جدیدی شود. بدون‌شک ورود حوزه‌هایی مانند میراث فرهنگی و گردشگری ما را با مشکلات زیادی رو به رو خواهد کرد چراکه این فضا مختص به حوزه هنر است و قرار نیست تبدیل به یک امر درآمدزای اقامتی و گردشگری شود. اتفاقا به همین منظور است که ما فضای موجود را در حوزه هنرهای تجسمی تعریف کردیم.

مدیر گالری محسن با تاکید بر اینکه هدف از اقامتگاه‌های فرهنگی هنری گسترش روابط فرهنگی با سایر کشورها است گفت: قصد داریم تا به سهم خود تصویر ایران را عوض کنیم و نشان دهیم که ابزار فرهنگی و هنری سرزمین ایران با مشارکت هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر می‌تواند  بدون هیچ هزینه‌ای تصویر ارزشمند ایران را به جهانیان نمایش دهد.

او تاکید کرد: معتقدیم هنر ایران صرفا ریشه در تاریخ و تصویرهای تاریخی ندارد و فقط در تخت‌جمشید و بناهای تاریخی خلاصه نمی‌شود بلکه هنر ایران زنده‌ترین و پویاترین هنرهاست و قصد داریم به‌دور از هر گونه رویکرد سیاسی معرف چهره‌ای ارزشمند و ناب از سرزمینی باشیم که فرهنگ و ارزش‌های انسانی در آن حرف اول را می‌زند.

کد N1558054

وبگردی