آفتاب

نخستین نشان جغرافیایی صنایع دستی اعطا شد

نخستین نشان جغرافیایی صنایع دستی اعطا شد

نخستین نشان جغرافیایی ملی به ۹ رشته صنایع دستی از طریق دفتر مالکیت صنعتی داده شد.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز دوم آذرماه نخستین همایش ثبت نشان جغرافیایی در حوزه صنایع دستی با حضور زهرا احمدی پور رئیس سازمان میراث فرهنگی، بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی کشور، محمدحسن کیانی رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و جمعی از هنرمندان در سالن آمفی تئاتر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.

در این مراسم، منبت آباده موفق به اخذ نشان جغرافیایی بین المللی از طریق سازمان جهانی مالکیت صنعتی WIPO شد و جاجیم خلخال، گلیم نمین، ورنی مغان، آبگینه تهران، نازک کاری سنندج، گلیم هرسین، زیلو میبد، گلیم ارداق و گلیم سنه موفق به دریافت نشان جغرافیایی ملی از طریق دفتر مالکیت صنعتی شدند.

نشان جغرافیایی، نشانه ای است که مبدا یک کالا را به قلمرو، منطقه یا ناحیه ای از کشور منتسب می کند. مشروط بر اینکه کیفیت و مرغوبیت یا سایر خصوصیات کالا اساساً قابل انتساب به آن مبدا جغرافیایی باشد.

طبق مصوبات ۱۸۸۳ کنوانسیون پاریس، هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند متقاضی دریافت نشان جغرافیایی برای تولیدات خود با درنظر گرفتن یک حوزه جغرافیایی تعریف شده باشد.

ایجاد همبستگی بین اعضای تشکل در چگونگی تولید، حفظ و مراقبت از محصولات بومی منطقه، ارتقاء سطح کیفی محصولات بومی در هر منطقه جغرافیایی، تلاش برای برند سازی و آشنایی با بازار و همچنین اخذ نشان بین المللی جغرافیایی از مزایای نشان جغرافیایی ملی است.

همچنین قلم زنی، قلم کاری، منبت چوب، خاتم، کاشی معرق، مینا و کاشی هفت رنگ اصفهان رشته های صنایع دستی هستند که مراحل پایانی را برای اخذ نشان جغرافیایی طی می کنند.

کد N1557802

وبگردی