آفتاب

محققان: رد پای انتقال باکتری های مقاوم در هوای آلوده وجود دارد

محققان: رد پای انتقال باکتری های مقاوم در هوای آلوده وجود دارد

تهران- ایرنا- محققان آلمانی با آزمایش نمونه هایی از هوای شهر پکن متوجه شدند که هوای این شهر حاوی دی.ان.ای ژن هایی است که باکتری ها را در برابر قویترین آنتی بیوتیک های موجود مقاوم می سازد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، بر اساس نتیجه مطالعه محققان، هوای آلوده شهرها وسیله ای برای انتقال باکتری های مقاوم (در برابر آنتی بیوتیک ها) است.
محققان دانشگاه گوتنبرگ آلمان در این آزمایش نشان دادند که نمونه های هوای شهر پکن حاوی دی.ان.ای ژن هایی است که باکتری ها را در برابر قویترین آنتی بیوتیک های موجود مقاوم می سازد.
جواکیم لارسون مدیر یک مرکز تحقیقات دانشگاه گوتنبرگ خاطرنشان کرد که هوای آلوده شهرها در قیاس با آنچه تاکنون تصور می کردیم، راه انتقال مهمتری برای باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها است.
محققان در این مطالعه جدید با بررسی مجموع 864 نمونه دی.ان.ای جمع آوری شده از انسان ها، حیوانات و محیط های مختلف در سراسر جهان، به دنبال ژن هایی گشتند که باکتری ها را نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم می سازد؛ آنها در عین حال تاکید دارند که برای تعمیم نتیجه تحقیق خود باید نمونه های هوای مناطق بیشتری را مورد بررسی قرار دهند.
محققان در تازه ترین بررسی خود، با تجزیه و تحلیل نمونه های هوا متوجه ترکیب گسترده ای از ژن های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها شدند.
نگرانی ویژه محققان در خصوص کشف یک سری ژن هایی بود که نسبت به 'کارباپنم ها'، گروهی از آنتی بیوتیک ها که آخرین چاره برای درمان عفونت های باکتریایی محسوب می شوند، مقاومت ایجاد می کنند.
آنها افزودند: بر اساس تجربه ما از سایر مطالعات روی هوا، منطقی است که گمان کنیم ترکیبی از باکتری های زنده و مرده در هوا وجود دارد.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان*انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
کد N1556710

وبگردی