آفتاب

مرحله دوم مقاوم سازی حرم مطهر حضرت اباعبدالله الحسین به پایان رسید

مرحله دوم مقاوم سازی حرم مطهر حضرت اباعبدالله الحسین به پایان رسید

کرمان - ایرنا - رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان گفت: عملیات اجرایی مرحله دوم مقاوم سازی حرم مطهر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و لاغرسازی ستون های ضلع جنوبی حرم (سمت شهداء علیهم السلام) با موفقیت به پایان رسید.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان، علی مهاجری افزود: به لطف خداوند و عنایت خاصه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و پس از مقاوم سازی و لاغرسازی موفقیت آمیز ستون باب الرأس و اطرف آن که در فروردین ماه سال جاری در ایام ولادت حضرت زهرا (س) به بهره برداری رسید، مرحله دوم این طرح نیز اجرایی شد.
وی ادامه داد: در این راستا علاوه بر لاغرسازی و مقاوم سازی ستون سمت محل دفن شهدای کربلا، ستون ها، رواق ها و طاق های بنای قدیمی حرم مطهر که پیرامون ستون مذکور واقع شده اند از عمق سه متری کف حرم تا جداره ستون ها و زیر طاق ها و پشت بام حرم مطهر با استفاده از مرغوب ترین مصالح روز و به کار بردن بتن خودمتراکم با مقاومت بسیار بالا به طور کامل مقاوم سازی شد.
مجری پروژه ترفیع گنبد مطهر حضرت سیدالشهدا (ع) اظهار کرد: شیوه به کار رفته در مقاوم سازی حرم مطهر حضرت اباعبدالله (ع) از نظر فنی با بهره مندی از جدیدترین علم روز انجام شده و انشاء الله تا 500 سال آینده استحکام خواهد داشت.
به گفته علی مهاجری با کاهش حجم بخشی از ستون مذکور، فاصله ضریح مطهر تا ستون شهدا از 1.70 متر به 4.30 متر افزایش یافته است.
مهاجری بیان کرد: مقاوم سازی و کاهش حجم این ستون و ستون های مجاور، گره هایی را که در ایام خاص مانند عاشورا، اربعین، عرفه، شب های جمعه و غیره بر اثر ازدحام جمعیت زائران در حرم مطهر و اطراف ضریح مقدس به دلیل تنگی مسیر باز کرده و موجب سهولت و روان شدن مسیر زیارتی خیل مشتاقان اباعبدالله الحسین (ع) شده و رضایت و خشنودی مسئولان تولیت حرم مطهر را به دنبال داشته است.
وی افزود: تزئینات معماری قسمت های مذکور شامل سنگ کاری، مقرنس کاری و آیینه کاری باقی مانده که پس از اربعین حسینی (ع) انجام خواهد شد.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان گفت: تاکنون حدود 47 درصد از کل بافت قدیم حرم مطهر امام حسین علیه السلام (ع ) مقاوم سازی شده و علاوه بر آن تاکنون با لاغرسازی ستون ها بیش از50 مترمربع به فضای زیارتی اطرف ضریح مطهر و محدوده حرم افزوده شده است.
وی افزود:مابقی مقاوم سازی حرم مطهر و لاغرسازی سایر ستون ها در کربلای معلی و هم زمان با ساخت و ترفیع گنبد مطهر در کرمان و انتقال آن به کربلا تا 20 ماه آینده به اتمام می رسد.
خبرنگار: سمیه حسن شاهی ** انتشار دهنده: پروانه امانی
7440/1354
کد N1555208

وبگردی