آفتاب
همزمان با اوج بازگشت؛

دلتنگی‌های آمدن از کربلا/ حکایت خوش دلدادگی

دلتنگی‌های آمدن از کربلا/ حکایت خوش دلدادگی

ایلام-همزمان با بازگشت زائران اربعین از کربلا در مرز بین‌المللی مهران، زائران از دل‌تنگی‌های آمدن و حکایت خوش دلدادگی می گویند.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها، مجتبی کاور: دیروز اربعین بود روزی که امام رئوف با مهربانی به میزبانی زائرانی که با عشق راهی کربلا شدن می‌آید.

ما هم‌قدم به  قدم با زائران مسیر پل زائر تا پایانه مرزی مهران  و برعکس را طی می‌کنیم، صدای لبیک یا حسین سکوت فضای مسیر را در هم می‌شکند و این عشق به حسین خود روایت‌ها بی‌پایانی دارد.

خیلی‌ها با شوق راهی کربلا شدند و با اشک و دلی پر از احساس و گونه‌هایی خیس به کشور بازگشتند و دراین‌بین عاشقانی هستند که روزها در مرز مهران ماندن تا شاید مرز مهران باز شود تا راهی کربلا شوند.

اربعین این چشمه جوشان معرفت، کیمیای جان دلدادگانی است که از اقصی نقاط این کره خاکی برای بیعتی آسمانی با عاشورای سال شصت یکم هجری مرزهای زمینی و هوایی را در هم می‌نوردند و با سلام‌وصلوات وصال ارباب خویش را لحظه‌شماری می‌کنند.

چه زیباست حدیث خوش دلدادگانی که تپش قلب خود را نذر خدمت به زائران اربعین امام حسین نمود ه اند، چشمان خود را فرش قدوم زائرینی می‌کنند که به بهانه اربعین وصال یار خویش را نغمه‌سرایی می‌کنند.

زائران از کربلا می‌گویند

یکی از زوار که از کربلا آمده بود گفت: روز اربعین در کربلا حس و حال دیگر دارد و همه با اشک و سوگواری به امام خود ادای احترام می‌کنند.

علی کاویانی در گفتگو با مهر اظهار داشت: گفتن پرداختن به  ابعاد اربعین برای من بسیار دشوار است ولی عشق و ارادت به امام حسین (ع) در قلوب مسلمین در کربلا آن‌هم در روز اربعین موج می‌زد.

این زائر گفت: مسافت زیادی از راه را پیاده‌روی کردیم ولی هیچ خستگی را احساس نکردیم  و با حس عجیبی و غیرقابل‌توصیفی به کربلا رفتم.

این زائر بیان داشت: خوشبختانه در مسیر موکب‌های بسیاری به زوار خدمت می‌کردند و هرکس با عشق در تلاش بود به زوار خدمت کند و این نشان از عشق به حسین (ع) است.

کمی آن‌طرف‌تر یک پیرمرد خمیده گفت: حدود چهار روز در آنجا بوده و در این مدت برای اعضای خانواده و بستگان خود دست به دعا می‌شدم تا عاقبت‌به‌خیر شوند.

این زائر بدون هیچ‌گونه مشکل و با داشتن روادید قانونی توانسته وارد کشور عراق شود و به دیدار آقا برود تا زیارت کند.

جلوتر با یک جوان برمی‌خورم که با همراه چند نفر از دوستان خود به‌یک‌بار تصمیم رفتن به کربلا گرفته بود و توانسته‌اند با راحتی از مرز مهران به کربلا راهی شوند.

محسن  زارعی گفت که سال گذشته به همراه مادرش راهی کربلا شده بود و امسال قصد رفتن به کربلا را نداشته  ولی تماس یکی از دوستان او سبب شده که مجدد به کربلا راهی شود.

این جوان کربلایی بیان داشت: خوشبختانه شرایط و خدمات‌دهی امسال نسبت به سال گذشته بسیار بهتر بود و این سبب شده بود تا زوار به‌راحتی راهی کربلا شوند.

ایلام واژه آشنایی که هر زمان به بهانه‌ای سرخط اخبار رسانه‌های جهان می‌شود تا دیروز مقاومت مردمانش در هشت سال دفاع مقدس بود و امروز استقبال مردمانش از زائران  حسینی حماسه‌ای دیگر خلق می‌کند.

دیروز در حالی همایش بزرگ و باشکوه اربعین حسین(ع) در کربلا برگزار شد که بیش از ۱۰ روز است شور حسینی  و صدای لبیک یا حسین در فضای استان ایلام طنین انذار شده، حضور زائران عاشق و مشتاق در این دیار سبب شده که تدابیر ویژه‌ای از سوی مسئولان کشوری و استانی دیده شود این روزها علاوه بر ترافیک شهری شاهد حضور و ترافیک مسئولانی کشوری لشکری یکی پس از دیگری  در مرز مهران هستیم تا از نزدیک کاستی‌ها و مشکلات را بررسی و برای سال‌های آتی برنامه‌ریزی کنند.

بله تا سال‌ها قبل جاده‌های کم‌عرض استان ایلام تنها میزبان مردمانش بودند ولی در چند سال اخیر این جاده‌های کم‌عرض میزبان میلیونی زائرین حسینی هستند تا از دیار مهربانی به دیدار امام رئوف با مهربانی به کربلا راهی شوند.

امروز استان  ایلام دیگر متعلق به مردمان سرزمینش نیست چراکه خیل عظیم دلدادگان حسینی چندین سال این مسیرها را برای راهی شدن به کربلا انتخاب می‌کنند و مردمان این دیار هم به‌خوبی در این آزمون بزرگ سربلند شدند.

[span]بازگشت ۶۵۰ هزار زائر از مرز مهران

سردار نورعلی یاری فرمانده انتظامی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هم‌اکنون تردد روان در مرز مهران جریان دارد و موج بازگشت در حال افزایش است و تاکنون ۶۵۰  هزار نفر از طریق این مرز وارد کشور شده‌اند.

وی بیان داشت: تا این لحظه مشکلی دررفت و آمد زائران وجود نداشته است.

وی عنوان کرد: برای روان‌سازی محور مواصلاتی مهران به ایلام و کاهش بار ترافیکی، تا اطلاع ثانوی این مسیر یک‌طرفه خواهد بود.

[span]ترافیک سنگین اما روان در محورهای استان

سرهنگ محسن ناصری رئیس پلیس‌راه استان ایلام نیز اعلام کرد: در راستای ساماندهی بار ترافیکی بازگشت زائران به مرکز استان و تردد به استان‌های دیگر، مسیر مهران-ایلام، کمربندی شرقی، میدان ارغوان و تا سه‌راهی آسمان‌آباد یک‌طرفه است.

وی افزود: مسیر ارتباطی مهران-ایلام، کمربندی شرقی، میدان ارغوان، تونل آزادی به سمت سه‌راهی آسمان آباد-سرابله یک‌طرفه شده است.

وی اضافه کرد: مسیر آسمان‌آباد،سه‌راهی چهار مله، ایوان-ایلام، میدان قرآن،ملکشاهی و مهران نیز برای بازگشت انتخاب‌شده است.

وی عنوان کرد:  تردد در محورهای مواصلاتی به مهران پرحجم اما روان است

تا کنون هیچ گونه مشکل امنیتی در مرز مهران نداشتیم

علی نجات سلیمانی مدیر کل امنتی انتظامی استانداری ایلام در گفتگو با مهر بیان داشت: خوشبختانه تمام تدابیر امنیتی برای برگشت زوار دیده شده است.

وی اظهار داشت: با هماهنگی های انجام شده در برگشت زوار خدمات رفاهی از جمله اسکان وساماندهی شده است.

مدیرکل امنیتی وانتظامی استانداری ایلام گفت: در کشور عراق بعد از اربعین تمام موکب ها برداشته می شوند ولی خوشبختانه با هماهنگی انجام شده مواکب در داخل کشور تا یک هفته بعد از اربعین فعالیت می کنند.

سلیمانی بیان داشت: باتوجه به اینکه تعدادی از زوار خودروهای خود را در سطح شهر پارک کردند و همین سبب ترافیک شده بود با هماهنگی های انجام شده نیروهای انتظامی با جرثقیل این خوروها را به دو پارکینگ منتقل کردند وزوار در برگشت به این پارکینگ ها مراجعه کنند.

لزوم توسعه زیرساخت های استان

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی ایلام گفت: برای تسهیل در ارائه خدمات به زائران و همه کسانی که به نوعی با کشور عراق در ارتباط هستند در حال رایزنی با مسئولان این کشور برای ایجاد کنسولگری دائم عراق در ایلام هستیم.

سلام امینی در گفتگو با مهر بیان داشت: با توجه به جمعیت عظیم زائران اربعین تلاش شد زیرساخت ها در استان ایلام به ویژه شهرستان مهران توسعه یابد هر چند خدمات دهی به زائران امسال نسبت به سال گذشته بهتر و آماده تر شده ولی برای بالا بردن سطح کمی و کیفی این خدمات در سال های آینده حمایت و کمک دولت و ارگان های ذیربط ضروری است.

امینی اظهار داشت:  مردم استان ایلام در طول این ۲۰ روز از هر نظر زحمات بسیاری برای خدمت به زوار کشیدن و این خدمات نه تنها دیده نشد بلکه از سوی برخی مسئولان کشوری بصورت معکوس بیان و باعث ایجاد بدبینی نسبت به این استان شد.

امینی اظهار کرد: امیدواریم از هم اکنون برای سال های آینده برنامه ریزی شود و مشکلاتی که زائران و مردم استان ایلام امسال متحمل شدند برای آینده رفع شود.

کد N1556384

وبگردی