آفتاب
مدیرکل محیط زیست هرمزگان:

وضعیت آلودگی در هرمزگان بحرانی است/گرد و غبار ۸ برابر استانداردها

وضعیت آلودگی در هرمزگان بحرانی است/گرد و غبار ۸ برابر استانداردها

بندرعباس - مدیرکل محیط زیست هرمزگان وضعیت شاخص کیفیت هوای استان را بحرانی اعلام کرد.

مجید وفادار در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: استان هرمزگان طی چند ساعت اخیر با پدیده ورود ریزگرد و کاهش شاخص کیفیت هوا مواجه بوده است. منشاء ریزگرد ها در هرمزگان منطقه ای و فرا منطقه ای است و تغییرات شدید اقلیمی و خشکسالی های دهه های اخیر از دلایل افزایش این پدیده محسوب می شود.

وی با بیان این نکته که کمبود ادوات و تجهیزات پایش مقادیر ریزگرد در استان خصوصاً در شهرستانهای از مهمترین مواردی است که اعلام وضعیت ریزگرد را در شهرستانها دچار مشکل می کند. عنوان کرد: در پی پیش بینی هواشناسی استان مبنی بر ورود زبانه پرفشار سیبری به استان، نشست اضطراری شورای هماهنگی مدیریت بحران استانداری تشکیل شد.

وفادار اظهارداشت: طبق گزارش ارائه شده توسط هواشناسی استان، حضور زبانه پرفشار سیبری از امروز با تحت تاثیر قرار دادن استانهای جنوبی کشور تا روز شنبه ششم آذرماه ادامه داشته و با کاهش ۸ درجه ای هوا و باد شمال شرقی منجر به استمرار پدیده ریزگرد در استان خواهد بود. وضعیت میدان دید در شهرستان بندرعباس ۲۰۰ متر و در سایر شهرستانهای مرکزی و شرقی استان بین ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ متر عنوان شد.

مدیرکل محیط زیست هرمزگان در مورد اطلاعات بخش پایش مقادیر ریزگردها و همچنین شاخص های کیفیت هوا(AQI) و وضعیت آلودگی هوا (PSI) بیان داشت: از ساعت ۶ صبح لغایت ساعت ۱۰ صبح، میزان ریزگرد از ۳۰۰ میکروگرم بر متر مکعب در ساعت ۶ صبح به مقدار ۱۲۰۰ میکروگرم بر متر مکعب در ساعت ۱۰ صبح رسیده است. همچنین شاخص های وضعیت آلودگی هوا در شرایط خطرناک (psiبه میزان بالاتر ۳۰۰) و بحران قرار گرفته و میزان گردوغبار موجود در هوا حدود ۸ برابر حد استانداردهای زیست محیطی و خطرناک برای همه گروه ها است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به گزارش هواشناسی مبنی بر پایداری استقرار ریزگرد در منطقه و آلودگی هوا ناشی از ریزگردها کلیه مدارس مقطع صبح و عصر شهرستانهای بندرعباس، قشم، رودان، میناب، جاسک و حاجی آباد تعطیل شده است.

وفادار ابرازداشت: اعضاء شورای مدیریت بحران، نسبت به موارد سلامت و بهداشت عمومی، آماده باش کلیه درمانگاهها و ارژانس ها، حمل و نقل، ترددهای دریایی و هوایی و نحوه اطلاع رسانی از طریق صدا و سیما تاکید داشتند.

به گفته وی، اداره کل هواشناسی استان نیز ملزم به ارائه گزارش و اعلام وضعیت براساس نقشه های جدید هواشناسی شد.

کد N1556747

وبگردی