آفتاب

صالحی:جهان نیازمند مقررات جدید درباره آثار تخریبی جنگ بر محیط زیست است

صالحی:جهان نیازمند مقررات جدید درباره آثار تخریبی جنگ بر محیط زیست است

تهران- ایرنا- رئیس سازمان انرژی اتمی تاثیر مناقشات و اختلافات اکولوژیک بر معیشت و زندگی انسان را هزاران ساله دانست و گفت: امروز جامعه بین الملل نیازمند توجه و مقررات جدی تر نسبت به آثار تخریبی جنگ بر محیط زیست هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا،علی اکبر صالحی روز سه شنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی تاثیرات جنگ برمحیط زیست با اشاره به ارتباط بین حفظ محیط زیست به عنوان یک مسئولیت جمعی و عوامل تخریب آن، اظهارداشت: از کنفرانس استکهلم در سال 1971 که بر اهمیت محیط زیست و حفظ آن تاکید کرده است تا به امروز، فراز و فرودهای زیادی را طی کرده ایم.
رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه امروز پدیده فرسایش محیط زیست و تاثیرات مخرب جنگ، شکل پیچیده تری به خود گرفته است، افزود: هنوز در سطح بین المللی هیچ جواب مشخصی در خصوص آثار تخریبی جنگ بر محیط زیست ندیده ایم و این در حالی است که این اتفاقات همه جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.
صالحی افزود: مناقشات از آغاز تمدن های بشری محیط زیست را تخریب کرده اند با این حال ابعاد آن در زمان ما گسترده تر شده است به خاطر اینکه ابزارهای جنگی پیشرفته تری شکل گرفته است.
وی ادامه داد: تسلیحات شیمیایی، اتمی و بیولوژیک می توانند محیط زیست را آلوده کنند و باید امیدوار باشیم، تسلیحات هسته ای هیچ وقت مورد استفاده قرار نگیرند.
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه مناقشات و اختلافات اکولوژیک، معیشت و زندگی انسان را تا هزاران سال تحت تاثیر قرار می دهد، تصریح کرد: امروز نیازمند توجه جدی به آثار تخریبی جنگ بر محیط زیست هستیم.
صالحی یادآور شد: این امر به ویژه در کشورهایی که تحت تاثیر مستقیم این پدیده قرار دارند، مستلزم همکاری نزدیکتر منطقه ای است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: جامعه بین المللی به ویژه سازمان ملل و شورای امنیت نتوانسته اند جنگها و مناقشات مسلحانه را حل و فصل کنند چه برسد به اینکه بتوانند از پیامدهای چنین مناقشه هایی جلوگیری کنند.
صالحی همچنین گفت:جامعه بین المللی از نشست ریو در سال 1992 تلاش کرده است مقرراتی برای جلوگیری از پیامدهای جنگ بر محیط زیست ارائه کند و بر اساس پروتکل های بین المللی تلاش شده کشورهای مختلف در سطوح ملی و فراملی به این مقوله بپردازند.
وی با تاکید بر لزوم پرداختن به مقوله حفظ محیط زیست در ابعاد مختلف و شکل گیری ادبیات مرتبط با آن اظهارداشت: محافظت حقوقی از محیط زیست در زمان جنگ، نقش منابع طبیعی در ایجاد صلح و اتخاذ مکانیسم صلح سازی بعد از مناقشات می تواند به شکل گیری ساختارها و نهادهایی منجر شود که به مسئله فقر و رنج انسان ها بپردازد و از گسترش این پدیده ها جلوگیری کند.
رییس سازمان انرژی اتمی افزود: تاریخ نشان می دهد مناقشات می توانند مداخلات خارجی را تسهیل کنند و نیازمند قوانینی هستیم تا به حوزه هایی که در آن تنش وجود دارد، بپردازیم و راههای بهتری برای انطباق با نرم ها و هنجارهای بین المللی ارائه دهیم.
صالحی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش هزینه های بازیگران غیردولتی و تاثیرات مخرب آن در خاورمیانه و شمال آفریقا، نیازمند ارائه مقررات جدیدی هستیم تا به چنین مشکلات جدید بپردازد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: فرایند موفقیت آمیز توافق هسته ای بین ایران و 1+5 نشان می دهد که می توانیم به سراغ گفت و گو و مذاکره برویم و تمام مناقشات موجود در منطقه می تواند از این طریق حل و فصل شوند.
رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: توافق هسته ای نشان داد ماهیت برنامه ما صلح آمیز است و ما از طریق دیپلماسی می توانیم زمینه همکاری های بیشتر را هموار کنیم.
صالحی تصریح کرد: در سطوح منطقه ای معتقد به دیالوگ، گفت و گو و تعامل هستیم تا در چارچوب سناریوی برد- برد بتوانیم نقش خود را در زمینه صلح، پیشرفت و شکوفایی محیط زیست و دستیابی انسان به توسعه پایدار ایفا کنیم.
سیام**2021**1429خبرنگار:داود مرادپور**انتشار:محسن طاهرزاده
کد N1557837

وبگردی