آفتاب
برنامه هایی که در مسیر نجف به کربلا اجرا می شود؛

ختم قرآن به نیت سلامتی امام عصر(عج)/ گرامیداشت یادشهدای مدافع حرم

ختم قرآن به نیت سلامتی امام عصر(عج)/ گرامیداشت یادشهدای مدافع حرم

کربلا-برخی اقدامات و فعالیت های فرهنگی در طول مسیر نجف به کربلا با ذوق و ابتکار خادمان سید و سالار شهیدان، بر غنا و شکوه مراسم اربعین امسال افزوده است.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: موکب های متعددی در مسیر نجف به کربلا برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی برپا شده است و هر کدام می کوشند تا بهترین خدمت را به دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت ارائه کنند.

خدمات متعدد و مختلفی در موکب های مستقر در مسیر نجف به کربلا، به زائران حسینی ارائه می شود که مورد استقبال عزاداران و سوگواران قرار گرفته است.

برخی موکب های مستقر در این مسیر علاوه بر پذیرایی از زائران حسینی در وعده های مختلف، بخش های فرهنگی را نیز راه اندازی کرده اند که این بخش ها با استقبال روبرو شده است.

حضور روحانیون در برخی موکب های پذیرایی

برخی اقدامات و فعالیت های فرهنگی در طول مسیر نجف به کربلا با ذوق و ابتکار خادمان سید و سالار شهیدان، بر غنا و شکوه مراسم اربعین امسال افزوده است.

برخی موکب های پذیرایی دارای روحانی هستند تا علاوه بر برگزاری نماز جماعت و سخنرانی های مذهبی، پاسخگویی به سوالات و شهبات دینی نیز انجام پذیرد.

برخی از روحانیون نیز در طول روز علاوه بر همنشینی با جوانان و نوجوانان، با هدیه از کودکان و خردسالانی که در مسیر نجف به کربلا در حال حرکت هستند، پذیرایی می کنند.

حجت الاسلام سید یاسر موسوی یکی از روحانیون مستقر در مسیر نجف به کربلا اظهار داشت: بدون تردید خدمت به زائران اربعین حسینی یک توفیق بزرگ محسوب می شود.

وی افزود: باید از فرصت حضور زائران اربعین حسینی در مسیر نجف به کربلا به منظور گسترش و تعمیق ارزش های دینی و الهی استفاده کرد و حضور روحانیون در موکب ها می تواند بسیاری از اهداف را در این زمینه محقق کند.

برگزاری نمازهای جماعت در موکب ها

در برخی از موکب های پذیرایی که دارای امکانات و جای وسیع هستند، برگزاری نماز جماعت یکی از اقدامات فرهنگی است که در طول روز دنبال می شود.

 نمازهای صبح، ظهر و عصر، مغرب و عشا در این موکب ها برگزار و برنامه های جانبی فرهنگی نیز توسط دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت اجرا می شود.

برگزاری ختم قرآن به نیت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان(عج)

یکی از ویژه برنامه های فرهنگی در برخی موکب های فعال، برگزاری ختم قرآن به نیت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان(عج) است که این طرح با استقبال زائران مواجه شده است.

در این طرح صفحه ای از قرآن کریم به زائران حسینی داده می شود و این زائران در مقابل موکب، اقدام به قرائت آن می کنند و بدین ترتیب در طول روز، چندین ختم قرآن به نیابت از امام عصر(عج) در مسیر نجف به کربلا قرائت می شود.

گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم

بسیاری از زائران حسینی در مسیر نجف به کربلا، یاد و خاطره شهدای مدافع حرم را گرامی می دارند و با در دست داشتن تصاویر این شهدا، قدردان زحمات و ایثارگری های این ستارگان درخشان هستند.

در بسیاری از موکب های پذیرایی نیز تصاویر و تمثال شهدای مدافع حرم را می توان مشاهده کرد و خادمان فعال در این موکب ها نیز می کوشند تا شهدای دفاع از حریم اهل بیت را در ثواب پذیرایی از زائران اربعین حسینی شریک کنند.

مهدی رحیمی یکی از خادمان فعال در مسیر نجف به کربلا با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم اظهار داشت: شهدای مدافع حرم از بهترین سرمایه خود برای دفاع از حریم اهل بیت عصمت و طهارت گذشتند.

وی افزود: اگر امروز زائران اربعین حسینی به آسانی در مسیر نجف به کربلا تردد کرده و به سمت حرم مطهر سید و سالار شهیدان در حرکت هستند، مرهون جانفشانی ها و ایثارگری های شهدای مدافع حرم است و امروز باید زائران حسینی و خادمان موکب های پذیرایی به یاد این شهدا باشند.

رحیمی ادامه داد: راه و مسیر شهدای مدافع حرم هیچگاه به فراموشی سپرده نمی شود و این راه همچنان با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد.

برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان

یکی از برنامه های ویژه ای که در برخی موکب های مسیر نجف به کربلا اجرایی می شود، برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان و شهدای کربلا است.

مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان هر شب و پس از اقامه نماز مغرب و عشا در موکب ها و حسینیه هایی که ظرفیت کافی دارند، برگزار می شود و زائران حسینی با پوشیدن پیراهن های مشکی و بستن سربند یاحسین، در سوگ مصیبت های اهل بیت پیامبر(ص) به سر و سینه زده و اشک ماتم می ریزند.

راه اندازی ایستگاه های فرهنگی در برخی موکب های مسیر نجف به کربلا

برخی موکب های پذیرایی اقدام به راه اندازی ایستگاه های فرهنگی کرده و در این ایستگاه، انواع خدمات در این حوزه را با حضور کارشناسان و فعالان فرهنگی و مذهبی ارائه می کنند.

ایستگاه های فرهنگی در موکب های مستقر در مسیر نجف به کربلا، از جمله ایستگاه های پراستقبال محسوب می شود که مورد توجه زائران اربعین حسینی قرار گرفته است.

بدون تردید استفاده از ظرفیت و پتانسیل حضور میلیونی زائران اربعین حسینی در مسیر نجف به کربلا یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه همه فعالان فرهنگی و تبلیغی باشد، جمعیتی که در طول سال فقط یکبار در این مسیر دور هم جمع می شوند و می توان از این فرصت تاریخی به نحو مطلوبی استفاده کرد.

استفاده درست از فرصت حضور زائران اربعین حسینی در مسیر نجف به کربلا می تواند موجب توسعه و بسط مکتب اهل بیت و تفکر شیعه شود، چرا که زائران بی شماری از اقصی نقاط جهان در این اجتماع بزرگ شرکت دارند.

کد N1553449

وبگردی