آفتاب
فرمانده ناوگان شمال:

نا امنی در هیچکدام از مناطق دریایی و مرزهای آبی کشور وجود ندارد

نا امنی در هیچکدام از مناطق دریایی و مرزهای آبی کشور وجود ندارد

انزلی - ایرنا - فرمانده ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش کشورمان گفت: وظیفه تامین امنیت دریا توسط نداجا به بهترین شکلی در دریای خزر، عمان و اقیانوس هند انجام می شود و ناامنی در هیچکدام از مناطق دریایی و مرزهای آبی کشور وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دریادار دوم عرشه و ستاد افشین رضایی حداد روز شنبه در همایش گرامیداشت سالروز نیروی دریایی در منطقه چهارم دریایی امام رضا(ع) اظهار کرد: تسلط نیروی دریایی بر دریاها، پیام آور عزت و سربلندی و بیداری مردم ماست.
وی به تامین امنیت در آب های آزاد اشاره و تصریح کرد: نیروی دریایی ارتش تاکنون با اعزام 44 ناوگروه به خلیج عدن، علاوه بر تامین امنیت دریا در بخش تجارت ، صادرات و واردات کالاها اجازه هیچ گونه حرکتی به دزدان دریایی نداده و این ماموریت، علاوه بر کشتی های داخلی برای کشتی های کشورهایی که توان نظامی در دریا را ندارند نیز انجام می شود.
امیر حداد با اشاره به دلاورمردی های دریادلان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس گفت: نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس و در سه عملیات علاوه بر از بین بردن سکوهای نفتی عراق، اجازه استفاده از دریا را حتی به اندازه یک روز به آن رژیم بعثی نداد.
فرمانده ناوگان شمال، دریای خزر را دریایی با رژیم حقوقی خاص برشمرد و تاکید کرد: پنج کشور ایران، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و روسیه در حاشیه دریای خزر ، قوانین و مقررات آن را تعیین کرده و به دلیل بسته بودن این دریا ، قوانین بین الملل در آن حاکم نیست .
فرمانده ناوگان شمال با اشاره به انجام گشت های روزانه دریایی در دریای خزر گفت: درصورت نامساعد بودن شرایط دریا ، این گشت ها به صورت هوایی انجام می شود.
وی با اشاره به اهمیت کریدور شمال - جنوب در راستای کاهش هزینه های حمل و نقل بین المللی کالا از این مسیر گفت: با اتصال راه آهن از قزوین تا آستارا ، علاوه بر افزایش اهمیت راهبردی دریای خزر، انتقال کالا از غرب به شرق دنیا از 45روز به 21روز کاهش می یابد.
امیر حداد با اشاره به انجام رزمایش های مختلف در دریای خزر تصریح کرد: با توجه به سرلوحه قرار دادن شعار دریای صلح و دوستی برای خزر، برگزاری این رزمایش ها با اقتدار کامل نشان از صداقت ما در تحقق این شعار است.
فرمانده ناوگان شمال خاطرنشان کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در هر سال، حداقل یک بار رزمایشی مشترک با عنوان امنیت پایدار انجام می دهد .
وی آگاهی مردم از فعالیت ها و ماموریت های نیروی دریایی ارتش را مایه افزایش قوت قلب در جامعه دانست و افزود: نداجا به واسطه نوع ماموریت ، مسئولیت و اهمیت منطقه تحت امر و تاثیرگذاری در آن، کارهای زیادی انجام داده اما کمتر در مورد آن صحبت شده است.
در پایان این مراسم حاضران با عزاداری و سینه زنی، یاد و خاطر شهدای نیروی دریایی ارتش را گرامی داشتند.
به گزارش خبرنگار ایرنا هفتم آذرماه سال 59، دشمن با تمام قوا از هوا و دریا درصدد بازپس‌گیری پایانه‌های نفتی البکر و الامیه‌ برآمد که پیش از آن توسط دریادلان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به تسخیر درآمده بود اما در یک مصاف نابرابر، ناوچه پیکان، به تنهایی توانست تعداد دیگری از کشتی‌ها و هواپیماهای عراقی را از صحنه عملیات خارج کند.
سرانجام پس از ساعت‌ها نبرد بی‌امان، هنگام ظهر روز هفتم آذرماه سال 1359، در حالیکه دلاورمردان این ناوچه، آخرین گلوله‌های خود را به سوی دشمن نشانه‌ می‌رفتند، ناوچه پیکان مورد اصابت چند موشک قرار گرفت و با پرسنل شجاع و فداکار خود در زیر آب‌های گرم خلیج‌فارس، جای گرفت و بدین ترتیب، هفتم آذرماه به عنوان روز نیروی دریایی ارتش درتقویم رسمی کشور ثبت شد.
منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در شهرستان انزلی مستقر است.
شهرستان ساحلی بندرانزلی در 40 کیلومتری شمال غرب مرکز استان گیلان قرار دارد.
خبرنگار: رضا اکبری ** انتشار دهنده: امیرحسین کبیری
2007/7471
کد N1555399

وبگردی