آفتاب

تظاهرات گسترده در مخالفت با رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی

تظاهرات گسترده در مخالفت با رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی

برای چهارمین هفته پیاپی تظاهرات گسترده علیه رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در سئول برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، برای چهارمین شنبه پیاپی،‌ گروه‌های عظیمی از شهروندان کره‌جنوبی به خیابان‌های اصلی مرکز شهر سئول آمده و در اعتراض‌های خود خواستار کنار رفتن «پارک گئون های»، رئیس‌جمهوری این کشور که دادستان‌ها در نظر دارند تا به زودی وی را در رابطه با رسوایی سیاسی در این کشور مورد سوال قرار دهند، شدند.

پلیس اعلام کرد که حدود ۳۰ هزار نفر در این راهپیمایی‌ها در خیابان‌های نزدیک شورای شهر و بلوارهای منتهی به کاخ ریاست‌جمهوری قدیمی، جایی که صدها هزار نفر در هفته گذشته در آن به راهپیمایی پرداختند، حضور پیدا کردند. تظاهرات هفته گذشته ممکن است بزرگ‌ترین راهپیمایی‌ از زمان پایان دیکتاتوری در این کشور از سه دهه پیش باشد.

این آخرین مورد از موج تظاهراتی است که خواستار اخراج پارک شده بود. منتقدان وی را به دلیل زیر سوال بردن دموکراسی در این کشور مورد انتقاد قرار داده‌اند، چرا که وی به طور سری و مخفی به یکی از نزدیکانش اجازه داده بود تا با سوءاستفاده از قدرت، منابع غیرقانونی را گردآوری کند.

حامیان پارک نیز امروز – شنبه- تظاهرات کوچکی را در خیابان‌های نزدیک برگزار کردند.

دادستان‌ها در نظر دارند روز یکشنبه به طور رسمی «چوی سون سیل»، دوست پارک را در دادگاه تفهیم اتهام کنند. آن‌ها به دنبال آن هستند تا پارک را در روز‌های آینده مورد سوال قرار دهند.

چوی، دختر یک رهبر گروه مذهبی که مربی پارک در دهه ۱۹۷۰ بوده است، مظنون به دخالت در امور دولتی است در حالی که هیچ سمت رسمی‌ نداشته است. وی با کمک دستیاران ریاست‌جمهوری شرکت‌ها را مجبور به پرداخت کمک‌های مالی به ارزش ده‌ها میلیون دلار به موسساتی که وی آن‌ها را تحت کنترل داشته،‌ می‌کرده است.

دادستان‌ها همچنین به دنبال متهم کردن دو دستیار سابق پارک هستند که متهم‌ هستند با چوی همدست بوده‌اند.

احزاب مخالف که به واسطه تظاهرات گسترده در هفته‌های اخیر فشار‌ها برای مجبور کردن پارک به کناره‌گیری را افزایش داده‌اند، انگیزه و روحیه پیدا کرده‌اند.

دوره ریاست‌جمهوری پارک تا ۲۴ فوریه ۲۰۱۸ ادامه دارد. اگر وی از سمت خود پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۷ کناره‌گیری کند، باید انتخاباتی در مدت ۶۰ روز برگزار شود.

 

 

کد N1556216

وبگردی