آفتاب

محققان: بیش از 47 درصد هر کروموزوم، ساختاری ناشناخته است

محققان: بیش از 47 درصد هر کروموزوم، ساختاری ناشناخته است

تهران-ایرنا- محققان اسکاتلندی اعلام کردند که براساس نتیجه یک مطالعه تازه، یک ساختار غلاف مانند ناشناخته تا 47 درصد هر کروموزوم را اشغال کرده است.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، براساس آموخته های قبلی، در هسته هر سلول، مولکول های دی.ان.ای به محکمی به دور پروتیین هایی به نام هیستون ها پیچیده شده اند و کروموزوم ها را می سازند.
اما نتیجه یک تحقیق جدید نشان می دهد که در کل، کروموزوم ها چیزی بیشتر از حدود 25 هزار ژن حامل آنها هستند و به واقع، یک ساختار غلاف مانند تا 47 درصد هر کروموزوم را اشغال کرده است.
برای بیش از یک قرن، دانش ما از کروموزوم ها مبتنی بر این فرض بوده است که آنها از مجموعه ای از دی.ان.ای و پروتیین های هیستون به نام کروماتین که در هسته های هر سلول شکل می گیرند، تشکیل شده اند.
کروموزوم ها از زمان کشف شدن آنها در سال 1882، موضوع مطالعه مستمر محققان هستند اما جزئیات ساختار داخلی آنها مشخص نشده است زیرا کروموزم ها در داخل هسته های سلول به هیچ وجه قابل رویت نیستند مگر اینکه سلول در حال تقسیم باشد؛ به واقع، بیشتر دانسته های محققان درباره کروموزوم ها از مشاهده آنها هنگام تقسیم سلولی به دست آمده است.
محققان دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند به منظور افزایش توانایی خود برای بررسی ساختارهای داخلی کروموزوم ها، روش جدیدی به نام 3D-CLEM ابداع کردند که با ترکیب بررسی های میکروسکوپی نوری و الکترونی با نرم افزار مدل سازی محاسباتی، اولین تصویر سه بعدی و با کیفیت بالا را از تمام 46 کروموزوم انسان تولید می کند.
محققان بعد از الگوسازی طول، عرض، مساحت سطحی، حجم و چگالی بسته بندی دی.ان.ای همه کروموزوم های عادی انسان، متوجه چیزی شدند که می تواند نتایج مهمی برای درک اساسی آنها از ساختار داخلی یک کروموزوم در پی داشته باشد.
محققان می گویند، تعریف ساختار تمام 46 کروموزوم انسان برای اولین بار آنها را مجبور کرد این ایده را که تقریبا برای 100 سال به چالش کشیده نشده بود و براساس آن، کروموزوم ها تقریبا فقط از کروماتین تشکیل شده اند، دوباره بررسی کنند.
محققان در تجزیه و تحلیل های خود متوجه شدند که کروماتین تنها بین 53 و 70 درصد کل محتوای کروموزوم ها را تشکیل می دهد و ساختاری به نام حاشیه کروموزوم - چیزی که محققان تاکنون هیچ راهی برای اطلاع از گستره آن نداشتند - 30 تا 47 درصد بقیه ساختار این 46 کروموزوم را تشکیل می دهد.
به عبارت دیگر، دی.ان.ای و پروتیین های حامی آن احتمالا فقط نیمی از کل محتویات هر کروموزوم را تشکیل دهند.
این تحقیق در نشریه Molecular Cell منتشر شده است.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان*انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
کد N1558028

وبگردی