آفتاب

برگزاری کارگاه آموزشی ارتقای کیفیت پژوهش با هدف کسب مرجعیت علمی

برگزاری کارگاه آموزشی ارتقای کیفیت پژوهش با هدف کسب مرجعیت علمی

تهران- ایرنا- کارگاه آموزشی 'راهکارهای کسب مرجعیت علمی و ارتقای کیفیت پژوهش در دانشگاه ها و موسسه های تحقیقاتی کشور' با هدف کمک به کسب مرجعیت علمی ایران در منطقه و جهان برگزار شد.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی این وزارتخانه در کارگاه آموزشی ارتقای کیفیت پژوهش در دانشگاه ها و موسسه های تحقیقاتی کشور گفت: برای کسب جایگاه مرجعیت علمی مطابق با آنچه در اسناد بالادستی آمده، لازم است قبل از هرچیز تعریف و ویژگی های مرجعیت در علم به خوبی تبیین شود.
محسن شریفی افزود: باید شاخص هایی که برای مرجعیت علمی وجود دارند، تعیین و بررسی شوند و معلوم شود این شاخص ها در حال حاضر تا چه اندازه در کشور وجود دارند و سازوکارهای لازم برای رسیدن به این معیارها چیست.
وی خاطرنشان کرد: بررسی چالش ها و نقاط قوت و ضعف و نیز ترسیم نقشه راه در این موضوع، الزامی است و باید دید که کسب مرجعیت در چه حوزه هایی امکانپذیر است.
شریفی تاکید کرد: بر اساس بررسی دقیق و مبنایی سازوکارهای لازم برای دستیابی به این مهم تدوین و سپس با تقسیم کار ملی در راستای کسب این جایگاه در سطح منطقه و جهان اقدام شود.
معاون پژوهش و فناوری و عضو هیات علمی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نیز در این کارگاه آموزشی، نکات اصلی را در خصوص تعاریف و اهمیت مرجعیت علمی در جهان بیان کرد.
علی گزنی توجه به شاخص های علم سنجی جهانی، مقایسه وضعیت هر دانشگاه یا مرکز تحقیقاتی با سایر دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی جهان، داشتن یک نقشه راهبردی برای خط مشی دهی به پژوهش های محققان و نیز تلاش برای جذب سرمایه جهت انجام کارهای پژوهشی به ویژه از منابع صنعتی را بسیار با اهمیت اعلام کرد.
وی تصریح کرد: در پژوهش نباید هدررفت انرژی وجود داشته باشد و از چاپ مقالات در نشریات و کنفرانس های نامعتبر باید جلوگیری شود.
گزنی تلاش در راستای چاپ مقالات در نشریات تراز اول، مشارکت چند نویسنده از دانشگاه ها و مراکز مختلف در تولید یک مقاله، تحقیق در زمینه های مورد علاقه جهان، مشارکت با محققان بین المللی معتبر در انجام تحقیقات و تولید مقاله، هم راستا کردن تحقیقات با نیازهای پژوهشی صنایع و همچنین نوآورانه بودن تحقیقات را از مسائلی دانست که موجب افزایش استناد به مقالات محققان می شود و امکان دستیابی به جایگاه مرجعیت علمی را امکان پذیر می سازد.
این کارگاه که به همت دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تدارک یافته بود، با حضور معاونان و مدیران پژوهش و فناوری دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در سالن شهدای جهاد علمی ساختمان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
علمی**1055**1834
دریافت کننده : زینب کارگر **انتشار: ناهید شفیعی
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
کد N1555270

وبگردی