آفتاب

عزم دولت برای آبادانی روستاها و کاهش مهاجرت

عزم دولت برای آبادانی روستاها و کاهش مهاجرت

گچساران- ایرنا- دولت تدبیر و امید به رغم تحریم ها و تهدید، فشارها و مشکلات به جای مانده از گذشته، تمام توان و عزم خود را برای آبادانی و عمران روز افزون روستاها به کار گرفته است.

به گزارش ایرنا، دولت یازدهم با افزایش اعتبارات مناطق محروم در زمینه های مختلف توانست زیر ساخت های رفاهی را در روستاها تقویت و از مهاجرت جلوگیری کند.
افزایش شاخص های رفاهی مناطق محروم در بخش های زیربنایی مانند برق رسانی، راه روستایی، فضاهای آموزشی، مخابرات و امور بهداشتی را از دیگر دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید در مناطق روستایی می توان ذکر کرد.
بنیاد مسکن در راستای این گام ها با اجرای طرح هادی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی اقدام به ساماندهی وضعیت عمومی روستاها کرده و توانسته بافت های قدیمی را حفظ و مقاوم و معابر و کوچه ها را نیز در قالب سنگ فرش و آسفالت سامان بخشد.
یکی از اهالی روستا آبشیرین گچساران در این زمینه گفت: قبل از دولت تدبیر و امید این روستا با مشکل شدید فاضلاب و رفت و آمد مواجه بود که اکنون، فاضلاب آن هدایت شده و کوچه ها و معابر نیز از طریق سنگ فرش ساماندهی شده که جای قدردانی دارد.
عزیزالله حیدری افزود: بنیاد مسکن نقش خود را در این روستا به خوبی انجام داده و از سایر دستگاه های متولی نیز برای رفع مشکلات این روستا در خواست همکاری می کنیم.
یکی دیگر از ساکنین روستای ماهور باشت نیز به رفت و آمد سخت اهالی روستا قبل از دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: قبل از روی کار آمدن دولت معابر روستا ماشین رو نبود و برای حمل وسایل با مشکل زیادی روبرو بودیم اما اکنون خودروها می تواند در بخش زیادی از روستا تردد کند.
**دولت یازدهم محیطی آرام و زیبا برای روستانشینان ایجاد کرد
جدول گذاری، زیرسازی و آسفالت، مواردی همچون پیاده روها، تقویت مراکز محلات و همچنین فضای سبز و بازی کودکان و جداسازی و تقویت نقاط پیرنشین از رویکرد جدید دولت یازدهم در روستاهاست.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گچساران گفت: 205 هزار و 400 متر مربع از معابر روستاهای این شهرستان در دولت یازدهم زیر سازی شد.
حمدالله عباس پور بازگشایی 250 متر از معابر، ساخت 50 پل فلزی و 6 هزار و 600 متر کانال را از دیگر اقدامات این دولت در روستاهای گچساران ذکر کرد.
وی ابراز کرد: 12 هزار و 660 متر مربع در دولت یازدهم سنگ فرش، 10هزارو 100 متر جدول گذاری و 125 هزارو 580 متر مربع آسفالت و ساماندهی 31 هزارو 440 مترمربع فضا از سوی بنیاد مسکن در روستاهای این شهرستان انجام شد.
عباس پور تصریح کرد: 229 میلیارد و 517 میلیون ریال در دولت تدبیر و امید به اجرای طرح هادی روستاهای این شهرستان اختصاص یافت.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گچساران گفت: 50 طرح هادی در روستاهای این شهرستان در دست اجراست.
عباسپور میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح ها را 60 درصد اعلام کرد.
**نقش دهیاری ها در توسعه روستاها
بخشدار مرکزی گچساران گفت: 98 میلیارد ریال برای عمران روستاهای گچساران از سوی دهیاری‌ها در دولت یازدهم هزینه شد.
فرج اله استلاحی ابراز کرد: این میزان اعتبار برای عمران دهستان‌های امامزاده جعفر، لیشتر، بویراحمد گرمسیری و دهستان بی بی حکیمه از سوی دهیاری‌های گچساران هزینه شد.
وی تصریح کرد: نیمه دوم سال 92 حدود 15 میلیارد ریال،43 میلیارد ریال در سال 93 و 30 میلیارد ریال در سال 94 به دهیاری‌های این شهرستان پرداخت شد.
استلاحی گفت: 15 میلیارد ریال اعتبار از سوی دهیاری‌ها برای عمران روستاها در بخش مرکزی گچساران در سال جاری هزینه شد.
وی ابراز کرد: این میزان اعتبار در زمینه کانال هدایت آب‌های سطحی، ساخت پل بتنی، نصب سطل زباله و تابلوی معابر، زیرسازی و آسفالت، احداث پارک، غسالخانه، آتش نشانی و خرید وسایل بازی هزینه شده است.
** 56 طرح عمران روستایی در مناطق مختلف گچساران در دست اجراست
فرماندار گچساران گفت: 56 طرح در زمینه بهسازی معابر روستایی، احداث پارک، پیاده روسازی، ساخت کانال هدایت سیلاب، زیرسازی و آسفالت در این شهرستان در دست اجراست.
عبدالرحیم رحیمی بیان کرد: 75 میلیارد ریال اعتبار در سالجاری از محل اعتبارات استانی، 2 درصد نفت و ماده 180 برای اجرای این طرح‌ها اختصاص یافت.
وی ابراز کرد: این طرح‌ها در قالب طرح هادی در راستای بهبود محیط روستایی، بالابردن سطح استانداردهای زندگی، توسعه خدمات رسانی به روستائیان و افزایش رضایتمندی ساکنان روستاها اجرا خواهد شد.
**مقاوم سازی 2 هزار مسکن روستایی، زمینه ساز عمران روستاها
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت مقاوم سازی مسکن روستایی در پیشگیری از خسارات حوادث غیر مترقبه و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها افزود: مسکن روستایی نیازمند توجه بیشتری است.
غلامرضا امیدوار افزود: هفت هزار واحد مسکونی روستایی در گچساران وجود دارد که تاکنون 2هزار واحد آن مقاوم سازی شده است.
وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید تسهیلات بانکی 150 میلیون ریالی کم بهره با سود چهار درصد برای مقاوم سازی مسکن روستایی گچساران به متقاضیان پرداخت می کند.
وی توسعه عدالت اجتماعی، رسیدگی به محرومان، تهیه و اجرای طرح هادی روستایی، فعالیت های بخش عمران روستایی، صدور اسناد مالکیت املاک روستایی و تملک و واگذاری زمین های روستایی را از جمله اقدامات انجام شده دولت تدبیر و امید برای تثبیت روستاها ذکر کرد.
وی تصریح کرد: بیش از 400 واحد مسکونی در دولت تدبیر و امید در شهرستان گچساران مقاوم سازی شد.
امیدوار ابراز کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده از سوی بنیاد مسکن تا پایان سال جاری 400 واحد روستایی دیگر نیز در این شهرستان مقاوم سازی خواهد شد.
**روشن شدن شعله گاز بعد از سه دهه در 30 روستای گچساران
رئیس شرکت گاز ناحیه گچساران گفت: شعله های گاز 30 روستای گچساران بعد از سه دهه از عمر پر برکت نظام جمهوری اسلامی ایران در این شهرستان روشن شد.
ناصر دلفریان ابراز کرد: جمعیتی بیش از 6 هزار نفر در دولت تدبیر و امید از نعمت گاز برخوردار شدند.
وی افزود: 115 میلیارد و 741 میلیون و 478 هزار ریال اعتبار برای اجرای این طرح ها هزینه شد.
دلفریان تصریح کرد: توسعه گازرسانی در روستاها نقش مهمی در افزایش رفاه روستاییان، کاهش پدیده مهاجرت و پیشگیری از تخریب جنگل‌ها برای تأمین نیازهای روستاییان دارد.
شهرستان گچساران دارای 122 روستا و 30 هزار نفر جمعیت روستایی، 38 دهیاری و 44 روستای دارای شورای اسلامی است.
خبرنگار: مریم صیادی**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
2082/6110 /8005
کد N1557655

وبگردی