آفتاب

قدیری ابیانه: نقد دولت و انتظار از آن باید متناسب با واقعیات باشد

قدیری ابیانه: نقد دولت و انتظار از آن باید متناسب با واقعیات باشد

گنبدکاووس - ایرنا - کارشناس علوم دفاعی استراتژیک و سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مکزیک و استرالیا، می گوید: انتقاد از دولت و انتظار از آن باید متناسب با واقعیات باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'محمدحسن قدیری ابیانه' عصر سه شنبه درهمایش بسیج، انقلابیگری و پیشرفت که در دانشگاه گنبدکاووس برگزار شد، اظهار داشت: انتقاد سازنده از دولت یا دیگر مسئولان نظام، سبب پیشرفت کار و جلوگیری از زیان می شود.
وی بابیان اینکه میزان بودجه سالانه کشور و سهم درآمدهای نفتی در آن مشخص است، گفت: تصور نادرست از درآمدهای عمومی کشور که غالبا در عموم مردم وجود دارد، سبب افزایش انتظارات و مطالبه گری مردم از دولت می شود.
قدیری ابیانه اضافه کرد: بنده از سر سخت ترین منتقدان دولت هستم و به عملکرد آن در خیلی بخش ها انتقاد دارد اما در عین حال اعتقاد دارم که انتقاد باید متناسب با واقعیات و سازنده باشد.
وی با تاکید برضرورت پرسشگری از دولت ها درخصوص عملکردهایشان متناسب با واقعیات، تصریح کرد: واقع بینی مقدمه برنامه ریزی برای پیشرفت است و نباید انتقادها براساس تصور و خیال باشد زیرا بدبینی و سوء ظن نسبت به مسئولان را افزایش می دهد.
این کارشناس علوم دفاعی استراتژیک یادآور شد: تحریم های اقتصادی غربی ها و جلوگیری از فروش نفت در چند سال گذشته، سبب کاهش درآمدهای نفتی و به تبع آن محقق نشدن کامل بودجه شد که مشکلاتی را برای دولت ایجاد کرد.
قدیری ابیانه گفت: تصور بسیاری از مردم ایران این است که دولت ها باید همه مشکلات مسکن، معیشت و رفاه، بهداشت و درمان و اشتغال را حل کند اما این تصوری اشتباه است و مردم بایستی به دولت ها در سیاستگذاری و رفع مشکلات کمک کنند همانگونه که در همه کشورهای جهان چنین کمک هایی می شود.
وی افزود: دولت ها به تنهایی قادر به حل مشکلات مردم نیستند، چه زمانی که درآمدهای نفتی ایران مثل دوره هشت ساله دولت نهم و دهم که به اندازه کل درامدهای نفتی پس از انقلاب بود و چه در دولت یازدهم که درآمدهای نفتی بسیار کاهش یافت با این حال این مردم هستند که باید دولت ها را یاری دهند.
قدیری ابیانه، اصلاح الگوی مصرف و کارآفرینی را دو راهکار غلبه بر مشکلات دانست و اضافه کرد: امروز مردم ایران از پر مصرف ترین مردم جهان هستند و به عنوان مثال تنها در بخش انرژی سالانه 30 میلیارد دلار اسراف سوخت داریم و یا از محل دور ریز غذای ما نیاز 15 میلیون نفر در سال را می توان تامین کرد.
وی تصریح کرد: این تصور کاملا اشتباه است که فکر کنیم دولت تنها با تکیه بر منابع نفتی می تواند مشکلات کشور را حل کند دولتی که هم اکنون 540 هزار میلیارد تومان بدهی به بانک ها، تامین اجتماعی و پیمانکاران دارد.
این استاد دانشگاه همچنین از دانشجو و دانشگاه به عنوان راه حل رفع مشکلات کشور نام برد و گفت: محیط دانشگاه بهترین مکان برای خوب درس خواندن، تحقیق و پژوهش ، آموختن مهارت های زندگی و کارآفرینی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
قدیری ابیانه افزود: امروز دانشجویان ما نباید منتظر ایجاد شغل ازسوی دولت باشند بلکه بایستی خود کارآفرینی کند.
به گزارش ایرنا، دراین همایش که به همت بسیج دانشجویی گنبدکاووس برگزار شد، همگام با صحبت های قدیری ابیانه که بعضا با رد یا تایید دانشجویان همراه بود، به سوالات آنان نیز پاسخ داده شد.
شهرستان گنبدکاووس با 360 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
/3039/1860
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری
کد N1558038

وبگردی