آفتاب
خادمان زائران حسینی:

کربلا نرفته کربلایی شدم/ به عشق ارباب خدمت می کنم

کربلا نرفته کربلایی شدم/ به عشق ارباب خدمت می کنم

چذابه - برخی با تحصیلات متفاوت به چذابه آمده اند تا تنها به عشق امام حسین(ع) و روسفیدی نزد اربابشان، کفش دیگران را با رنگ سیاه نقاشی کنند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها ـ کوثر کریمی: اینجا چذابه است جایی که همه با هر سن و سالی برای عرض ارادت به امام حسین(ع) حضور پیدا کرده اند. اینجا خلاقیت ها برای خدمت به زائران حسینی به کار گرفته شده و این خلاقیت ها و خدمت رسانی ها بیابان های اطراف نقطه صفر مرزی چذابه را به شهری معنوی و پرشور تبدیل کرده است.

بیابان هایی که مدت ها نوایی را به جز صدای چرخ های تریلر و کامیون به گوش خود نمی شنیدند، چند سالی است که در ایام ماه محرم و به ویژه صفر به برکت امام حسین(ع) نواهای کربلایی را با گوش جان می شنوند.

اینجا شهر چذابه است، بازار برای همه داغ است از دستفروشان گرفته تا اتوبوس هایی که برای جابه جایی زائران به سایر استان ها آمده اند.

در این میان هستند کسانی که برای روسفیدی نزد ارباب کفش دیگران را سیاه نقاشی می کنند. آنها آمده اند تا خاک پای زائران حسینی را توتیای چشم خود کرده و با واکس زدن کفش آنها گرد و غبار خستگی را از تن کفش های زائران بزدایند.

نواهای کربلایی برای این افرادی که واکس می زنند خیلی گوش نواز است و همواره برسی در دست دارند تا با آن دست نوازشی بر سر کفش زائران حسینی بکشند.

کربلا نرفته کربلایی می شویم

«علی جلالی» یکی از خادمانی که کفش زائران را واکس می زند، در گفت وگو با خبرنگار مهر می گوید: از شهرستان شوش آمده و در موکب اندیمشکی ها فعالیت می کنم. همه ما یکی هستیم و برای خدمات رسانی به زائران حسینی آمده ایم.

این زائر اضافه می کند: از کودکی در خدمت رسانی به زائران حسینی فعال بودم ولی امسال برای اولین بار است که در مرز و به این شکل (واکس زدن کفش زائران) حضور پیدا کرده ام.

جلالی در ارتباط با حس خدمت به زائران حسینی می گوید: حسم اصلا قابل توصیف نیست و به نظرم اصلا فرقی ندارد که در کربلا برای زیارت و یا اینکه اینجا برای خدمت رسانی به زائران حسینی باشیم و در واقع کربلا نرفته کربلایی می شویم.

او ادامه می دهد: تا به حال برای زیارت به کربلا نرفتم ولی خیلی دوست دارم که به زیارت امام حسین(ع) بروم. البته همه آرزوی رفتن به کربلا را دارند.

این خادم بیان می کند: خوش به سعادت کسی که به زیارت امام حسین(ع) می رود و از تمامی زائران تقاضا دارم که غیرقانونی به زیارت نروند چون قاچاقی رفتن خیلی خطرناک است.

وی عنوان می کند: دولت ایران و عراق به افرادی که ویزا ندارند ایراد می گیرند و اصلا در شأن زیارت نیست که افراد به این شکل بخواهند به سفر بروند.   به هر حال آسایش و آرامش داشتن سفر تنها با در دست داشتن مدارک قانونی میسر است. زائر حسینی نباید با ترس به زیارت کربلا برود.

خدمت رسانی به زائران حسینی بزرگترین اجر را دارد

«سید سبزخدا میری» خادم دیگری که مشغول واکس زدن است، در گفت وگو با خبرنگار مهر می گوید: سه سال است که برای خدمت رسانی به زائران حسینی به مرز می آیم و بزرگترین افتخارم خدمت به زائران حسینی است.

این خادم با اشاره به اینکه تاکنون سه بار به کربلا رفته می افزاید: آشپزی، واکس، چای ریزی، شستن سرویس بهداشتی و غیره را برای خدمت رسانی به زائران حسینی انجام می دهم.

میری تأکید می کند: خدمت به زائران بزرگترین اجر را دارد و از این کار خیلی خوشحال هستم.

وی بیان می کند: ۴۵ سال سن دارم و اگر دوباره قسمت شود باز هم به کربلا می روم، مگر می شود کسی آرزوی رفتن به کربلا را نداشته باشد؟

این خادم با اشاره به اینکه هرکسی صحنه های عاشقی را در مرزها ببیند بزرگترین اشتیاق برای رفتن به کربلا را پیدا می کند، می گوید: عشق به امام حسین(ع) یکی از زیباترین عاشقی هاست و خدمت رسانی برای این عشق کمتر از زیارت این امام بزرگوار نیست.

«یزدان شکیباپور» دیگر خادمی که تنها ۱۶ سال سن دارد نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر می گوید: سه سال است که برای خدمات رسانی به زائران حسینی به مرز می آیم.

این خادم ادامه می دهد: دانش آموز هستم ولی به عشق امام حسین(ع) در این ایام درس خود را رها کرده ام تا بعد دوباره به مدرسه برگردم.

شکیباپور با اشاره به اینکه آرزوی بزرگ او زیارت کربلاست، یادآور می شود: افتخار نوکری امام حسین(ع) را دارم که به زائران آنها خدمت می کنم. همه کاری را انجام می دهم، برای زائران امام حسین حتی اگر زباله ای را برداریم افتخار است.

این خادم نوجوان با بیان اینکه عشق فقط یک کلام امام حسین(ع) والسلام، گفت وگو را به پایان می رساند.

یک بار زیارت کربلا به هر چیزی می ارزد

«سید جواد موسوی خادمی» از خرم آباد در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: سه سال است که برای خدمات رسانی به زائران حسینی به مرز می آیم. کارهای آشپزخانه و واکس زدن را نیز انجام می دهم.

این جوان ۲۱ ساله بیان می کند: دانشجوی رشته برق الکتروتکنیک هستم و حدودا ۲۰ روز اینجا برای خدمت ی مانم.

وی در واکنش به اینکه چرا در شهر خود برای درس خواندن نمانده می گوید: قطعا لذت این کارها بهتر از درس خواندن است چون درس می خوانم که به دین و کشورم خدمت کنم.

این خادم جوان با اشاره به اینکه شیعیان نمی توانند راحت بنشینند، عنوان می کند: از خدمت به زائران امام حسین(ع) خیلی لذت می برم و به نظرم یک بار زیارت کربلا به همه چیز می ارزد.

موسوی می گوید: سال گذشته به زیارت کربلا رفتم و اگر امسال هم قسمت شود باز می روم.

آمار تردد زائران از اول ماه صفر تاکنون

در ادامه نیز، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان در حاشیه بازدید از مرز چذابه در گفت وگو با خبرنگار مهر مستقر در این مرز، در ارتباط با آمار تردد در روز ۲۶ آبان ماه جاری در پایانه مرزی شلمچه اظهار می کند: در این روز ۲۵ هزار و ۶۴۱ نفر ایرانی خارج و ۳۳ هزار و ۱۹ نفر نیز وارد شده است. همچنین ۱۲ هزار و ۲۷۶ نفر اتباع خارجی خارج و ۳۶۳ نفر نیز وارد شده اند.

«مسعود مصدقی» در ادامه در ارتباط با آمار تردد از شلمچه اول صفر تا ۲۶ آبان ماه جاری بیان می کند: ۴۹۲ هزار و ۶۶۴ زائر ایرانی و ۴۲ هزار و ۹۶۹ نفر زائر خارجی از این مرز خارج شدند. همچنین تاکنون ۱۳۶ هزار و ۶۱۷ نفر زائر ایرانی و پنج هزار و ۵۸۳ زائر خارجی از این مرز به کشور برگشته اند.

وی خبر می دهد: در روز ۲۶ آبان ماه جاری ۱۶ هزار و ۲۴۶ زائر ایرانی و ۸۵ نفر زائر خارجی از مرز چذابه به کشور برگشتند. همچنین ۴۷ هزار و ۶۲۴ زائر ایرانی و ۱۷۴ زائر خارجی از این مرز به کشور عراق رفتند.

مصدقی در پایان می افزاید: از اول ماه صفر تا ۲۶ آبان ماه جاری ۳۹۷ هزار و ۸۳۸ زائر ایرانی و دو هزار و ۲۲۰ زائر خارجی از این مرز به عراق رفتند. همچنین ۶۷ هزار و ۹۷۵ زائر ایرانی و یک هزار و ۳۲۴ زائر خارجی از این مرز به کشور برگشتند.

زائران خواستار عبور بدون ویزا هستند

با وجود عبور حدود ۴۰۰ هزار زائر از مرز چذابه و سفر به کشور عراق، زائران همچنان خواستار عبور بدون ویزا از این مرز هستند.

ازدحام جمعیت در این مرز بسیار زیاد است و زائران بدون ویزا همچنان خواستار تردد با پاسپورت هستند. این هجوم برای تردد از شب گذشته تا کنون ادامه دارد ولی نیروهای انتظامی و امنیتی با اقتدار کامل قوانین و مقررات را رعایت و اجرایی می کنند.

البته در این بین زائرانی که مدارکشان کامل است با معطلی کمتر از پنج دقیقه از گیت های کنترل گذرنامه عبور می کنند.

آری اینجا چذابه است و دریای عشق به امام حسین(ع) موج می زند، سن و سال اینجا مطرح نیست و وقتی برای خدمت رسانی به زائران حسینی می آیند دیگر یادشان می رود دکتر هستند یا مهندس، حتی برایشان مهم نیست که دانش آموز باشند، همه فقط به عشق اربابشان امام حسین(ع) به مرز می آیند.

این قصه های دلدادگی شیعیان به امام حسین(ع) اصلا آنطور که باید به رشته تحریر در نمی آید، و تنها می توانیم بگوییم «باز این چه شورش است که در خلق عالم است، باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است».

کد N1554889

وبگردی